< Tilbake til oversikten

Hvorfor skumme av suppa?

trillian78 sa for siden:

Står og lager meg suppe. Jeg elsker sånne supper der man lager kraft fra bånn. Føler meg veldig husmoraktig når jeg legger inn 2 timer på å lage en suppe :D Men det er sååå verdt det!

I alle oppskrifter på sånne supper står det alltid at det er viktig å skumme av godt når man har kokt opp det som skal bli kraften. Bare lurer på hvorfor? Noen som vet? Og hva er egentlig den gugga man skummer av?

For alt jeg vet er den avskummingen noe som har å gjøre med å fjerne overflødig fett el.l. :eek: Det skulle tatt seg ut om jeg stod her og lempet fettet ut av suppa :lol:

Anki1962 sa for siden:

Er enig med deg at supper er best å lage fra bånn av, men tror nok ikke skummet har noe med overflødig fett å gjøre, det jeg kan tenke meg er at det er koagulert blod fra kjøttet, at noe fett går ut av suppa når du skummer av er det nok, men bare noen prosent vil jeg tro.

trillian78 sa for siden:

Okey. Men er koagulert blod egentlig så farlig? Gjør det noe med smaken, eller er det bare estetisk?

froken sa for siden:

suppa blir mer "grumsen" av utseende viss du ikke skummer av.:)

Anki1962 sa for siden:

Jeg bryr meg faktisk ikke så mye om det, men suppa ser renere og penere ut hvis man gjør det, og den blir også klarere. Er jeg alene om å spise suppa så bryr jeg meg ikke, men skal jeg ha middagsgjester så er jeg ganske nøye med det.

trillian78 sa for siden:

ok, takk for svar :klem:. Det høres jo fornuftig ut. Da tror jeg at jeg skal slutte å være så nøye på den avskumminga når jeg står her og koker suppe til meg selv :)

deniz sa for siden:

hei... man skummer av suppen fordi det er "skitten" av ingrediensene som legger seg som skum på toppen, koagulert blod og skitt fra grønsakene, som blir tatt med opp av proteinene fra blodet.. ellers er det estetisk ja...

trillian78 sa for siden:

Grønnsakene har jeg jo vaska i alle fall da. Tror ikke det er så mye skitt på dem...

Anne sa for siden:

Du skummer for å få en klar og delikat suppe. Fjerner bla avskjærsmuss...du vet det som dukker opp når kjøttet blir kuttet på saga(benmel)...og litt grums fra blod i kjøttet...og litt stivelse(gelatin).

Det setter sikkert litt smak og det som fjernes...:o
Lett å fjerne med tesil...lettere enn med skje. :ja:

Syns det er verdt jobben jeg da:)

arnakristin sa for siden:

Sitat fra kokeboka:
Ta skummet av etter hvert som det dannes. Får det koke ned i kraften, blir den uklar og mindre holdbar.
Skummet er proteinstoffer som koagulerer og flyter opp etter hvert. I tykke supper, for eksempel med grønnsaker og belgfrukter kan det være med.

trillian78 sa for siden:

Tesil var kjempelurt. Det har jeg ikke tenkt på før!

At suppa blir mindre holdbar er hvertfall et godt argument for skumming for min del. Pleier å lage en stoooor gryte når jeg først er i gang. Fryser ned en del, men lar det gjerne være et par porsjoner i kjøleskapet også. Fint hvis suppa holder seg holdbar der et par-tre dager.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.