< Tilbake til oversikten

Ekstreme kolesterolverdier

gullahar sa for siden:

Var til legen og tok noen blodprøver nylig, og fikk brev seinere brev om at jeg var innkalt til ny legetime pga. av høyt kolesterol.

Jeg fikk ble litt stressa av hele greia, og lurte sjølsagt på om det var den fettrike ketolysedietten som kunne vere årsaken. Lest en del på nettet, og tenkte at om kolesterolet var høyt nå, så var det sikkert mye høyere før jeg starta på kuren. Og at det sikkert bare dreide seg om en verdi LITT over normalen.

Hos legen fikk jeg opplyst at totalkolesterolet mitt var på 12, og det er jo skyhøyt!!!! HDL var normalt, men LDL var ekstremt høyt. Jeg fortalte om ketolysedietten, og forventa egentlig en skyllebøtte fra legen. Så jeg hadde forberedt en liten forsvarstale der jeg fortalte om et vekttap på over 20 kg, med de åpenbare helsemessige fordelene dette må ha, samt en generell øket livskvalitet som følge av mer og jevn energi, bedre hud, hormonell balanse, osv.

Men heldigvis hadde legen erfaring med andre pasienter som hadde gått på samme kuren. Og virket positivt innstilt.

Legen mistenkte at jeg hadde en slags genfeil/feil på LDL-reseptorer på leveren (hyperkolesterolemi). Hun sa også at høyt kolesterol pga. av en slik genfeil rammer både syltynne og overvektige. Nye blodprøver skal gi det endelige svaret på hva årsaken er.

Leste litt om hvordan behandle høyt kolesterol, og omlegging av kosthold er visst første bud. Men når jeg leste på hvilken måte, så får jeg nesten angst. Det er snakk om:

• Reduser mengden mettet fett i kosten
    Viktige kilder for mettet fett er kjøtt og kjøttprodukter, melkeprodukter og margarin. Spis mindre smør og margarin, styr unna fete sauser og smør på brødet. Unngå spesielt kjøttprodukter som pølse og farsemat. Unngå helmelk, kremfløte og rømme.
  • Reduser mengden fett totalt i kosten
    Gå over til skummet melk og lettmelk, bruk magre oster med fettprosent.
  • Bruk lite eller ingenting majones
  • Bruk kun 1 egg i uken
  • Unngå oster med over 20% fett
- Spis mer karbohydrater, frukt, grønnsaker og brødmat Skjær tykke skiver av grovt brød, spis mer poteter. Spis grønnsaker som kål, løk , agurk, tomat, sopp, gulrøtter, bønner og erter. Fråts i frukt som kiwi, epler, appelsiner, pærer og bananer.

Dette er jo ikke akkurat så forenelig med kostholdet jeg kjører nå. Søren og, jeg som var så fornøyd med mitt nye liv....

Noen andre med lignende opplevelser?

Fungirl sa for siden:

Har akkurat samme opplevelsen som deg, riktignok ikke så høyt kolesterol, men det gikk opp når eg begynte på ketolyse. Fikk beskjed av Dr. Torkil om å øke fettmengden og nå venter eg tilbakemelding fra min lege på de nye prøvene eg tok på mandag.
Er også flere leger som ikke måler kolesterolet under slike kurer som Ketolyse, da det på en måte ikke er virkelig om du skjønner :) Vi skal jo ikke leve slik for alltid, men heller lavkarbo når vi har komt dit vi vil på vekta.
Men veldig interessant det du skriver om genfeil. Kommer til å printe denne ut til legen min hvis verdiene har økt og ho skal ha meg til å slutte eller over på tabletter :)

Photobscura sa for siden:

Typisk statens ernæringsråd :rolleyes:
Det viktigste å kutte ut i forhold til kolesterol er sukker og raske karbohydrater, samt transfettkilder, som margarin, majones (som inneholder soyaolje), planteoljer som ikke er extra virgin, og unngå å varmebehandle dem eller overdrive bruken av oljer med mye omega 6.

At man ikke kan leve på fettrikt kosthold over tid er bare tull. Ikke alle vil gå over til generell lavkarbo eller Lindberg etter endt vektnedgang ;)

danish sa for siden:

Det er ikke transfett i norsk margarin eller majones. Det er riktignok ganske mye Omega-6. Det er heller ikke transfett i varmepressede oljer. Transfett dannes kun under tilførsel av hydrogen.

Jeg anbefaler virkelig trådstarter å lese linkene til Trillian. De er utmerkede.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.