5 dl creme fraiche
0,5 dl vann
1-2 ts johannesbrødkjernemel
Putt creme fraichen oppi en kjele og varm opp på svak varm.
Løs opp johannesbrødkjernemelet i vannet (ristes elles vispes raskt, for eksempel).
Hell dette oppi kjelen (ikke veldig viktig hvor varmt det har blitt i kjelen) og rør rundt hele tiden slik at det fordeles i creme fraichen.
Når jeg spiser grøten har jeg oppi noen dråper kunstig søtning og masse kanel. NAM!
Den eneste grunnen til at jeg har byttet ut rømmen fra rømmegrøten, er økonomisk. Creme Fraiche får man til 18,90 SEK (5 dl) på EuroCash i Sverige, i forhold til 19,50 NOK (3 dl) på Rema 1000 i Norge. (Får ikke tak i rømme i Sverige)
Jeg syntes ikke det smakte så annerledes fra rømmegrøten her inne (som jeg elsker!)
Jeg fikk så lyst på grøt i dag jeg. Det er ellers ikke store forskjellen på creme fraiche og rømme, det er vel bare noe med forskjellig bakteriekultur. Jeg synes creme fraiche er mildere og gir bedre grøt.
Rart. Creme fraiche gjennomgår en mild syrningsprosess, mens rømme gjennomgår en noe hårdere syrning. Creme fraiche har mer laktose og skal dermed ikke tåles fremfor rømme.
Jeg har ikke klart å finne Gräddfil som har mer enn 12% fett og det blir veldig lite i forhold til norsk rømme og norsk/svensk creme fraiche.
Har du funnet Gräddfil med høyere fettinnhold vil jeg gjerne vite hvilken type
Milko sin creme fraiche smaker som norsk seterrømme. Jeg bruker en del av den, men den smaker IKKE som norsk creme fraiche. Den er surere slik seterrømme er.
Kjekt med 5dl begere da;)
Mulig det finnes rømme fra andre prousenter, men her selger de bare milko og noen utvalgte produkter fra arla.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.