< Tilbake til oversikten

Hvor mye smør og melk spiser dere egentlig?

Chantelle sa for siden:

Noen her skriver at de bruker/kjøper MYE smør... men hva er MYE da?
hvor mye smør går det hos deg i løpet av en uke?

Og hvor mye melkeprodukter går det med? ..tenker da på oster, rømme, CremeF, Cottage etc...

Litt nyskjerrig på det jeg...tror selv jeg jeg bruker moderat mengder, men hadde vært fint å høre hva andre også gjør. Greit å ha noe å sammenligne seg med..
Takk for det:)

Yonah sa for siden:

Jeg aner ikke hva mye er, men de siste to ukene har jeg kjøpt i allefall 2 pakker smør i uka, 2 bokser creme frache i uka og 2 bokser cottage cheese, 1 pakke philadelphia og 6 dl fløte... Mannen og ungene bruker litt smør da, men ikke så mye, og de spiser mat med creme fraiche i. Av vanlig hvitost spiser jeg kanskje 200g i uka maks.

Photobscura sa for siden:

Jeg spiser ikke meieriprodukter, men det går i alle fall en pakke smør i uka (en kg), og det er bare til meg! Yay smør!

Iset sa for siden:

Vi bruker ganske mye smør. Vi er to voksne og to små barn og bruker hvertfall 2-3 pakker smør i uken.

PrøveKanin sa for siden:

Spiser ingen smør / melkeprodukter. Legger på meg av det også.

danish sa for siden:

Legger du på deg av smør? Hva med klarert smør (ghee), som er rent fett og mangler melkedelen?

Det går ca. ~1 L fløte, gjerne en boks rømme, 1 kilo smør og enkelte uker ~1 L laktosefri melk.

PrøveKanin sa for siden:

Der er jeg mer usikker. Når du legger det frem på den måten så tror jeg kanskje jeg ikke gjør det :)

Men melkeprodukter legger jeg på meg av, 100% sikker. Jeg har testet det ut spesifikt. Magen blir oppblåst og vekta går opp, ikke mye riktignok, men går iallefall ikke ned selv om jeg spiser 100% perfekt lavkarbo ellers.

Jeg har det på samme måte, tåler ikke melkeprotein og får forhøyet blodsukker av det. Men smør går helt fett ;)

danish sa for siden:

Melkeprotein gir vel ikke forhøyet blodsukker? Det føles som høyt blodsukker, med medfølgende kræsj, men det minner mer om heroinrus. Derav opiatfølsomhet. Riktignok kan insulinet skyte i været og sette deg inn i et flertimers dvale. Eneste løsningen er, som nevnt, å kategorisk unngå melkeprodukter.

Jeg jobber for tiden med en erstatning for pisket krem :D

Jeg har måler hjemme, og da jeg fikk mistanke om at melkeproteinet kunne være synderen, så testet jeg, og kom fram til samme resultat hver gang, mye melkeprodukter påvirket blodsukkereret negativt. Jeg tenker sånn at kroppen ikke klarer å nyttigjøre seg det, og gjør det om til glukose i stedet for. Om det i prinsippet er sånn det skjer, er jeg ikke helt sikker på, men dette er hva som skjer i alle fall. Jeg er meget disponibel for LADA (sykdommen -latent autoimmun diabetes hos voksne, ikke bilen ;)), så jeg må være veldig forsiktig! LADA kan man ikke spise seg frisk fra :o

danish sa for siden:

Med negativt mener du altså at det stiger, dernest at det kræsjer? Eller kræsjer det bare? Melkeprotein til glukose virker interessant. Har du testet ost alene, for å utelukke laktose? Og ja, LADA suger.

Yonah sa for siden:

NÅr måler du da? Like etter måltid og noen timer senere? Jeg har bare målt to timer etter inntak av melkeprodukter og da fått resultater mellom 3.7 og 4.2. Ellers ved inntak av grønnsaker og kjøtt får jeg mellom4 og 4.7 to timer etter.

Bee sa for siden:

Hvertfall 1 liter fløte, 2-3 pakker smør, 2 bokser Creme Fraiche (av og til mer), myyye ost.

Bee sa for siden:

Ja, og så bruker jeg en god del Tyrkisk Yoghurt. Litt under en bøtte (av de største) i uka.

aslaug sa for siden:

Hva slags ost?

Mona S sa for siden:

Vi bruker mye melkeprodukter! 3 bokser creme fraiche, 2 bokser seterømme, 1 boks cottage cheese, 5 dl fløte (i hvert fall), og masse jarslberg. Men ikke så mye smør egentlig, kanskje en pakke...

Også går det med et par bokser kokosmelk i tillegg.

Noen helger baker jeg, og da blir det selvfølgelig litt ekstra. Amerikansk ostekake krever mye melkeprodukter...:)

Bee sa for siden:

Gräddost, Philadelphia, Cottage Cheese, Gouda, diverse smøreoster, Mozarella og Cheddar.

Ja, det stiger. Og krasjer, ikke voldsomt, som med sukkerholdig mat, men nok til at jeg har forstått at jeg legger på meg av meieriprodukter (også i og med at jeg begynte å gå ned i vekt igjen etter å ha kutta det ut).
Jeg har har ikke laktoseintoleranse, det testa jeg for i sommer.

danish sa for siden:

Tenkte mer på at laktose er et karbohydrat og dermed vil få blodsukkeret til å stige.

Hm. Jeg skal si ifra om jeg finner noen flere studier på kasein. Det er absolutt mulig at det kan gjøres fortløpende om til glukose. Interessant.

Chantelle sa for siden:

ikke noe melk i det hele tatt? kokosmelk? hva med ost av geit/bøffel etc? ..melk er jo mer enn bare kua..
1 kg smør ja...til 1 person...det er rimelig gode mengder:p

Ja, skjønner! Det er nok fløte jeg reagerer sterkest på. Men jeg har bare bestemt meg for at jeg holder meg unna alle meieriprodukter bortsett fra smør inntil jeg har gått ned det jeg skal i vekt, og er lengre unna faren for å bli syk.

Tanken om melkeproteinet har jeg bare gjort meg ut fra at protein kan brytes ned til glukose, og tenkte at det var logisk at det samme kunne skje med kasein dersom kroppen ikke klarer å nyttigjøre det på annet vis, men det er bare en lekmanns tanker ;)

Chantelle sa for siden:

ca 600-700 g smør i uka
1 boks rømme
3 oster(1 græddost/hvit geitost og 2 snøfrisk)
1 liten fløteputt
1 boks kokosmelk
1 boks creme fraiche

vi er 2 personer(1 liten og 1 stor)

tester ut melkeprodukter om dagen...vært uten i 2-3 år..

Sesti sa for siden:

Hmm, fant nettopp ut at jeg har spist en pakke meierismør siden torsdagskveld..:S
Mammas reaksjon: "Nå får det jammen meg være nok, dette er galskap!!!!"

Det går stort sett 2 pakker meierismør, 2 bokser seterrømme, 2 pakker fløte.. Passe mengde ost:p

Gobolla sa for siden:

Jeg spiser tydelig altfor lite smør, rømme, ost osv

Jeg spiser gjerne salat med skinke og Blue Castello med olivenolje på til lunsj.
Middagen stekes i smør, og jeg lager dressing av lettrømme og youghurt naturell.
Kveldsmat er ofte ost rullet sammen med skinke.
I kaffen har jeg lettmelk.

Hm, dette så egentlig ut som veldig lite mat og fett. Men appetitten er ikke større. Lurer på om jeg spiser for lite, det er veld erfor jeg ikke går noe særlig ned i vekt, men kjenner på kroppen/magen at jeg har det bedre uten brød, poteter, pasta osv.

Tidl. medlem sa for siden:

Oisann, tror jeg må spise mer smør og sånn.. :eek:

nalana sa for siden:

Jeg blir litt imponert over at dere har så god kontroll på mengdene jeg. Vet jeg bruker mye av dette, men hvor mange pakker i uka det går har jeg ikke peiling på.:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.