Jeg føler at denne fantastiske drikken som danish tipset om i denne tråden: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait er så fantastisk til all slags bruk at den må bli bedre kjent.
Drikker du eggemjølk?
Har du testet choccolatte av den feks? Eller kakao?
Jeg lager choccolatte av den: 2 eggeplommer, 1 liten ts kakao, en halv ts splenda, pisker eggene med stavmisker, smelter 50g smør/kokosfett( usalta smør er bedre enn salta, men med søtning i går det helt fint med salt smør)og heller på 2 dl vann, heller smør og vann i eggene samtidig som jeg pisker eggene så de ikke koagulerer. Lager så sterk espresso av pulver, dobbelt mengde pulver, heller eggeblandingen i et glass og kaffen over, og kaneldryss! Voila, frokost i en fei!
Og, nei det smaker ikke egg! Jeg prøvde uten søtning i med salt smør, det ble ikke godt, så med salt smør synes jeg man må ha litt søtning i. Kokosfett passer fint også!
Jeg lagde av 25g smør, 1,5 dl vann, 1 eggeplomme, noen dråper vaniljeessens. Varm så er den tynn, men tykner i kjøleskapet. Sånn ala vaniljesaus-aktig på konsistensen :ja:
Skjønner ikke hva jeg gjorde feil 2 gangen jeg lagde denne. Skilte seg i løpet av 1 minutt. Ble sånn gul grumsete gugge øverst. Lurer på om jeg var for treg med å få igang stavmikseren da jeg helte oppi egg?
Jeg begynner med eggene først og heller oppi vannet saaaakte og pisker med vispen på stavmikseren( men det går med kniv og), du må IKKE stoppe å piske før alt vannet er i. Dersom eggene ikke blir pisket godt nok når man heller i vannet, så koagulerer eggene og det er æsj! Men da kan man sile drikken og da er den like god.
Jeg har sånn Magic Bullet. Kokte opp vann + smør. Helte det oppi i Magic og kjørte det sammen. Åpner opp og kaster oppi egget og kjører det igjen. Men jeg brukte nok litt tid fra jeg helte oppi egget til jeg startet Magicen.
Jeg får vel være den første til å si at jeg syns denne var ganske ekkel, jeg syns ikke den smakte noe godt og jeg ble skikkelig kvalm av den. Jaja, hver sin lyst...
I det siste har denne cafè au lait'en vært frokosten hver dag. Veldig enkelt og greit. Jeg merker ikke saltet i meierismøret i det hele tatt, men jeg bruker mye espressopulver, så de blir ganske sterke. Det hender også jeg koser meg på kveldingen med Irish Coffee varianten, men ikke for sent for da får jeg ikke sove :p
Lurer på om jeg også må prøve? Eer den virkelig så god at det også er vits i å prøve for oss som tåler melk og fløte?
Lager nemlig deilig kaffedrikk av fløte, vann, egg og kaffepulver av og til. Dette rister jeg bare i en shaker. Mye lettere enn eggemelk, så hvis det er ca like godt, så gidder jeg ikke prøve.:p
Dette har jeg lenge tenkt at virker litt ekkelt, men siden så mange bruker det, så kan det vel ikke være så ille ... :) Tenker jeg prøver snart. Lurer på om noen har forsøkt å lage vaniljekrem av dette og ha i ovn, siden noen har fått det til å bli vaniljesaus?
Jeg drømmer om skogsbærpai, og tenker at kan jeg lage noe som ligner en vaniljekrem er jeg langt på vei!
Hva er den beste oppskriften dersom du vil ha noe som likner på vaniljesaus?
Er det karber i vaniljeessens?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.