< Tilbake til oversikten

Gravid på ketolysekur

muskatt sa for siden:

Jeg og en venninne har en debatt på om dette er farlig.

Er det noen forskning som viser at dette er farlig for barnet? På nettet står det kun at det ikke anbefalles, men finner ingenting på hvorfor. Kan det være farlig for barnet, eller er det mor det er snakk om?

Fungirl sa for siden:

Send en PM til Torkil. Mener han sier det er gjort for lite forskning på området og derfor fraråder han det....

Løvetann sa for siden:

Det er gjort lite forskning på dette, og siden ingen medisinfirmaer kommer til å tjene seg rike på slik forskning, vil det neppe bli satt i gang med det første. I mellomtiden kan vi jo prøve å spekulere litt:

1. Det kan bl.a. ha å gjøre med at man kan komme i underskudd på visse mineraler/salter når man er i ketose. Det er jo derfor vi blir anbefalt å bruke spesielle kosttilskudd. Mineralmangel er jo uheldig for fosterets utvikling.

2. I tillegg stresser ketose organismen og kan bl.a. føre til oppblomstring av autoimmune sykdommer og betennelsestilstander hos de som er disponert for det. Ettersom mor og foster deler blod gjennom morkaken, kan det også være en belastning for den lille som helst skulle utvikle seg uten slike forstyrrelser.

3. Hos husdyr som er gravide kan ketose være dødelig for mordyret og derfor for avkommet. (Det ble før ofte kalt "husmannssykje".) Om dette er samme form for ketose som vi er i på dietten, vet jeg ikke.

Det er en fantastisk og komplisert prosess som ligger bak et fosters utvikling, tusen små ting som må klaffe for at utviklingen skal gå som vi forventer. Hvis det er en bitte liten risiko for at ketolysekuren kan ødelegge for fosteret i mors liv eller det lille barnet under amming, er vel valget enkelt?

Vibeke-67 sa for siden:

Løvetann gav et veldig godt svar her - jeg er selv gravid og har økt nivået på karbohydrater til ca 100. Dette i samråd med legen på Lindberg-klinikken. Det er fullt mulig å slanke seg samtidig som man er gravid, men ikke gjennom å være i ketose.
Mitt mål med å leve på lavkarbo nå som jeg er gravid, er for å forhindre en voldsom vektoppgang, forhindre svangerskapsdiabetes og at babyen blir veldig stor.
Det som har skjedd er egentlig ganske fantastisk (er 25 uker på vei). Jeg er meget stabil i humøret, ingen av de så mye omtalte hormonsvingningene har funnet sted, er stabil som et fjell! Tror det har med et jevnt blodsukker å gjøre.
Man gjør jo det beste for den lille og en selv, og dette virker veldig korrekt for meg. Ikke så mye fett, endel proteiner og litt mer karbohydrater enn jeg spiste før.
Til nå har jeg lagt på meg 5 kg, og tror ikke jeg vil legge mye mer på meg enn 12 kg tilsammen. Trener yoga og går turer hver dag.

muskatt sa for siden:

Takk for svar

Hvis det er greit har jeg noen spørsmål til deg:)

Det min venn argumenterte med er at hun hadde hyperemesis(oppkast) under hele svangerskapet og var pos på ketoner hele tiden. Fikk hele tiden berioliggende beskjed fra jr og lege om at barnet ikke ville ta skade av dette? Er det forskjell på dette og å gå på en lavkarbo diett?

Hvordan skal du forholde deg til diett mens du ammer? (mtp karb inntak)

Glad for svar.

Vibeke-67 sa for siden:

Hei igjen.
Jeg vet i grunnen ikke dette vedr din venninne, har faktisk ikke tenkt slik på det. Men jeg selv kastet opp under hele mitt første svangerskap (for ca 20 år siden!!!!), gikk ned masse og var ganske svak i første tiden etter fødselen. Det var aldri snakk om ketose eller noe da, men fikk oppfølging på at jeg fikk det jeg og barnet trengte. Men det er mest sannsynlig under dette svangerskapet at jeg utviklet PCOS. Det er en enorm påkjenning for kroppen å ikke kunne holde på mat mer enn 10 min før det kommer opp igjen. Det er forøvrig lavkarbo som har gjort meg frisk fra PCOS nå (det ligger der latent, må alltid leve lavkarbo). Jeg vil tro dette faktisk er mye værre for kroppen og barnet enn ketogent kosthold under graviditeten. Men det er klart legen og jm sier at det ikke er noen fare for barnet, barnet tar det den trenger uansett. Det er mest mor man bør være bekymret for. Men jeg er ganske sikker på at hadde man spurt lege/jm, så ville begge sagt at hadde denne moren et valg, ville det beste være å ikke kaste opp men få i seg nok og variert mat. For man vet jo ikke helt.
Når det gjelder min datter aner jeg ikke om hun fikk skade av dette ekstreme svangerskapet. Men hun har alltid hatt lett for å legge på seg, og vil nok også måtte leve lavkarbo når hun er klar for det (ikke lett for en 19 åring...).
Jeg vil forøvrig fortsette slik jeg gjør nå når jeg ammer. Mener å ha lest at ketose kan sette bismak på melken. (men nå har ikke jeg vært i ketose den tiden jeg har levd lavkarbo. Har fulgt fedon m ca 50 g karbo)

muskatt sa for siden:

Hei og takk for grundig svar.
Viste ikke at man kunne bli frisk av PCOS av lav karbo- spennende. Og siden du har PCOS er det jo ekstra hyggelig at du er gravid!
Mtp forskning ( noe som naturlig nok er vanskelig å forske på) har jeg lest at det er forsket på mus som viste at musebarna som hadde en mor i ketose under svangerskap hadde lavere Triglyserider(lipider) i voksen alder enn andre mus. Om dette er oveførbart til mennesket vet jeg ikke.

Lykke til med graviditeten videre!

Svane sa for siden:

Man bør også huske på at når man forbrenner fett frigis også en del stoffer som er bundet til fettet i kroppen. Blant annet en del miljøgifter. PCB, bly, hormonhermere - og så videre. Slike ting lagres i fettvevet i kroppen. Men når det frigis (som ved fettforbrenning) så kommer det inn i kretsløpet til mor, og dermed også til fostret. Er det noe man IKKE ønsker så er det å utsette et skjørt foster i utvikling for miljøgifter.

Som en annen sier er det fullt mulig å slanke seg selv om man er gravid, men det bør gjøres i varsomt tempo, både av hensyn til de tingene Løvetann nevner, og av hensyn til miljøgiftene. Det samme gjelder forøvrig under amming, man ønsker ikke å fylle morsmelka med miljøgifter.

Svane sa for siden:

Må bare skyte inn noe i forhold til hyperemesis, det er jo ingen ønskelig situasjon. I ekstreme tilfeller blir folk innlagt på sykehus, og får intravenøs næring. Naturligvis vil lege og jordmor si at "slapp av barnet tar ikke skade", hva annet skal de si? Det er det samme som med medisiner, noen har sykdommer som de må ta medisiner for, og risikoen for at fostret skal ta skade er jo liten. Likevel er det noe annet å utsette seg selv og fosteret for en tilnærmet slik situasjon frivillig. Barnet har det best med "naturlige" forhold, variert kost, minst mulig miljøgifter, mor i best mulig form, og så videre.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.