det er jo så mye snakk om fett. for lite fett, for mye fett... sånn eg forstår det så må en ha i seg så og så mye fett pr dag. jeg lurer på hvilken "konsekvenser" det får om en får i seg for lite fett? altså, jeg føler på en måte at om jeg ikke får i meg nok fett så må det vel legge seg godt i de lagerene jeg allerede har i kroppen?
er ganske ny her, så håper på forståelse for dårlige spørsmål:)
lurer også på hvilken matvaretabell en bør følge... har sjekket matvareguiden.no,den store matvaretabellen, og en til som jeg ikkje husker navnet på. har ikke fått samme innhold av karbo på noen av stedene. hvilken bør jeg følge?
Jeg holder meg til det som står på varene, og på de det ikke står på, bruker jeg matvaretabellen som ligger her på lavkarbo. Den ser ut til å ikke ha noen feil.
For mye fett vil nok komme ut som fettdiarè, så det merker du. Kroppen lagrer fett den lager av glykose, men kroppen kan ikke lag glykose av maten du spiser visstnok. SÅ den legger på seg av karbohydrater og evt for mye protein.
Jeg husker ikke helt hvordan fordeling av mat er på ketylose, men lurer på om det er 75% fett, 20%protein og 5% karbohydrat. Bruk feks diett.no og se på sirkelen du får opp på fordelingen. Men obs, den kan ha noen feil, den oppgir feks at smør har 1500kcl pr 50gram... Eller 1500kcl pr 100g creme fraiche... Og da må jo de regne feil karboinnhold mm også tenker jeg, du får bare følge med selv;)
takk for svar! då får jo ikkje eg i meg karbo gjennom salat og grønnsaker iden det jeg liker er: isbergsalat, agurk, blomkål og brokkoli... det eg alt jeg spiser av grøntfor... må vel til å eksprimentere jeg da....
Den skjønte jeg ikke, spiser du ikke grønt? Du skal spise 15 karber om dagen fra grønnsaker på ketylose, du skal ikke spise mindre. Litt grønt til hvert måltid og du har fylt karbokvota di. Dette får du til!
Blir du ikke mett til måltidene, så har du ikke spist nok fett. Jeg drikker eggemjølk latte ( søk på eggemelk/ eggemjølk ) minst en gang om dagen, eller spiser smør på kjøttet. Grilla kjøtt med kryddersmør er så godt!
har lest boka ja. ikkje komt igjennom heile enda... men skal lese heile engang til . eg e bare ei usikker sjel som prøva å forstå det her, men føle det er mykje eg ikkje forstår heilt.. om eg må ha i meg så mykje fett at eg sliter med å få det i meg, så må eg rett og slett kanskje revurdere kass retning eg skal ta?
Har du prøvd å lage eggemjølk og smaksette med 1 ts kakao pg 1-2ts pulverkaffe? Bruker du usalta smør, så kjenner du ikke smørsmak eller eggesmak, det smaker kaffelatte eller noe annet man får på kaffebar. Ypperlig måte å få i sett fett på.
Da har jeg misforstått litt tror jeg. Jeg trodde det var 15 karber om dagen der mesteparten kom fra grønnsaker/salat. Karber i smør og fløte f.eks - skal ikke de være medregnet i de "15 om dagen"? I såfall må jeg fylle på med enda mer grønnfor. :confused:
Grønnsakene er jo det viktigste og det er vel begrenset hvor mye mjølkeprodukter noen kan spise, mulig du kan spise masse og gå ned i vekt, jeg kan ikke.
Og jeg vet at de som har lest boka sier at man SKAL spise 15karber fra grønnsaker, du skal i allefall uansett ikke spise UNDER 15 karber. Jeg lander på 15karber fra frønnsaker og 3-5 fra smør, creme fraiche og kokosmjølk om dagen.
Tror du skal lese bok godt selv, også skriver du ned de viktigste reglene og det du trenger å husker på, på en lapp som du henger opp på kjøleskapet.
Spis karber tilsvarende mellom 15 og 20 pr dag. Som du sier, mesteparten skal komme fra grønnsaker/salat (pga. av at vi trenger de vitaminer,mineraler og ensymer for at kroppen skal fungere og forbrenne optimalt :)) Karber fra andre ting du spiser/drikker telles også med i den samla dagssum av karber :ja:
Jeg personlig har ikke telt med karber fra fett/smør7kjøtt/fisk....
takk for svar alle sammen! eg veit at eg skal ha i meg 15 karber pr. dag gjennom grøntfor. men det er så lite eg liker av grønt. kan spise meg grønn på ibergsalat, agurk, blomkål og brokkoli. men liker ikkje noe annet enn det. men eg skal prøve å få i meg litt mer variert grønt, for eg veit det er viktig! og fettandelen må eg få opp. skal prøve eggemelk, tusen takk for det tipset!!!
Imse, tusen takk for oppkrift på eggemelk! smaker nyyydeli godt! men blir nok bedre når eg får komt meg på rema på mandag å kjøpe smør uten salt...eg kan drikke mange sånne for dag eg:)
Kos deg! Jeg savner ikke vanlig caffelatte mm nå. Jeg varierer smaken med mere kaffe, mindre kaffe og mere kakao, med og uten kakao osv. Det er dagens kos for meg!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.