< Tilbake til oversikten

Når er et brød lavkarbo?

kamp sa for siden:

Hva er "maks" grense per 100g for at et brød kan kalles lavkarbo?

Jeg har laget en brød oppskrift som ikke inneholder mye karbo i forhold til "vanlig" brød ;)

Yonah sa for siden:

For meg er et brød lavkarbo når det inneholder 2 eller færre karber pr skive og ikke inneholder vanlig mel, hverken spelt eller havre. Kli, frø og nøtter er ok, men mel gir meg blodsukkerstigning direkte, så det kan jeg ikke spise.

kamp sa for siden:

Jeg har ikke regnet ut hvor mye karbo det blir per skive fordi det avhenger jo så mye av hvor tjukk skiven er.
Her er et bilde av det:

Men det er ca 3-4g per 100g brød. Avhenger av hvilken grønnsak man putter oppi.

benam sa for siden:

Jeg har laget en brød oppskrift som ikke inneholder mye karbo i forhold til "vanlig" brød ;)[/quote]

Kan vi få oppskriften?:) det så deilig ut!!

Jabba sa for siden:

Åhhh - den skiva di så utrolig god ut!

nalana sa for siden:

4 g pr 100 er jo absolutt lavkarbo, og så så godt som det så ut. Venter også på oppskrift.:p

Ramah sa for siden:

3-4g karbo pr 100??? Det ser jo ut som et helt vanlig rød!!! Kom med oppskriften!

NÅ! sa for siden:

åh fyyyyyy flate d så deilig ut!!! OPPSKRIFT!!!! :eek:

kamp sa for siden:

Jeg går jo på SCD diett fordi jeg bare tåler en type karbohydrat (kun enkle karboer, ikke de sammensatte slik som ris, potet, hvete, melk ++). Så derfor laget jeg denne oppskriften.

--

Kariannes mandel brød

400g mandel smør (hjemmelaget eller kjøpt)
4-5 ss olje
6 egg
80g kokt winter squash (kan sikkert erstattes med gulrot, kålrot eller annen grønnsaks med lite vann innhold)
1 ts natron (ikke mer!!)
1 ss kanel (eller annet krydder)
Litt salt

Bland alt sammen i food prosessoren og hell det i en brød form kledd med bakepapir.
Stek på 135 grader i 1 1/2 time.

Mandelsmør
Fordel så mye mandler du vil ha på en steke plate i ovnen og stek dem i 20 minutt på 150 grader. Pass på at dem ikke blir svidde.
Hiv alt i food prosessoren og la den kjøre. Først vil det bare bli store klumper og innimellom vil du nok lure på om dette her blir noe smør, men det blir det tilslutt. Jeg måtte stoppe flere ganger og putte de finkornete mandlene ned i bollen igjen fordi de krøp oppover sidene.
Når de begynner å bli finkornet heller du oppi en dæsj olje (ca 2 ss olje).
Kjør videre og tilslutt blir det smør.

kamp sa for siden:

Man kan jo evt ha mer grønnsaker oppi, evt mindre olje, flere egg ++ Er jo bare å endre litt på oppskriften får å få mindre karboer i. Evt bruker andre nøtter.

Yonah sa for siden:

Å, det ser godt ut. Men hva er winter squash? Er det vanlig grønn/gul eller noe annet?

kamp sa for siden:

Winter squash er ikke en lavkarbo grønnsaks.

HEr er info om squash: whatscookingamerica.net/squash.htm

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.