< Tilbake til oversikten

Ny på ketolyse, noen forhåpentligvis velformulerte spm

ketojunkie sa for siden:

Hei,

kjæresten min og jeg skal begynne på ketolyse imorgen. Jeg har fått inspirasjonen, kunnskap og boka av min far og har lest den ferdig.

Vi har valgt dette fordi

1. vi har en 5-10 kilo å bli kvitt
  2. har blitt fascinert av historiene om økt energi, trivsel etc som følge av kuren. Spesielt jeg har spist mye dårlig mat og mye karbohydrater det siste halvår, og er generelt slapp, trøtt, har lite energi og er ufokusert.

I denne forbindelse har jeg en del spørsmål.

1) Konsentrasjonsevne og energinivå
Vi er studenter. Noen sier en får økt konsentrasjon og energi i ketose, andre det motsatte. Fastlegen til kjæresten min sa det siste og ga oss en liten "bump" i motivasjonen. Eksamensperioden er jo bare 4 uker unna. Vi trenger kanskje ikke være 110%, men hvis vi er merkbart sløve et par uker ut i kuren er det kanskje ikke like lurt. Noen som vet noe om dette ? Er det ikke mer å si enn at det er individuelt?

2) Karbohydratinnhold og varedeklarasjoner
Er det noe annet jeg må være obs på når jeg velger matvarer? Jeg skal sjekke alle varedek. nøye og veie maten for å holde inntaket <20g karb/dag. Jeg har lest at kostfiber "nuller ut" karbs, dvs er karbinnholdet 20g og kostfiberinnholdet 10g er netto karbs jeg må regne med i dagsinntaket lik 20g-10g = 10g. Har jeg forstått dette rett?

3) Sauser til kjøtt og fisk
Jeg ser Fjordlands sauser har relativt lavt karbinnhold per 100g, og man trenger jo ikke bruke så mye saus, altså tenker jeg at Fjordlands burde gå bra. Er dette ok? Optimalt sett bør vi lage egen saus fra bunn av - setter stor pris på oppskrifter på type bearnaise / rødvinssaus / soppsaus.

4) Forhandlere i Trondheim
Noen forumbrukere her som residerer i Trondheim og har noen tips til hvor en får kjøpt ketolyseprodukter? Har sett Ultra Tiller på listen til Torkil, men har ikke bil og bor på Singsaker.

Takk for alle svar og all annen informasjon som finnes her på forumet. Har brukt en del timer her inne før dette innlegget postes og har lært mye.

Ang brukernavnet mitt: bare tok noe etter et par mislykkede forsøk på å finne et unikt et.

danish sa for siden:

Hei.

Konsentrasjonen går som regel ned i starten, men tar seg opp igjen. (Hos meg er den merkbart bedre enn før.) Fire uker er sikkert nok, men så er det mye forberedelser ukene før. Det kan være lurt å legge det til efter alle eksamene. Omveltninger er sjeldent lurt rett før man skal legge ut om europeisk idèhistorie og nikomakisk etikk.

I norske innholdsfortegnelser (og hele EU) er fiber allerede trukket ifra antall karbohydrater. Dere skal derfor ikke trekke fra fiberinnholdet på matvarer solgt i EØS/EU.

Ultra på Lade har masse Ketolyse-produkter, hvis jeg husker rett. Dere kommer dit med buss nr. 4 fra Munkegata, dernest ved å gå opp mot City Lade og ned mot og forbi Lefdahl (langs bilveien).

Ta ellers bussen til Storlien. Den går som regel fra Munkegata, men har egne busser for studenter, tror jeg. Ring 72 55 33 94 mellom 09:00-15:00 og spør. Det koster 25 kroner. KONSUM har kyllingkjøtt og bacon til 60 svenske kroner kiloen, creme fraiche til 38 svenske per liter, billig og god ferdigsauser o. s. v. De har til og med lowcarb-energy drinker (og tro meg, de sparker). Det er mye penger å spare på det.

Skautrollet sa for siden:

Konsentrahvada???
De første ukene mistet jeg konsentrasjonen totalt, jeg ramlet ut av de enkleste samtaler, forstod ikke sammenhenger, klarte hverken tenke logisk eller sammenhengende. Mine omgivelser tenkte nok sitt (presenilitet) og legen forklarte om (karbo)abstinenser. Jeg slet veldig en periode, var som i dvale.
Men så kom energien og velværet, den fysiske formen bedret seg og hukommelsen kviknet til. Ja også har jeg nok et mer stabilt humør;)
Likevel nøler jeg ikke med å anbefale en kostomlegging før eksamen, sunn mat har aldri ført noe dumt med seg:) Og dere er sannsynligvis unge og kroppene deres tilpasser seg raskere.

Fjordlandsauser har jeg brukt ved et par anledninger, men surrer maten i litt rømme og trenger ikke mer saus enn det. Du finner sauser og oppskrifter ved å søke i oppskriftene. Lykke til da!

Svane sa for siden:

Jeg lurer litt på hvorfor dere har valgt ketolysekuren. Har forstått det sånn at den bare anbefales for virkelig overvektige, syns jeg leste BMI over 30 inne på siden til ketolysekuren.

Forøvrig enig med danish i at dere bør vente til etter eksamen. Det med konsentrasjon er sikker individuelt, men ved en stor omlegging i kosten og dagliglivet vil bare det i seg selv kreve mye tankevirksomhet. Jeg ville derfor ventet de 4 ukene og brukt tiden på å planlegge. :)

Bee sa for siden:

Jeg lurer i grunn på hvorfor det fortsatt anbefales og være så overvektig før man starter opp med Ketolyse?

ketojunkie sa for siden:

Takk for svar. Tanken var vel at i eksamensperioden og tiden før er det ikke så mye som skjer annet enn lesing, dvs det er lettere å kunne gjennomføre et kosthold som dette.

Enda et spørsmål:

Er det mulig å havne i ketose raskere ved å gjennomføre målrettet trening første dagen for å "brenne av" karbohydratlagrene i kroppen ? Isåfall, noen spesielle typer trening som anbefales?

Gabben sa for siden:

Jeg bruker å lage pose bearnaisesaus og bruker en blanding av fløte og vann, istedet for melk. Har mest vann og minst fløte.

Superkaja sa for siden:

Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men jeg merker i alle fall at de dagene jeg starter dagen med en joggetur (20-30 minutter før frokost), kan jeg tillate meg selv å spise en del mer karbohydrater enn ellers, og allikevel være i ketose og gå ned i vekt. Da er det vel ikke utenkelig at du skulle kunne komme raskere i ketose ved å trene mye de første dagene?

Skippy sa for siden:

Konsentrasjonen synes jeg påvirkes mye av om jeg klarer å drikke nok. Har lært meg å ha med vann de fleste steder. Synes egentlig at det er lettere å klare mye lesing nå enn før da blodsukkeret svingte mye. Er selv både i ca full jobb og ca 50% studie, + barn og hus. Sikkert helt overarbeidet, men det er ikke ketolysekuren sin skyld - den gjør det egentlig lettere å fikse det.

Schmoopy sa for siden:

Tips til saus er fjordland sin bearnaise saus (ferdig). Den inneholder bare 2,2 kb pr 100 gr.

Ellers ville jeg styrt unna ALLE posesauser til vanlig, de innholder stivelse som vi skal styre unna. Ville heller surret ting i fløte, rømme. Brukt kryddersmør, hvitløkssmør (helst hjemmelaget) o.l.

ketojunkie sa for siden:

Hei igjen,

nå er vi på dag 9 og det går veldig bra. Vi veier all mat for karboene sin skyld og bruke diett.no flittig for å huske hva vi har spist. Sultfølelsen og konsentrasjonen er fortsatt som før, vi merker tidvis at vi er småkvalme eller litt svimle. Vi har fått positivt ketonutslag på stixene hver dag siden vi begynte.

Jeg har fått et par spørsmål til:

Hvor viktig er det å spise hhv 20 og 15g karbohydrat hver dag ? Er dette en (omtrentlig) maksgrense eller et idealinntak ? Vi er litt "redde" for karboene for vi har lest det er best å holde det så lavt som mulig de første to ukene. Dermed er vi sjelden over 10g karbo / dag hver.

Hva skjer om man ikke får det rette forholdet av næringsstoffer ? Det har vært et par dager hvor vi har 60 / 38 / 2 fett /prot / karb. Det er nok stort sett fordi vi spiser for mye proteinrikt kjøtt.

Jeg har et arrangement jeg må være på og nærmest må drikke på, i tillegg et ball med masse karbohydratrik mat og drikke neste uke jeg må på så jeg planlegger en veldig kort sprekk. Skal lage en egen tråd om dette, og alle tips og råd mottas med stor takk!

Her er tråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=708468#post708468

Vi har vært altfor trege med å bestille ketolysetablettene og får sannsynligvis ikke begynt på dem før etter 2 uker, altså på mandag. Er dette krise?

Dette forumet er fantastisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.