Dette er tradisjonell svensk bondekost, og veldig godt!
Ingredienser
Lök
Blandfärs (kjöttdeig av svin og storfe)
Egg
Flöte
Vann
Buljong
Salt og pepper
Smör til steking
Jeg bruker mye kjött på en gang fordi vi alltid kjöper store pakker. 1600g blandfärs (siden jeg er i sverige), tror det enkleste i norge er å blande medisterdeig og vanlig kjöttdeig. Jeg lager en röre med kjöttdeigen og en däsj flöte og litt vann (originaloppskriften er med melk) og et par tre egg og salt og pepper.
Så bruner jeg löken i smör i en stekepanne. Til så mye kjött jeg hadde i går brukte jeg tre store lök.
Kjöttblanding og lök legges i lag i en ildfast form. Så helder man noen desiliter buljong over. Med 1600g kjöttdeig blir det en middels stor og en liten form. Jeg legger alltid aluminiumsfolie over så löken på toppen ikke skal svi seg. Stekes på ca 225c i ca en time. Jeg fölger aldri med på tiden, men tar den ut når den ser ferdig ut.
Nam nam, spises med gode grönnsaker til. Jeg har ingen anelse om hvor mye karbohydrater det er i en porsjon, det blir kanskje litt mye fra löken? Dette er en skikkelig tradisjonell svensk rett, oppskriften fikk jeg av svigers. Nytes tradisjonellt med tyttebär til, men jeg vet ikke om usukrede tyttebär er så godt...
Mamma spiser alltid bær uten fruktose el.l hun spiser tyttebær som de er. Man venner seg fort til det sier hun... Til høsten skal jeg bare fryse ned tyttebær som de er, for det er så godt til cottage cheese.
Dette ser godt ut, og det vi pleier ha er blandfärs.
Men jeg må noen ganger ha ting inn med teskjeer ... og lurer på om jeg har forstått det riktig når jeg tror at kjøttdeig/blandfärsrøra ikke skal stekes før den går i formen?
Dette ble middagen i dag, står i ovnen nå, veldig spent på om det blir spiselig! Med mål på slump er det alltid uvisst om jeg klarer meg på kjøkkenet :p
Etter et dypdykk i fryseren fant jeg kjøttdeig, så dagens frokost mm blir löklåda. Veldig godt og veldig enkelt og som Perdita skriver, man kan lage mye og fryse ned i porsjoner. Yummi!
Mmm, lenge siden jeg har laget løklåda nå, en dag det ikke er så varmt skal jeg helt klart lage meg en.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.