Jeg startet på ketolysekuren 12. januar 2009, og har nå gått ned 10kg. Jeg er fornøyd med det, og det har gått greitt. Jeg er derimot veldig lei av egg - og savner det å spise frukt, knekkebrød og f.eks pasta og ris.
Jeg er temmelig sikker på at disse 10 kiloene mine kommer tilbake på et blunk om jeg bare starter å spise "normal kost" igjen.
Jeg er motivert til å fortsette vektnedgangen, men kanskje med annen tilnærming. Jeg vil si at 15 kilo gjenstår før jeg når min idealvekt med tanke på høyde og bygning.
Noen som har et tips til hvordan jeg kan avslutte eller modifisere dagens ketolysekur og gå over til f.eks noe lignende som grete roede?? Alt av kommentarer mottas med stor takk!!
Du kan f.eks. prøve å låne Fedon Lindbergs bøker på biblioteket (de første utgavene av Naturlig slank og Kokeboken Naturlig slank) eller den nyere Naturlig slank med kost i balanse. Da kan du prøve deg fram med oppskriftene og det kostholdet og se om du trives bedre med det?
Noen som vet hva som er lettest å leve godt med etter ketolyse? Fedon eller "etter slankekuren" ? Er de ganske like disse to kostholdene? evt hva er forskjellen?
Slik jeg har forstått det så er etter slankekuren mer vedlikehold for en periode mens Fedon er for life :) Men har ikke lest noen av bøkene så skal ikke komme med bastante meninger :)
Jeg synes du skal lese litt om LCHF før du bestemmer deg:) Sjekk www.kostdoktorn.se
Ellers har jeg spist Fedon før, og synes det er bra, men kroppen har det mye bedre med LCHF-kosthold:)
Jeg levde på Fedon-mat fra januar til mai i fjor, masse god mat, men det krever en del forberedelser og omlegging av kostholdet. Det er du jo vant til med ketolysen, så det er absolutt verdt et forsøk. Jeg gikk ned 6 kg i fjor, men sprakk, og vips så var de på igjen gitt! Nå er det Ketolyse, og med stor motivasjon for vedlikehold etterpå....
Når jeg er ferdig kommer jeg til å gå tilbake til å spise gradvis, men skal ta det litt på langen og ta tilbake litt mer karber om gangen.. Klarer ikke fedon og grete roede med veiing, så jeg tror at om man spiser fornuftig uten altfor mange utskeielser så bør man holde seg nede!!
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe "Etter Slankekuren" av han ketolyse-guruen, og kombinere med Fedon når jeg har gått ned de siste 8 kg. For Fedon hadde mange gode oppskrifter! Jeg tror jeg må vende meg veldig sakte til karboer igjen, for jeg legger på meg utrolig fort:eek:! Men det blir til sommeren, og siden jeg går under navnet "grill-keiserinnen" i sommersesongen blir nok grillen flittig brukt, og går det jo mye i kjøtt og salat uansett. Men jordbæra kan bli en utfordring... Savner frukt helt fryktelig. Og grøt..av alle ting!
Takk for mange interessante svar. Jeg har tenkt på Fedon, men vi får se.
Er jo som noen nevner her ikke så lenge til sommeren, og da må jo grillmat/salat vere veldig bra
Jeg lever ketogent resten av livet med et innslag av frukt og bønner og andre grønnsaker som ellers ikke er tillatt på ketolyse. :D Kroppen min fungerer aller best med LCHF.
Både Fedon sitt kosthold og Etter Slankekuren er kosthold for hele livet og ikke tenkt som noen kur. Det er litt forskjell i tilnærmingen, men begge opplegg er "generell lavkarbo".
Jeg er jo inhabil her, men Fedon er for meg litt mer Gresk og kjører med GI-og GB- lister. Mange liker det, og det fungerer.
Etter slankekuren er mer Norsk og bygger mer på egenforståelse og innsikt i valget av maten, i tillegg er betydningen av vitaminer og mineraler sterkt vektlagt.
Når man skal slutte med Ketolysekuren anbefaler jeg GRADVIS økning av mengden av karbohydrat. Kroppen har vært nesten uten karbohydrat i mange uker og er ikke klar for plutselig belastning med store mengder raske karbohydrater. La kroppen få litt tid på seg til tilpasse seg flere karbohydrater i kosten.
En økning på 5 gram/uke kan være passe. Samtidig reduseres fettmengden og det er nå viktig med synne fettstoffer (oljer fremfor stive fettstoffer)
Jeg har prøvd nå i to uker å finne en balansegang, men jeg får det rett og slett ikke til. På grunn av dette har jeg besluttet å starte på nytt med Ketolyse og holde meg under 15 karbs minst tre uker fremover. Så får jeg se om jeg kan øke til 20, 25 og 30 utover sommeren.
Regner også med et økt aktivitetsnivå, så det blir spennende å se på vekta.
Er derimot tom for magnesium, krom, selen, sink, osv nå... I følge boka så bør jeg ta dette - men gjør alle dere andre det? Er det nok med tranpiller og multivitamin?
en uke - ned over 3 kg.
er nå i full ketolyse og har gått ned det jeg la på meg i påska.
motivert og lett i kroppen... fortsetter på denne kuren
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.