< Tilbake til oversikten

Helsereaksjoner av ulik mat

energibunten sa for siden:

Hei
Jeg lever lavkarbo og har kuttet brød helt. Men savner pålegg, smør og brød.

Har testet litt og akkurat korn ser ut til å spesielt gi litt udregelig reaksjon. Uren hud, svette og vond lukt.

Jeg tester litt med annen karbo om dagen, feks fra potet, frukt, mais, etc, og dette ser ut til at jeg reagerer mindre på. Wasa har feks et glutenfritt knekkebrød som er godt og som er stort sett potet og mais.

Jeg spiser også endel nøtter og det funker veldig bra.

Jeg gjør dette for å øke karbo littegrann siden jeg trener endel og sikkert kan takle 100g om dagen.

Er det flere som går lavkarbo eller ketose som har merket reaksjoner på spesielle matvarer ? Snakker ikke allergier her, bare naturlige reaksjoner.

scartz sa for siden:

Jeg får ekstremt mye luft i magen av brød.. (dvs mer enn 2 skiver per dag).

ja samme her, men det er noe som kommer an på bakteriefloraen i magen og den merker jeg er "trenbar", man reagerer stort sett meget forenklet på den mat man ikke er vant til. Iallefall for meg.

Men jeg kan spise grovt brød som jeg ikke reagerer umiddelbart på, men ila 3-5 dager så reagerer jeg som jeg skrev over.

Ja nå har jeg prøvd en god stund å vri maten littegrann. Spiser litt mer karbo, helt OK siden jeg er ganske aktiv.

Men jeg spiser konsekvent ikke glutenholdige varer, heller ikke særlig fiber.

Og det går ganske så bra. Riskjeks, glutenfritt knekkebrød er brøderstatning og jeg kan igjen spise pålegg. Blir vel 1-2 kjeks eller knekkbrød om dagen og det er jo ikke mye.

Men jeg er på lavkarbo. Vi snakker nok maks 100g om dagen med karbo.

Så Danish, det ligger nok noe i fiber-poengene du snakker om.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.