< Tilbake til oversikten

Caldo de Pollo (kyllingsuppe)

trillian78 sa for siden:

Denne oppskriften er inspirert av guatemalansk "husmannskost". Opprinnelig er det potet og maiskolbe i den, og et par grønnsaker som rett og slett ikke er å oppdrive i Norge. Her kommer en lavkarbo- og Norgevennlig variant:

Kraft:

• 1 fersk kylling, del i minst 8 biter (det blir best med en stor feit gårdskylling. Du kan også bruke bare ferske kyllinglår delt i to hvis du vil ha suppa ordentlig god og feit :))
  • 3-4 hvitløksbåter
  • 2 ferske jalapeños/grønne chili, delt i to på langs, frøene fjernes.
  • 1 hel tomat, med et lite kryssnitt på toppen
  • 1 løk, delt i fire båter som henger sammen i bånn av løken.
  • 1 gulrot (slapp av, den er bare til krafta)
  • evt. kyllingbuljong

Legg alt i en stor kjele. Hell vann over så det dekker alt. La småkoke i 40 minutter. Skum av underveis.

Ta ut hvitløk, jalapeños, tomat, løk og gulrot ut av kraften. Kast.

Krydre med:

• timian
  • mynte

Tilsett:

• knutekål, i båter. Kan godt være litt størrelse på bitene.
  • Evt andre grønnsaker i biter som krever litt koketid.

Kok videre i ti minutter.

Tilsett:

• biter med squash (store biter)
  • minimais
  • grønne bønner

Kok videre til alt er ordentlig mørt. Grønnsakene og kyllingen skal bli så møre at du kan skjære de store bitene med skje når du spiser suppa.

Fordel i suppetallerkner eller dype skåler.

Tilsett noen store biter avocado oppi suppetallerknene.

Spis!

Cyan sa for siden:

Denne kyllingen: har du den oppi med bein og alt, og gjør ikke noe mer med den?
Og så lurer jeg litt på hva knutekål er ... flau

trillian78 sa for siden:

Bein og alt :ja: Kutter bare kyllingen opp i biter. Den skal bli så mør at du bare tar passe biter av den med skjea når suppa er ferdig. Men det er jo ingenting i veien for at man tar vekk beina fra kyllingen før man serverer kyllingsuppa da. Jeg ble bare vant til å spise suppa på den måten da det var sånn jeg pleide å få den servert i Guatemala.

Knutekål:

[img]http://leksikon.frukt.no/kunder/opplysning/frukt/leksikon/webint/fruktleksikon_bilde.php?id=17737102&amp;type=web365250[/img]

Knutekål er ikke med i originaloppskriften, men funker som erstatning for guisquil, som jeg sjelden finner i Norge (men har oftere og oftere sett den i innvandrerbutikker i en litt lysere variant. Da kalles den gjerne chayote).

Man kan i grunn bruke hvilke grønnsaker man selv vil, hovedpoenget med suppa er at kraften blir så sabla god :stortsmil:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.