kjøp ferskt sideflesk hos din lokale slakter.
Få han til å skjære tynne skiver.
Stek flesket i middels varm panne i smør.
Salte og peppre.Ta flesket ut av panna og hold det varmt.
Fettet i panna koker du ut med fløte ...
Smak til sausen med mer krydder om du vill.
Er den tynn tilsett litt JBK
Serveres med blomkål og rårørt tyttebær m litt splenda.
God gammel Rommeriks-husmannskost dette:)
Var i danmark på ovnsmurerkurs for etpar år siden. Og da begynnte vi å snakke om "gamle" retter. En av favorittene som kom opp blandt Danskene var Stekt flesk m/persillesaus-og nypoteter.
Så en dag vi var på tur fant vi ei kro som hadde det som dagens.
Og milde himmel, det var fantastisk. Godt kryddra flesk m/salt-peppper og persillesaus. (Rekner med at den var laga med utkok av fleskefett-fløte og et lass persille) Vi må nok kutte ut poteten, men blomkålris bør gjøre susen.
... og der jeg kommer fra er det snakk om klubb og duppe. Klubben er laget av hvete, vann og litt salt, og duppen er laget av ... prim :geip:. Kankje verdens minst næringsnyttige matrett, hehe.
Neida du - du glemte den viktigste ingrediensen i klubb - nemlig poteter! Og det er både hvetemel og byggmel i klubb, i alle fall her i trøndelag. Klubb med flesk, sirup og duppe er vanvittig godt skal jeg si deg! :sikle: Men definitivt ikke lavkarbomat... :nei::hylgrine:
Høh. Har aldri hørt om duppe uten brunost eller klubb uten poteter - det heter jo potetball! :confused: Dere må ha noen eksrta rare vaner der nede... ;)
Duppe skal være uten brunost. Med brunost er bare kvalmt. Til ball brukes baconfett og sirup :D Duppe til flesk må være hvit saus med MASSE fleskefett oppi. Nam.
Merkelig at denne tråden lå øverst, for jeg tenkte akkurat på at vi må steke flesket vi har i kjøleskapet :)
Skal og må og bør :p. Pfff! Det er jo helt klart forskjellige tradisjoner fra sted til sted. Jeg er fra Drevsjø, og man skal ikke lenger enn til Engerdal før klubb og duppen er litt annerledes. En oppskrift er vel ikke mer riktig enn den andre? Være det seg prim eller fløte eller brunost eller hvete eller potet eller what ever. Så det så!
Kjøpte flesk i Sverige i helga, så idag skal jeg lage flesk og duppe.
Pleier å få det servert av oldemor til ungene med poteter og ertestuing. Hun steker flesk først og lager så saus av stekesmøret/hvetemel og melk. Ikke noe brunost her igården nei ;) Hun er fra Odalen.
Jeg kutter seff hvetemelet og småkoker fløten til den tykner, blomkål som tilbehør. Ungene får litt poteter til.
"Klubb" av hvetemel er noe som finnes i Kleppmelk-melkesuppe med melboller, sukker og kanel. Ble brukt i Trønderlag tiligre som for-rett eller dessert. Ufattelig kvalmt.(Mulig noen bruker det enda)
Dupp med brunost, i allefall hos oss :-)
Mvh Grovsnus
Det finnes tre måter å lage en matrett på:
min måte-din måte-og den riktige:)
Hos oss blir den suppa kaldt Klotvelling og melbollene kalles kløtter:p
Og jeg elsker det :love:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.