Etter en liten snuoperasjon i kostholdet mitt den siste uken ønsker jeg å gjøre noen justeringer. Av kaloriinntaket mitt ønsker jeg å fordele 10% på karbohydrater, 20% på proteiner og 70% på fett. Det jeg ser etter å ha logget matinntaket mitt den siste uken er at jeg har greit inntak av karbohydrater, men ligger noe høyt på proteiner og lavt på fett. Så fordelingen min er sånn nogenlunde slik:
En typisk dagsmeny er for meg:
Frokost: Avokadomuffins, Spinatquiche, mandelgrøt eller omelett av 2 egg og litt spekemat
Lunsj: Salat m. grillet kyllinglår (med skinn) + 1 egg
Mellom: 1 yoplait Dobbel 0% + 2 små skiver lollypopbrød m. smør og 1 skive ost
Middag: Et eller annet kjøttstykke (noen ganger laks) stekt i smør + Brokkoligrateng eller mos (laget med ca 0,5 dl matfløte og en dæsj smør)
Kjøttet jeg spiser er stort sett: Hamburger, Skinkebiff, karbonadedeig eller kyllingfilet.
Er det noen som har noen kjappe tips til hvordan jeg kan få ned proteinandelen og øke fettandelen uten å måtte begynne å spise smør rett fra pakken, og fremdeles holde meg sånn nogenlunde på det samme kalorinivået?
Ved å bytte ut proteinkildene dine med fetere varianter skulle mye være gjort.
F.eks bacon istedet for spekeskinke, kjøttdeig istedet for karbonadedeig og koteletter(eller ribbe!) istedet for skinkebiff.
Du har jo stort sett ganske magre kjøttsorter på menyen.
Jeg ville bytta ut kyllingfilet og karbonadedeig med noe annet ihvertfall. Det er magre produkter (f. eks. kyllingfilet har 1,1 gr fett og 24 gr protein pr 100 gr), og for å få opp fettandelen til de måltidene så må du nesten pøse på med smør. Alt kjøttet du ramser opp er vel egentlig magert når jeg tenker meg om..
Høne har høyere fettinnhold, og det er ikke så dyrt heller :)
Men jeg tror det kan bli vanskelig å kombinere høyfett med lavkalori.
Hei:)
Karbonadedeig bør byttes ut med familiedeig feks. Og enda er det for lite fett der. tilsett mye smør eller feks spekk i kjøttet.
Kyllingfiletet kan du ikke spise så mye av. ei heller skingkebiff..Da vil det du ikke klare å få i deg nok fett. Spis heller 0,5 filet/biff og fyll heller på med mer fløtesaus, oster, avokado, rømme etc... eller bruk smørstekte kyllingvinger/lår er mer fett på enn magre fileter...
AND, GÅS og FÅREKJØTT, BACON, kyllingvinger, har mye fett i seg og er gode alternativer... da får du også nok protein fra disse kildene...
Men jeg synes du ligger for lav på kcal dine altså...
lavkalori vil holde forbrenningen din nede... sørg for NOK MAT
Hold deg til forholdene mellom karbo/protein/fett til hvert måltid og spis deg mett hver gang...;)...så får kcal bli som det blir foreløpig...
Bytt yoplait dobbel 0% med tyrkisk yougurt, hvis du må ha søtsmak i den kan du tilsette heistad syltetøy eller litt fun-saft. Dobbel 0 er jo totalt fettfri...
Tusen takk for tips!
Så cluet blir vel da å bytte ut de magre kjøttproduktene med fete produkter, men er det ikke like mye proteiner i dette da? Det vil jo da si at jeg bare øker med fettet. Da vil jo forholdet K-P-F bli bedre, men kaloriene vil jo øke kraftig regner jeg med. Syns det er vanskelig å fri seg fra dette kalorihysteriet jeg. Hvis jeg kommer over 1600 kcal så lyser det varselklokker i alle retninger, men jeg får vel prøve å ignorere dem :p
Ja, jeg skjønner jo det :p Jeg bare mente at siden man øker på fettet så blir det flere kalorier. Men nå skulle jo ikke jeg bry meg så mye om kalorier lengre :p
Det er ikke sikkert det automatisk blir fler kalorier, jeg tror jeg spiser færre kalorier nå enn jeg gjorde før jeg begynte fordi jeg rett og slett orker midre og spiser mye mindre porsjoner.
Jeg sliter fælt med dette jeg også. Samtidig som jeg humrer mens fettet drypper fra munnvikene til alle måltider, føler jeg for hver bit jeg tar at jeg gjør noe galt... Valgte allikevel å stole på rådene, og det er utrolig hvor raskt kiloene detter av. Må bare legge bort all barnelærdom fra hva som er riktig og fornuftig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.