Iselilja sa for siden:
Hvor mye fett (i forhold til protein og karbohydrater) anbefaler Fedon at man spiser pr dag? Kan man gå ned i vekt dersom man spiser mer fett enn det anbefalte?
Iselilja sa for siden:
Hvor mye fett (i forhold til protein og karbohydrater) anbefaler Fedon at man spiser pr dag? Kan man gå ned i vekt dersom man spiser mer fett enn det anbefalte?
Iselilja sa for siden:
Dytter litt på denne jeg. :) Lurer på hva Fedon mener om bacon og egg til frokost?
Og om denne dagsmenyen er "Fedon-vennlig"?
Frokost: Frokostmüsli bestående av kokosflak/masse, solsikkekjerner, hakkede valnøtter og mandler og evt andre nøtter, spist med kremfløte
Lunch: Salat av cherrytomater, agurk, creme fraiche-basert hvitløksdressing, og kylling eller skinke
Middag: 250 g biff, 300 g rosenkål og en god dæsj kryddersmør
Dessert: En skål med jordbær og kremfløte, eller noen biter 86 % sjokolade
Blir det for mye fett? For lite mat? For mye mat? (Jepp, skal lese boken straks)
Svane sa for siden:
Jeg vil anbefale deg å lese boken, først som sist. :)
Du kan følge Fedon på flere måter. Du kan godt følge oppskriftene og dagsmenyene som står i bøkene, men du kan også godt følge prinsippene. Velge matvarer med lav glykemisk indeks.
Fedon er litt restriktiv / forsiktig i forhold til fett. Dvs du skal ikke ha så mye fett her som på en del av de andre lavkarbo-variantene.
Min typiske frokost består av 2 stekte egg, to grillpølser stekt i biter, og 1/2 boks tomatbønner, pluss tomat / agurk, og 1 glass skummet melk.
Men nå må jeg forte meg å understreke at jeg veier nesten dobbelt så mye som deg... derfor kan jeg "tåle" mer mat og større porsjoner enn deg. Jeg vet ikke om dette ville fungert for deg. Men for meg har dette blitt fast frokost, og det fungerer utmerket.
Svane sa for siden:
Må legge til noe; Fedon opererer med "håndflate-modellen", som skal si noe om hvor mye du trenger av forskjellige ting. Til hvert måltid en proteinkilde i størrelse (både flate og tykkelse) som håndflaten din. Jeg TROR ut i fra det at du kanskje får for lite protein til lunsj, og litt mye til middag.
luringen sa for siden:
iselilja; fedon ville nok ikke hatt så mye fløte som du bruker, men funker det er så er det jo greit.
Iselilja sa for siden:
Boken/bøkene skal lånes og leses snarest mulig! :)
Jeg har hørt en del motstridende ting når det gjelder Lindbergs forhold til fett. Noen sier han mener man bør begrense seg, men her om dagen leste jeg at han nå har blitt mer aksepterende til mettet fett? Så man blir jo litt forvirret.
Jeg får kanskje prøve å finne den nyeste boken hans da, og håpe det står noe der om at fett er greit. ;) Tviholde på kremfløtekartongen :cool:
(Heeelt "off topic" forresten, men allikevel: Så flott hest du har i avataren din, Luringen! :) )
SunnhetMedSirrup sa for siden:
men fett uten karbo er bare bra - jeg har noen F.L. bøker ( ja! :D:D )
og det står blant annet: ...Fett, indeholder også de fettløslige vitaminene A, D, E, og K. .."
og fett metter.. :)
så fett brenner fett så lenge karboen ikke driver og klenger på dens arbeid :rolleyes:
Iselilja sa for siden:
Sidestiller han mettet og umettet fett, da?
Carisma sa for siden:
Veldig godt sagt :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.