Jeg vil gjerne perfeksjonere mitt fettinntak for Helsas skyld. Er ganske godt i gang med dette og bruker en del fett som kosttilskudd. Nå har jeg sett at vi har fått en ny fettekspert (håper det er ok at jeg titulerer deg det Arvid G?) på forumet, som jeg håper vil komme inn her og hjelpe meg og kanskje flere som er interesserte i dette.
Allerede spiser jeg mye smør, rømme, cremefraich og extra virgin rapsolje. Muligens bare en spiseskje av sistnevnte, men de andre 3 går det mengder av. Har også brukt en del Cocosa, men i det siste har det gått i Delfiafett i stedet på grunn av økonomi. Har hatt litt dårlig samvittighet for det og tenker å kjøpe noe sunnere snart igjen. Har allerede fått tips fra en annen tråd og lurer på å kjøpe extra virgin koko oil i stedet for cocosa. (Spiser i tillegg rundt 10 gram 86 % sjokolade hver dag.) Får også i meg en del fløte, i tillegg til ost og god fet mat, siden jeg spiser mest i tråd med Optimal ernæring. Får i meg max 72 gram karber pr dag. Ligger ganske langt under noen dager, så er ikke redd for å få for mye fett. Har nå begynt å øke på med litt olivenolje i tillegg til det over, og er som sagt ute etter tips til hvordan jeg kan gjøre det enda bedre når det gjelder fettinntak. Er det noe "lurt" fett jeg har glemt f.eks., eller er det noen av fettypene som ikke går så bra sammen? Noe jeg bør kutte ut?
Rød palmeolje virker ikke så bra. Kult at det er ganske mettet, men det inneholder som regel >10 % flerumettet fett. Rød palmeolje og virgin kokosolje er dessuten ganske rikt på salisylat. Salisylat kan bl. a. øke insulintoleransen. Dessuten er karotenoider ikke bare gode nyheter. De er ganske giftige, faktisk.
Fettkildene dine er gode, men raps har 18 % Omega-6, som er for mye. Olivenolje er kanskje bedre, men jeg ville vært skeptisk til alle de antioksidantene (de fører som regel til økt dødelighet). En god erstatning er macadamia-olje (utrolig stabilt og velsmakende), evt. ghee (av smør). Hvis du har mulighet til det, prøv å finne foie grâs. Foie grâs er 45 % fett (hvor veldig lite er flerumettet) og har veldig mange kule næringsstoffer (B-vitaminer, et lass med mineraler og enorme mengder vitamin K2).
Ultra/Meny og de fleste delikatesse-sjapper. Det kan være litt dyrt, men det er uansett utrolig rik næring. Hvis du ikke har råd, prøv vanlig lever. Okse- og lammelever er utrolig næringsrikt.
sjokolade er bra,studier viser at cacao smør (kort lenka,stabile fett kjeder)reparerer skader åreforkalkning og annet begynnende hjerte trøbbel, som er forårsaket av Plante Omega-6 og fiske Omega-3!
Men, det må ikke være Soya eller Solsikke lecitin i sjokoen! Det finnes et par bra,tror en av dem er en Økologisk Fairtrade sak,glemt navnet,men spist den mye,gjerne en halv plate pr dag!
er 57år.1.75cm 73kg.Trener kun 1 x uka,sterk,sprek og lite kroppsfett! "drømme" EKG,ifølge min doc., som jeg kun bruker til blod tester etc. ALDRIG til å bestemme hva jeg skal gjøre med kroppen min!
Armou Thyroid har jeg brukt 2år!
-Progest-E-Complex(Naturlig Porgesteron,smekkfull av Naturlig E-vitamin)
-Aspirin 2 x dag.Oppløst i Blå Farris!
-mye Kokos olje,meierismør,kremfløte,MYE Norwegia ost
-fett saue kjøtt(aldri magert kjøtt,aldri gris)
-ganske mye Havsalt!!
-mye Honning i sterk Kaffe
OBS!
Foie gras er uetisk fremstilt ved at dyrene tvangsfores på det mest groteske.
Kommer ikke over mine lepper.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.