Norge ligger bare sååå utrolig langt bak i tiden hva gjelder kosthold.
Kjenner jeg blir kraftig provosert.
Dessuten skjønner jeg ikke den linken mellom høyt kolestrol og hjerteinfarkt. :rolleyes:
Tror du leser artikelen litt anderledes enn meg. Slik jeg leser den er ketogent kosthold bra, så lenge en skal ned i vekt, men i stabliseringsfasen og vedlikehold bør mengden mettet fett reduseres. Det er vel egentlig det samme som vi alle tenker??
Vi spiser mye fett når vi vil ned og så øker vi litt med bra karbohydrater og minsker på fettet når vi nærmer oss målet.
Det er mange som ikke tenker sånn også. LCHF-bevegelsen i sverige består av mange som vil leve på et lavkarbo/høyfett-kosthold resten av livet fordi de har det bedre på et sånnt kosthold. Jeg tror selv også at jeg kanskje ikke kommer til å endre så mye på hvordan jeg spiser, og beholde fordelingen som den er nå for alltid. Jeg tror vi er flere på forumet som har den innstillingen.
Det pågår en ganske intens debatt i nabolandet vårt der det går frem at det finnes lite eller ikke noe bevis for mettet animalsk fetts farlighet! For meg blir det nok LCHF for life, jeg ser ikke noen grunn til å øke spesiellt mye på karbohydratene igjen noensinne, kanskje med unntak av en og annen utskeielse.
Talande bevis er også en kjempebra blogg der alle slags mennesker som har det bedre på LCHF skriver inn, og det er faktisk mange normalvektige som velger å leve på den typen kost. Jeg føler nå at jeg vet at det er karbohydratene og ikke fettet som er dårlig for meg, og jeg ser ingen grunn til å innføre dem i livet mitt igjen.
Fire uker er ikke veldig lang tid da ;)
Det er jo ikke uvanlig at noen verdier går opp i begynnelsen. Og hva som er risikomarkører er det jo heller ikke helt enighet om. Dessuten er det for de fleste en ganske stor overgang å begynne med et høyfett/lavkarbo kosthold... Da er i alle fall 4 uker slik jeg ser det ikke nok til å si noe som helst.
Jeg ble ikke redd etter å ha lest dette, og jeg har fremdeles klare planer om å leve LCHF - med mye naturlig animalsk fett - resten av livet.
Jeg er så utrolig lei av å lese om studier der folk blir satt på en diett i en uke eller fire, og at man etter det tror man kan si noe om LCHF. Jeg vil se en langtidsstudie NÅ!
Jeg velger å stole på signalene som kroppen gir meg, på alle erfaringene som er samlet her på lavkarbo.no, og på det man kan grave frem av mer seriøs forskning:)
Anbefaler boka "Good Calories, Bad Calories". Etter å ha lest den preller denne typen artikler av så lett som ingenting :D
Jeg må bare signere Perdita, og anbefaler alle å sjekke lenkene hun la ut. På kostdoktorn finner man en gjennomgang av problemet med undersøkelser som den ovennevnte. Verdt å lese!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.