Etter å ha forsøkt det meste som er av lavkarbopizzaoppskrifter, synes jeg de aller fleste desverre skilter med en eller annen form for bismak. I dag har jeg inngått et lite kompromiss og kommet frem til følgende oppskrift. Det er verdt å merke seg at det blir noen karber i denne, og at den derfor ikke er godt egnet for dere som går på ketogen diett. For vedlikehold er den derimot helt grei.
2 ss hvetemel
2 ss glutenmel
2 ss myseprotein/soyaprotein
2 ss hvetekim
1/5 pakke tørrgjør
1 ts salt.
Teskjeene er forholdsvis toppede.
Vann
Bland det tørre, og tilsett vann til du har en ønsket konsistens. Deretter kjevler du den ut på bakepapir, gjør den så tynn som mulig. Dette smakte nesten helt som vanlig pizzabunn, det nærmeste jeg hittil har kommet. Det er særlig fraværet av egg jeg synes er kjærkomment.
Hvetekim kjøper jeg på Rema 1000, til 9 kroner pakken. Glutenmel må du på helsekost for å få tak i.
Jeg tipper at to forholdsvis toppede spiseskjeer hvetemel veier cirka 25 gram, det ser slik ut i mitt litermål. Dette gir Ca 16 gram karber. Det er også litt karber i hvetekimen (22 g pr 100g). Jeg vil tippe det er cirka 15 gram hvetkim, noe som gir ca 3-4 karber til. Det skulle tilsi at hele pizzabunnen inneholder ca 20 gram karbohydrat. Bunnen ble Cirka en halv langpanne ved utkjevling, men den kan nok kjevles ut mer. Med mye fyll er den passe for to personer. Jeg ser ikke poenget med å ha egg om du har alle de andre ingrediensene. Glutenmel vet jeg kan være litt vrient å få tak i.
Er hvetekim det samme som kruskakli? Beklager alle spørsmålene... Angående egget, så synes jeg generelt gjærdeig blir bedre og får finere konsistens med med et egg oppi, men mulig det ikke har noe å si her :)
Her er det jo bare å lasse på med masse deilig fyll og god ost så blir man nok mett!
Hvetekim er ikke det samme som kruskakli. Hvetekim er akkurat det det er, hvetekim. Hvetekim smaker veldig godt, i motsetning til kruskakli.Etter min mening.
Hvorfor gjøre pizzabunnen så komplisert? Jeg gjør følgende:
Legger et ark bakepapir i langpannen og legger på revet ost, så lite eller stort som jeg vil ha pizzaen. Steker til osten har smeltet og bobler. Tar det ut og legger på ønsket fyll samt enda litt revet ost på toppen. Steker det igjen til fyll og ost er ferdig.
Når jeg nå tar "pizzaen" ut av ovnen, sklir jeg bakepapiret med pizzaen over på en kald bakeplate, da holder "bunnen" seg sprø og fin! Lettere kan det ikke bli, og veldig godt!
Ahhh, det var ikke verre nei. Teste neste gang jeg vil ha pizza! :D Supert at du gadd å prøve deg fram.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.