Yonah sa for siden:
Altså hvordan tilbereder du den og spiser den? Trenger noen tips... Tenkte avokado var en fin måte å opperettholde fettandelen.
Yonah sa for siden:
Altså hvordan tilbereder du den og spiser den? Trenger noen tips... Tenkte avokado var en fin måte å opperettholde fettandelen.
Anne sa for siden:
Litt avhengig av hvilken filosofi du spiser etter antagelig.
Jeg spiser den enten naturell, med salt, pepper og Magerost(pga proteininnholdet)eller jeg har reker og majones i eller krabbekjøtt og majones.
Eller du kan lage Guacamole og ha ved siden av alt du spiser. Namme.:)
Kitt sa for siden:
Du kan jo titte her blant annet!:D:sikle:
aldrimerjollycola sa for siden:
som regel lager jeg guacamole
og bruker det som tilbehør til mexicansk mat, har jeg litt dårlig tid, moser jeg den bare med gaffel og tilsetter litt sitron-lime juice, eller skjærer den i biter.
som snacks er det også godt, men litt pepper og rømme på!
Ciss sa for siden:
Som Anne skriver er det litt avhengig av filosofien din, men her er i alle fall min favoritt:
[color=blue][/color]
Smelt smør i en kjele. Mos en avokado og ha i sammen med en fløteskvett og noen osteskiver. Ha i oppklippet spekeskinke/pastramiskinke og vårløk. Varm opp.
Her kan det evt brukes stekt bacon i stedet for skinke.
tuttaknoff sa for siden:
Del den i to,
pepre delene
putt en kladeis cremefraice i hvert "hull"
topp med pillede reker
litt pepper på toppen
Kjempegodt også med litt revet cheddarost oppå
Cyan sa for siden:
Avokado"salat": Avokado, egg, reker og cherrytomater kuttet i biter
Avokadomuffins (er oppskrift på forumet her, men jeg fikk ikke søkt på den)
Guakamole
Lollypopbrød med avokadoskiver
Eller rett og slett bare som tilbehør til all slags mat :)
Breem sa for siden:
Del i to, og ta ut stenen. Ha 50/50 med balsamico og olivenolje i hullet (der hvor stenen satt ;)). Litt rømme eller creme fraiche til.
ixi sa for siden:
Jeg skjærer den i ujevne biter og har oppi salaten min. Det smaker jo veldig lite av den, så jeg synes det blir kjedelig å kun spise avokado. :smile:
Frua sa for siden:
Jeg synes det er godt med salt, pepper og litt balsamico.
Men det er også godt med reker og majones!
Chantelle sa for siden:
har nettopp spist avokado nå. hadde salat, smørstekte kyllingvinger og snøfrisk, noen skiver græddost ved siden av.
I avokadoen blandet jeg 1 ss rømme og 1 ss smeltet smør..med litt salt og pepper. blander med gaffel.er nam det ;)
Zhadra sa for siden:
Jeg elsker guacamole! Ellers synes jeg jeg den smaker godt i salater også.
energibunten sa for siden:
skje og salt. eller småstekt med bacon, eller i salat i biter
LineJM sa for siden:
Del avocadoen i to , ha på sitronsaft og godt med pepper: Nyt!
trillian78 sa for siden:
Jeg syns det er godt å ha store biter av avocado i supper. Bitene skal ikke koke med suppa, bare hives rett oppi tallerknen sammen med den varme suppa. Som f.eks i denne.
Denne salaten er min favorittsalat. Jo mer avocado det er i den, jo bedre blir den! Sesamoljen og limesaften setter utrolig god smak på avocadoen.
Og i dag skal jeg prøve å lage Enids Avocadomuffins.
torildbella sa for siden:
Hei! Del avocadoen i to, skjer innholdeti småbiter.
Behold skallene.
så blander du avocado med reker sitron, saltogpepper! somen salat.
så bruker du skallene som "fat"
:cool:
Bulldog sa for siden:
Skulle til å svare kvikt "med skje", men det er kanskje litt seint nå :D
Jeg har hatt avocado i noen eksperimentelle protein/fett-shaker, og det ble veldig spesielt, men relativt godt... Ok, det ble ikke godt, men jeg fikk dem i meg. Uten å kaste opp. Såvidt.
Kanutten sa for siden:
:lol:
Sostråle sa for siden:
Hei:)
Hvis du vil ha den på "brød" kan du bruke de grove lappene som det finnes oppskrift på her inne. Legg et godt lag med meierismør på, smør utover litt pesto, legg på avocado i skiver sammen med soltørka tomater i olje, litt ruccolasalat og noe kjøttpålegg eller sprøsteikt bacon på topp, aldeles nydelig spør du meg.
Det går faktisk an å lage smoothie på avocado, en halv av den, en halv banan og melk/fløte. Mild og fin på smak;)
Carisma sa for siden:
Et hett tips er å ikke spise avocado mens du drikker kaffe. Det smaker grusomt! Lærte det the hard way.... :rolleyes:
Jeg spiser den enten med spekeskinke, eller med rekesalat.
Bulldog sa for siden:
Med bananer så blir det fort litt mye karbohydrat, men det smaker garantert bedre enn proteinpulver med sjokoladesmak :)
troya sa for siden:
slik jeg spiser advokado
2stk advokade som eg mose med gaffel, 1-2 fed med kvitløk, saften fra 1 sitron. bland alt sammen og brut til all mat. salat, kjøttdeig, grillmat, på lavkarbobrød
kan og tilsette advokade i hjemmelaget supper, som tomatsuppe og slikt, er og veldi godt med advokado i hjemmelaga "majones"
bettylue sa for siden:
Del avokadoen på langs, fjern stenen. Mos innmaten med hakket hvitløk, salt og hvitløkssmør etter smak (vær gjerne raus), litt salt. Sett fyllet tilbake i skallene og topp med reker og revet fet ost, gratiner i ovnen til osten er godt smeltet. Vær forsiktig så du ikke svelger tunga;)
ned35 sa for siden:
ah,jeg ELSKER den naturell jeg !:D men det spørs vilke konsistens det er på den. viss den er hard spiser jeg den naturell,viss den er myk moser jeg den med creme fresh og urtekrydder ,reker og litt ost. NAMMIS!
Mellon sa for siden:
Jeg deler den som kjent i to og tar ut stene, og så fyller jeg hullet med rømme, raskt og enkelt.
Mellon sa for siden:
Det hørtes sinnsykt godt ut- skal testes i morgen, har kjøpt en hel pose med avokadoer:cool:
Imp sa for siden:
Her var det et par fine tips jeg vil prøve.
Smør på et tjukt lag med rekeost (eller annen smøreost du liker) og spis avocadoen med skje. Det er rask og god mat syns jeg.
Opheliia sa for siden:
Oh! Det skal jeg smake:D
bettylue sa for siden:
Håper gratinert avokado falt i smak;) Den er fin å servere som forrett i selskap også. Eller rett og slett bare den alene som digg:p
mamma87 sa for siden:
bruker å spise den sammen med rekesalat, smelt smør,lager guacamole av den, gratinerer den i stekovnen(med krydderost,hvitløksmør,pølse/skinke). og på sommeren er baconsurret avocado på grillen en stor hit :)
lady jaja sa for siden:
Eg lagar guacamole med avokado, kvitløk, lime, creme fraiche og salt+pepper. KJempegodt til alt!
Skalblislank sa for siden:
Jeg pleier lage en dressing av rømme, hvitløk (ferskpresset etter smak), salt og peppe e/smak. Del avokadoen i to og bruk en skje og lag hullet litt større. Ha i ferske reker og et par ts dressing over...mmmmmm.... Yamm yammm:-)
ellers så Ciss sin variant veldig god ut:-))
Tiki sa for siden:
Her er det ingen grenser.
Men er det flere som opplever avocado som en partystopper?
Tiki sa for siden:
Tips:
Hard avocado legges på kjøkkenbenken for modning.
Er den myk, eller blitt myk. La den ligge i kjøleskapet, så holder den seg lengre igjen.
Kjøper en mange på en gang, er det greit å kjøpe noen myke og noen hardere
arnakristin sa for siden:
Hei,
Her finner dere noen flere forslag: Avocado -- bruker vi til?
Yonah sa for siden:
Denne tråden hadde jeg nesten glemt. Jeg har blitt riktig glad i avokado, spesielt i skiver med pepper spist på Nannahs knekkebrød og med spekeskinke og majones. Eller i salat. Nam, nam!
Sirih sa for siden:
Jeg bruker avokado på samme måte som jeg laget bakt potet tidligere, bare kald.
Bacon, seterrømme, revet ost, litt vårløk...
Kan bare bruke det som er i kjøleskapet. Genial måte å bruke opp rester på.
Kan sikkert være godt med hjemmelaget hvitløksmør på også.
Bakt potet var min favoritt tidligere - dette er nesten bedre!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.