Zhadra sa for siden:
..men derfra gikk det liksom litt galt: www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3163523.ece
Zhadra sa for siden:
..men derfra gikk det liksom litt galt: www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3163523.ece
Photobscura sa for siden:
Herregud, den nøkkelhullmerkinga er så tåpelig! Jaja, kom igjen! Merk alt uansett innhold, det nøkkelhullet bryr meg uansett midt i ryggen.
(Men ... vitaminer i bacon? Og fløte? Eh).
Chunky sa for siden:
Helt enig. Nøkkelhullmerkingen er så idiotisk at jeg ikke har ord. Problemet er at merking av innhold i matvarer er frivillig, og dermed risikerer vi at nøkkelhullsmerkingen erstatter objektiv informasjon om næringsinnhold. Hvis vi ikke lenger kan vite hvor mye karbohydrater som er i mat, bare at varen tilsvarer x % av en gjennomsnittlig ikke-eksisterende persons dagsbehov av uinteressante næringsstoffer - vel da er vi på godt norsk føkked. Vi må dra i gang en skikkelig boikottaksjon mot de produsentene som velger å gå denne veien!
Litt typisk at karbohydrater ikke regnes som relevant i forhold til ernæring og helse - mens kostfiber og fett er henholdsvis himmel og helvete - igjen..
Muff-muff sa for siden:
Nøkkelhullmerkingen sender ernæringsdebatten tilbake i tid. Plutselig skal hele Norden (og nå Europa) enes om hva som er sunt og da faller man naturligvis tilbake til høykarbo, lite fett og (forhåpentligvis) begrenset med sukker.
Forøvrig blir det bare mer og mer idiotisk. Nå blir frokostblanding med høyt sukkerinnhold sunt fordi det inneholder vitaminer :rolleyes: Jeg gir opp. Jeg har i alle fall gitt opp å preke eller prøve å fortelle mennesker om lavkarbo-kosthold. Det ender som oftest opp med: "Men jeg vil jo helst spise normalt, da"... Det er nesten så jeg tenker at de bare får ha det så godt, da. Slit med slankingen og overaktiv appetitt, vær slappe og dø av livsstilsykdommer. Men slik kan det jo heller ikke være :(
Hvorfor går det så tregt å få snudd tankegangen til ernæringsekspertene?
Gracella sa for siden:
... Og allikevel anbefales vi jo å spise slik at karbohydratene utgjør 60-70% av maten... Ergo må jo karbohydratene være den viktigste ingrediensen i kostholdet :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
:p
vera82 sa for siden:
Ja, men da er jo spørsmålet- hvorfor har og føler vi oss så mye bedre uten karbohydrater? ;)
Photobscura sa for siden:
Først og fremst fordi vi har et jevnt blodsukker. Hurra for jevnt blodsukker!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.