< Tilbake til oversikten

Ketolysekuren - vanskelig?

Bixen sa for siden:

Skal starte på ketolyse på mandag, og var ved ganske godt mot, inntil jeg fikk lest meg litt mer opp på internett. Har lest boka til Torkild, og da virker det veldig enkelt. Altså man spiser lite karbohydrater, går i ketose og vil da forbrenne fett. Men så leser jeg her inne at det kan hende man spiser for lite fett, for mye fett, for lite/mye karber, protein osv.
Da virker det med ett ikke så lett likevel...?
Har også sett en del her inne som er "på´an igjen." Da tenker jeg jo, er det veldig vanskelig dette? Vanlig at man sprekker? Ender det med jojo-slanking?
Hadde vært fint å få høre erfaringer fra dere som er på eller har vært på denne kuren!
Jeg håper den funker for min del ihvertfall! :)

Gerd sa for siden:

Heisann :)
[color=darkgreen][/color]
Ketolysekuren er enkel, litt streng. Følg boka "slavisk" i starten,bli kjent med kurens prinsipper.
Her inne er det personlige erfaringer som kommer frem. Det som virker på min kropp, virker nødvendigvis ikke på din. Alle kropper er forskjellige :ja:
Lykke til i vertfall :heia:
Jeg syns ketolysekuren er enkel å følge, og det har for min del vært starten på kostomlegging for resten av livet :)

Bixen sa for siden:

Takk for svar Gerd! Jeg gleder meg til å sette i gang! :heia:

Torkil sa for siden:

Hei
Det er lurt å høre på de med gode resultater og grei vektstabilisering, de har erfaring som det er verdt å lytte til.
Kuren har i mine øyne veldig mange positive sider i tillegg til vekttapet. Den største ulempe er at man må følge dietten så nøye og at man ikke kan ha så veldig mange sprekker før det butter imot.

Lykke til
Torkil:)

Bixen sa for siden:

Takk for svar Torkil, så hyggelig at du tar deg tid til å svare her! :)

Jeg er ved godt mot jeg, men merker jo stresset ved at det meste inneholder karbohydrater.(som jeg er vant med å spise.... ) Men man kommer vel inn i det etterhvert!

Fungirl sa for siden:

Har snart gått ett år på Ketolyse, men noen stopp innimellom, som ferie og jul. Ellers har jeg ikke sprukket og velger heller ikke å bruke det ordet siden det er så negativ ladet. Eg har en lang vei å gå ennå før eg er i mål, men dette er som Gerd sier, veien for meg å få for en varig kostomlegging. Skal over på stabilisering når eg er ferdig med selve kuren og dette tror eg selv blir vanskeligere enn selve ketolysen, for der vet man jo hva man kan spise og ikke.
Har gått ned 30 kg på dette kostholdet på under ett år og må absolutt si at eg stortrives på ketolyse. Selvsagt er det perioder der ting er tyngre, slitsomt å tenke på at man ikke kan spise ett eple på farta og slike ting. Men med planlegging så unngår man for det meste slike situasjoner.
Ønsker deg masse lykke til og spør i vei hvis det er ting du tror vi kan hjelpe med :)

:heia:

Bixen sa for siden:

Kan ikke si jeg har det så bra akkurat nå. Har vært skrubbsulten siden lunsj, selv om jeg har spist salat til lunsj, kylling til middag og omelett til kvelds. Drikker også mye vann. Verker i magen og oppover mot halsen og skuldrene. Er dette normalt, eller?? Fryktelig ubehagelig... Jeg trodde ikke det skulle være slik at man sultet seg under denne kuren? Men jeg kan ikke spise noe mer, for da bikker jeg 15 kbh. Prøvde å lage eggemelk, men den smakte forferdelig. Vet ikke om det er pga. sult jeg har så vondt, eller om det er noe annet. Noen som har lignende erfaringer? Går det over? :o

Perdita sa for siden:

Hvis du er så sulten spiser du ikke nok fett! Du skal ikke behöve å gå sulten. Du kan vel også ha mellom 15 og 20 karber, så du kan jo spise noe med lite karber. Kok et egg, ha litt majones på etc.

Sesti sa for siden:

Det jeg finner mest vanskelig, er det faktum at verden rundt ikke godtar denne måten å leve på. Jeg har vært særdeles uheldig her, med familie som overhodet ikke godtar at jeg spiser så mye fett.. Det har vært tungt på familiesammenkomster, og jeg har gitt etter noen ganger:(

Men når man klarer å holde seg, og ser de fine resultatene, så stopper det kjeften på dem!:D
Og det føles utrolig bra å leve sånn her... Spis litt mer fett du, så blir du mett:)
Og det er vanlig å føle seg litt dårlig i begynnelsen, det blir sånn når kroppen skal omstille seg:)

Photobscura sa for siden:

Ja! Her ser det ut til at det er for lite fett! Du skal OVERHODET ikke sulte på dette kostholdet, du SKAL spise deg behagelig mett til hver måltid.
Hell olje (preferert extra virgin olivenolje) over salaten, og fyll på med f.eks kalde kyllingbiter, laks, baconbiter eller lignende. En salat i seg selv er ikke særlig mettende. Til kyllingen, lag en fet saus, av f.eks seterrømme/creme fraiche og kremost -nydelig! Og stek all maten i masse meierismør! Både kjøttdeig og kylling kan absorbere en del fett, da det ikke er så innmari fett i seg selv.
Liker du nakkekoteletter, så er det feit fin og enkel mat, se etter de med mest marmorering (hvitt -altså fett), og mariner dem i olje og krydder over natta.
Fettet her er viktig, det sørger for en god metthetsfølelse som varer, og jevn energi og god fettforbrenning.

Og masse vann, ja! Det er viktig :)

Og, en ting som er viktig å huske på, i starten av en kostholdsomlegging så vil kroppen reagere, med f.eks hodepine, urolig mage, kvalme etc. Dette er ikke noe som varer. Raske karbohydrater er avhengighetsskapende, og kroppen reagerer som i en slags detox, og kvitter seg med avfallstoffer. Det er individuelt hvor lenge dette varer, men en uke eller to er ikke uvanlig.

Lava sa for siden:

Jeg er muligens en av dem som , hvertfall i det siste, har sagt jeg skal begynne
"på ny", men jeg vil bare si, st jeg har ikke lagt på meg, mens jeg ikke drev
med ketolyse.
Kun noe vann, som fordufter med en dags skjerpings.

Syns det gikk litt trått isterten, men når man kommer inn i greia her,
så går det flott.
Min svakhet, er kanskje ikke din, så enhver må finne sin ..

Lykke til, og husk mye fett og mye vann!

The Dude sa for siden:

Først vil jeg si kondolerer med en motarbeidende familie. Deretter vil jeg si at kunnskap er makt. Les alt du kan om dette, fra sikre kilder. Med det mener jeg kilder som er testet vitenskapelig. Akkurat som sukkertilhengere bommer en del med fakta, så finnes det like mange misoppfattelser fra karbomotstandere. Men det viktige er at du nok vil finne mer støtte dess mer du leser deg opp om skader ved sukkerinntak. Da er det også lettere å stå imot presset fra folk som kanskje vil deg vel men faktisk skader deg i sin iver etter å hjelpe.

Sesti sa for siden:

Jeg leser alt jeg kan, jeg prøver så godt jeg kan å formulere det jeg har lært, sånn at folk skal skjønne hvorfor jeg gjør dette.. Men klart, de som veit at jeg gikk ned 20 kg ved å telle kalorier, og nå ser at jeg ikke har gått ned noe på ketolyse (medisinene jeg gikk på, som folk ikke veit om, ødela alt..). Ingen tenker på at jeg har gått opp igjen 6 kg av de 20, og at livet som kaloriteller var det verste jeg noen gang har vært med på:p

Nei, ketolyse er fiiint:) Jeg stortrives, selv om det er vanskelig å overbevise folk. Men jeg gjør så godt jeg kan, jeg kjenner at kroppen min syns dette er helt fantastisk, og det kan ingen ta fra meg:)

Du skal vel strengt tatt ikke behøve å forsvare deg mot noen, det er din kropp og ditt valg som voksen person :)
Men både Mat og Helse og bloggen til dr Annika Dahlquist er saklige og gode kilder til kunnskap om lavkarbokosthold, om ikke annet kan du sende en link til dine skeptikere ;)

ketojunkie sa for siden:

Hvordan er det når man sprekker - er man helt tilbake til start, og må bruke 2 uker på å venne kroppen til ketosen igjen ?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.