< Tilbake til oversikten

Et spørsmål om ketoner

Svane sa for siden:

Er det noen som har vært borti måling av ketoner i urin?

Min sønn er syk og har vært hos lege og levert urinprøve. Den viste 4 + på ketoner. Er det mye? Noen som kjenner skalaen? Legens konklusjon var at ungen er dehydrert og har spist lite - noe som sikkert stemmer. Men altså, betyr dette at gutten er i ketose? Noen som vet?

Yonah sa for siden:

Høres riktig ut med dehydrert og lite mat spist.
Det kan slå ut med ketoner om man har spist fet mat og måler for tidlig også, stixen vet ikke forskjell på fett fra maten eller at man forbrenner fett...

Dersom legen ikke sa noe mere på dette, så er det nok ikke noe du trenger å tenke på. Vi er nok i ketose dann og vann alle sammen og helt sikkert når vi er syke og spiser lite.

Riktig god bedring til gutten!

Svane sa for siden:

Takk for svaret, Imse!

Jeg ble bare litt nysgjerrig på ketoner, siden jeg i det siste har lest ganske mye om dette. Fikk meg ikke til å spørre legen, for om gutten var i ketose eller ikke var ikke nøye der og da. :)

Gutten har etter alt å dømme urinveisinfeksjon, kombinert med at han fikk vaksine på skolen i går (kikhoste, difteri, stivkrampe og polio) ble det nok litt mye for immunforsvaret hans.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.