< Tilbake til oversikten

Smaksnøytral olje til salat?

KatjaBlå sa for siden:

Jeg synes det er vanskelig å få i seg nok fett i et salatmåltid, siden jeg verken kan spise egg eller noen melkeprodukter (kan altså ikke supplere med eggerøre,ostebiter,rømme etc). Jeg blander gjerne i noen gresskarkjerner eller nøtter og avocado, men det blir ensformig i lengden. Dessuten er det kanskje ikke nok? Så jeg tenker på oljedressinger. De sunneste planteoljene å bruke er vel extra virgin olivenolje og rapsolje, men jeg synes disse smaker pyton... Så hva kan jeg bruke? extra virgin solsikkeolje?

Yonah sa for siden:

Kaldpresset solsikkolje smaker i grunn ikke noe. Men det er ikke alle butikker som har denne, jeg har kjøpt på meny iblandt, men siden det er 10 mil til nærmeste er det ikke alltid jeg får med meg en flaske. Har du prøvd å lage oljedressing av rapsolje? Blandet med hvitvinseddik eller balsamico eddid, evt en liten dæsj søtningsmiddel? Det skjuler smaken litt synes jeg. Og balsamico eddik gir en deilig og spennende smak.

Kitt sa for siden:

Jeg liker avocadoolje, jeg!
Er litt dyr, men jeg bruker ikke mye av gangen.
På Meny feks har de maaange forskjellige oljer. Må jo kunne finne en du liker, macadamian feks.

Perdita sa for siden:

Det er også veldig forskjell fra merke til merke hvor mye raps og olivenolje smaker. Jeg blander ofte inn en eggeplomme fra et hardkokt egg i dressingen, det gir en mild kremet deilig smak og konsistens!

caz sa for siden:

Jeg og .. + chiliolje fra meny innimelom når jeg trenger litt annen smak på noe..

KatjaBlå sa for siden:

takk for svar alle sammen!:) nå har jeg litt mer å prøve.

Iselilja sa for siden:

Hva med MCT-olje? :) Den skal visst være meget sunn, og fri for smak og lukt. Jeg har ikke prøvd den selv, men etter å ha lest denne tråden, har jeg bestemt meg for å teste den.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.