aslaug sa for siden:
Fbi nå på nrk, interessant! Er det sånn?
aslaug sa for siden:
Fbi nå på nrk, interessant! Er det sånn?
danish sa for siden:
Nei. Palmeolje er ganske mettet og holder seg derfor bra. Derfor slipper produsentene å herde det. Dermed blir det ikke transfett i produktene. Palmeolje minner på mange måter om smør, bortsett fra at det er mye billigere.
SusieBlues sa for siden:
Jeg har ikke satt meg sånn veldig inn i palmeolje, men jeg reagerte på reportasjen fordi alle produktene de viste frem var "unødvendige" produkter som er veldig sammensatt og hadde lange uforklarlige ting i innholdsfortegnelsen.
Jeg klarer liksom ikke ha sympati med en far som klager over at han ikke får vite hva slags vegetabilsk fett det er i en pannekakemix-pose!! Er det bare meg, eller kan "denne vanskelig situasjonen for forbrukerne" omgås fullstendig ved å lage ting selv fra bunnen av..
Og jeg reagerte selvfølgelig på at de ville innføre merking av mettet fett i maten. Jeg er ikke i mot bedre merking, men det er jo forskjell på mettet fett også da. Og ingen klarer å lure meg til å tro at f.eks bokstavkjeks blir sunn fordi man bytter ut mettet fett med umettet eller motsatt .. Sukk..
Areola sa for siden:
Programmet i går fikk ganske store reaksjone her: www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6593430
Er enig med deg Susie, jeg kan virkelig ikke tro at folk tror at halvfabrika er sunt?
Ser forøvrig at det er MANGE som skrev der og hintet om at smør faktisk er det beste. Det er jo gledelig :)
Iset sa for siden:
Jeg finner ingen diskusjon, skal det være det der? Nettet her jeg bor nå er håpløst altså, så det kan være det som er grunnen.
Yonah sa for siden:
Diskusjonen er under artikkelen.
Iset sa for siden:
Ikke hos meg. Fanken, da er det internettet her som føkker. Får se om den dukker opp senere. surmule
Iset sa for siden:
Hos meg ser jeg bare to reklamer for sure oppstøt osv helt nederst, under det er det ikke noe mer. Skal egentlig diskusjonen være under de reklamene?
Edit: jeg refreshet tre ganger og nå kom diskusjonen plutselig frem. iler og leser
Areola sa for siden:
Annika Dahlqvist sier dette om palmeolje:
Palmoljan kommer från Indonesien och Malaysia. För att få ut olja ur palmfrukten används värme (drygt 100 grader). Vid uppvärmningen bildas cancerogena bensopyrener (polyaromatiska kolväten) som inte är så lämpliga att äta för mycket av och under för lång tid i livet. (Det är samma farliga ämnen som bildas när man bränner korv eller kött på grillen.) Bensopyren ökar risken att vi ska drabbas av fem matrelaterade cancerformer. Bröstcancer, prostatacancer, cancer i bukspottskörteln, njurcancer och ändtarmscancer.
matvraket sa for siden:
hurra!! så da kan vi lavkarbere spise produkter (majones o.l.) med god samvittighet fremdeles ??? :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.