< Tilbake til oversikten

Amerikansk ostekake

#1

Mona S sa for siden:

Dette er oppskriften på en amerikansk ostekake som har vært spesialiteten min i årevis. Nå har jeg ketolysert den, så den blir "lovlig". Den har flere karber enn de andre ostekakene her inne, men den er supermektig, så man tar bare et stykke... Jeg baker den kun når jeg skal ta med kake bort, for det er ikke bra å ha denne i kjøleskapet hjemme...

Bunn:
250 g finmalte nøtter( jeg bruker para og pekan-nøtter)
100 g smeltet smør
1/2 ts kanel
2 ts splenda

Bland sammen og trykk den godt ned i en springform på 20-22 cm. Sett den kaldt så bunnen får "satt seg"

Fyll:
400 g kremost naturell
200 g seterrømme
4 egg
5 ss Splenda
innholdet av en halv vaniljestang
saften av en liten sitron

Forvarm stekovnen til 180 grader
Bland ost og rømme til en glatt røre. Tilsett et og et egg. Rør inn splenda, og til slutt tilsettes vanilje og sitronsaft. Det kan lønne seg å bruke miksmaster for å få blandet vaniljen godt, den har en tendens til å klumpe seg.
Hell røren forsiktig på den stivna nøttebunnen. Ikke hell i tynn, lang stråle, da kan bunnen gå i oppløsning (har jeg smertelig erfart).

Sett kaken i ovnen i 35-40 min. Den skal være litt skjelven når du tar den ut. Det kan lønne seg å sette den på en stekeplate, for det lekker alltid litt smeltet smør ut av forma som oser noe forferdelig hvis det ender opp på gulvet i stekovnen..

La kaken avkjøle seg i romtemperatur.

Topping
3 dl Creme fraiche
2 ss splenda
innholdet av en halv vaniljestang
Stivpisk Creme fraiche, vanilje og splenda (det kan ta litt tid, men den blir stiv til slutt) Og bre utover den avkjølte kaken.

Jeg serverer med rørte bringebær, det smaker nydelig!


#2

The Cat sa for siden:

Ser helt fantastisk ut!!!


#3

Bathory sa for siden:

Denne er alt for god ! Lagde den og spiste meg ihjel! Regnet ut at det er ca 50 g kbh i hele kaken, ikke så ille det :)

Her er ett bilde av hvordan min kake ble:)


#4

Flippy sa for siden:

Ah, den så deilig ut :D


#5

R0SA sa for siden:

:-O

Ser helt fantastisk ut!


#6

Yonah sa for siden:

Å, den så deilig ut! Og for et nydelig servise:love:


#7

sirimor sa for siden:

At jeg ikke har sett denne oppskriften før.
Og takk til deg Bathory for fristende bilde. Kaken ser nydelig ut:)


#8

Iset sa for siden:

Årh, jeg elsker stekte, fyldige, amerikanske ostekaker! Min favoritt til nå er New York Cheesecake, men det er sjelden jeg lager den fordi den er så dyr (og full av sukker, selvsagt). Av ostekaker som ikke skal stekes er Creme Fraiche-ostekake favoritten, den er helt fantastisk! Ligger på [url]www.detsoteliv.no[/url] og kan nok gjøres lavkarbo uten problemer.

Denne må prøves!


#9

Bathory sa for siden:

Den er nydlig !
Tusen takk, det er kjøpt på spar kjøp av alle ting, litt vintage feeling over det :p


#10

Gracella sa for siden:

Den så kjempegod ut og er lagt inn i favorittene mine. Tror den kommer på bordet til 17.mai :)


#11

sirimor sa for siden:

....og den var utrolig god også! Ny favoritt:D


#12

Bathory sa for siden:

Hvor mye sukrin må jeg ha i om jeg skal erstatte splenda?


#13

Moogie sa for siden:

Hehe, jeg tenkte på akkurat det samme: hva om jeg bytter ut Splenda med sukrin? Hvor mye vil jeg trenge? Håper noen har prøvd og kan gi oss noen tips. Ellers så har jeg tenkt å bare prøve meg frem


#14

Moogie sa for siden:

Nå har jeg laget 24 muffins av denne oppskrifta og de står i ovnen. Veldig spent! Lurer på hvor lenge de skal stå i ovn? Må vell bare passe på tia


#15

Moogie sa for siden:

Det blei ca 23 min i ovnen for mine muffins og de blei kjempe gode!!! Nam! Lurer på om det er denne kaka jeg skal lage til 17. Mai iår?


#16

Karrbis sa for siden:

Hvor mange grader stekes denne på?
Som kake..
Som muffins?


#17

Yonah sa for siden:

Det står i hovedinnlegget at den skal stekes på 180grader. Funker sikkert fint med 180grader som muffins og, men ikke like lenge, kanskje 20min.. Følg bare med, de skal fortsatt skjelve. Stivner når de er helt avkjølt.


#18

Moogie sa for siden:

jeg stekte denne som muffins i ca 23 min på 175 grader. Kunne sikkert hatt 180 også, som står i oppskrifta, men veit at ovnen min er litt lunefull og som oftest må jeg reduserer tempen litt. Du ser fort når kaka/muffins er ferdige. De begynner å bli litt gylden og fort brune, om man ikke passer på. Så til de er gyldne og da kan man ta de ut.


#19

Carisma sa for siden:

Tenker det kanskje ville vært godt å blande bringebær rett inn i kremen på toppen også?


#20

Moogie sa for siden:

jeg har tenkt å bare pynte med bringebær og blåbær på 17. mai. Og lage sånne fine kruseduller av kremmen.


#21

Cyan sa for siden:

Kan denne fryses mon tro?


#22

Moogie sa for siden:

Ser ikke grunn til hvorfor ikke så jeg la noen av mine muffins i fryseren :)


#23

Moogie sa for siden:

Det blei en nydelig 17.mai kake etter denne oppskrifta. Pisket 2 dl fløte i tillegg og pyntet med bær og krem :) Kaka blei fortært på festen og noen har kommentert at den var skikkelig god :)


#24

Funky Punk sa for siden:

Skal prøve denne i dag.
Må bruke sukrin istedenfor splenda, og bruker mandler til bunnen siden det kostet 45:- for 30 gram nøtter på butikken her ! :(
Men krysser fingrene og håper det blir godt likevel :)


#25

Cyan sa for siden:

Jeg kommer til å bruke mandler neste gang. Syns ikke bunnen ble noen høydare med pecan og para. Liker mandelbunn bedre :ja: Men fyllet var aldeles nydelig!


#26

Funky Punk sa for siden:

Det ble ikke bare mandler her som jeg først trodde.
Hadde en del hasselnøtter gjemt bakerst i skapet, så det ble ca 180 g hasselnøtter og resten mandler.
Kaken står i ovnen nå, ferdig om ca 20 minutter.

Gleder meg veldig til å se om den blir god :)
Har savnet en skikkelig amerikansk ostekake


#27

Moogie sa for siden:

Da ble det denne kaka på 17. Mai iår også :) denne gangen var det min datter på 15 år dom sto for baking og pynting. Hun er glad i krem så det blei litt mye krem av en boks cf og en pakke fløte. Men godt ble det og spist ble den også :)


#28

Moogie sa for siden:

Nå har jeg bakt denne kaka utallige ganger :) denne har blitt en av mine favoritter. Noen endringer, som jeg syns fungerer, er ca 100 tyrkisk eller gresk yoghurt istedenfor rømme i røra. Og halvt om halvt med rømme og fløte til krem på toppen ( eller bare rømme, nam!) og masse bær! Jeg bruker å forsteiker bunnen i ca 10 min. Og den siste gangen klemte jeg bunnen utover kantene på bakeformen. Det ble kjempegodt! Det ser litt mørkt på bildet, men det er bare synsbidrag :)


#29

Butterfly83 sa for siden:

Denne skal lages i morgen og nytes på torsdag :) Men tenkte jeg skulle prøve bunnen fra Karen B`s New York Cheesecake i stedet :)


#30

nellie sa for siden:

I dag blir det ostekake her i heimen.:)

Tenkte ha salte mandler og pecan i bunnen, og tilsette en liten dose eplekakekrydder. Også ha noe litt syrlig i fyllet.. Kanskje litt Zeroh! med sitron. Også kanskje jeg kan få til en karamelltopping. Eller kanskje det holder med en sveip Fiber sirup gold der.

Har ikke splenda, men blander sukrin gold, sukrinmelis, natreen og litt tagatose.

Tipper det blir nydelig :sikle:.

Gleder meg!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.