Jeg skal i barnedåp om to uker og ser meg derfor nødt til å ta pause fra lavkarbo dietten for den dagen... Fungerer ikke helt å være sær og ta med egen mat (får da være måte på) og det er heller ikke noe alternativ til snittene, og spise noe må jeg nesten, så da blir det en pausedag... Gruer meg egentlig veldig masse, fordi jeg har hørt historier om at man går opp 2-3 kilo bare på en pausedag...
Hvor mye kan jeg forvente å gå opp? Og tror dere det vil ta lang tid å gå det ned igjen? Må jeg da starte på ny introduksjon om jeg velger å ta en pausedag? Altså, de to ukene hvor bare ditt og datt er tillatt?
Ville dere anbefalt at jeg forsøker å spise minimalt med mat (altså ingen kake etc...) eller er det egentlig det samme hva jeg spiser den dagen, siden jeg allikevel kommer til å innta såpass mye karbohydrater at jeg faller ut av ketosen?
Om du går opp noe, så er det ikke fett, men vann og det vil gå av i løpet av noen dager. Vekttapet vil jo stanse litt osv. Men jeg tror ikke det er så stor fare å skeie ut en dag, annet enn at du kan få vondt i magen og svingende blodsukker.
Jeg ville nok spist mest mulig lavkarbo og kuttet ut ting så godt jeg kan. Jeg hadde definitivt tatt med egen mat, jeg er insulinresistent og kan jo bare si at jeg er insulinresitent og kan ikke spise brød og andre slike karbohydrater. Jeg hadde nok også bakt en lavkarbokake og tatt med og merket den med gluten og sukkerfri;)
Her må du nok ta dine valg om hva som funker for deg osv. Jeg har prøvd planlagte sprekker før, og det var ikke fristende å gjenta det. Og en av sprekkene kastet meg av lavkarbokostholdet.. Så nå tør jeg ikke planlagte sprekker mere...
Tror nok ikke sprekken skal kaste meg av selve dietten, tenker bare mest på at jeg kommer til å gå opp masse, også blir jeg litt deprimert av det, hehe. Men vannet går vel av, og da er det vel ikke det verste som kan skje.... Orker ikke å ta med egen mat, synes det blir litt ubehagelig samtidig som jeg ikke har lyst til å sitte der som en eller annen særing som spiser noe annet enn de andre... Orker ikke å besvare masse spørsmål om det heller. Så det er nok en sprekk som må være løsningen her.
Så med andre ord bør jeg passe karbohydratene mine, selv om jeg allikevel spiser såpass at jeg faller ut av ketosen? Jeg tenker at siden jeg først sprekker, så kan jeg vel kanskje unne meg et kakestykke? Men hvis det ødelegger mer, dropper jeg selvfølgelig det.
Men som nevnt i hovedteksten - er jeg nødt til å starte på introduksjonsukene igjen? Altså de to ukene? Er ikke så veldig stress egentlig, men greit å vite:) Hvis ingen vet, så gjør jeg det jo bare....
Jeg er ingen ekspert, jeg sier bare hva jeg ville gjort siden jeg har hatt noen ubehagelige opplevelser med slike sprekker. Jeg får vondt i magen, ubehagelig metthetsfølelse og et sukkersug noe så vannvittig ( etter feks en snitte).
Jeg synes du skal gjøre som du vil og prøve, slik at du vet hvordan en sprekk virker inn på kroppen din. Jeg ville nok feks spist mest mulig pålegg og minst mulig brødskive og evt tatt meg et kakestykke.
Jeg er litt eniig med Imse, og hvis du først skal sprekke så sprekk med noe du syns er verdt det er nå min oppfatning! Snitter er egentlig ikke så ille, spis pålegget og la brødet ligge igjen, det hadde jeg gjort. Det går an å bruke andre "unskyldninger" jeg sier for eksempel at jeg blir dårlig i magen av brød, og det er jo sant...
En sprekk kan ikke gi deg mange kilo, det er fysisk umulig å legge på seg flere kilo fett på en dag, men det kan medføre litt ubehag. Jeg har bare hatt en sprekk så langt, og det var bursdagen min, da spiste jeg kake. Jeg fikk ikke vondt i magen eller noe, men dagen etter hadde jeg søtsug så jeg nesten begynte å gråte. Så lenge du er forberedt på å takle suget som GARANTERT kommer i kjølvannet så syns jeg du skal nyte sprekken din jeg :)
Et annet og godt tips er å spise meget godt før du reiser i denne dåpen, slik at du ikke blir kjepmesulten i løpet av dåpen. Da har du mer å gå på i løpet av selskapet og du kommer sannsynligvis ikke til å sprekke så hardt.
Jeg var i barnedåp forrige søndag (for en uke siden) og spiste lavkarbo gjennom maten, men når kakene kom, klarte jeg bare ikke å holde meg unna..
Smakte vel på sikkert 6 forskjellige kaker + at jeg spiste et marsipanegg med sjokolade på vei hjem. Mandag morgen begynte jeg på nytt på lavkarbo og i dag hadde jeg veiedag og den viste -1,6 kg...:-) Så det er kanskje forskjellig fra person til person??
Men jeg planlegger ikke noen sprekk alikevel, selv om det gikk så bra da:-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.