Som jeg sa i forrige blogg, så sliter jeg med irritasjon hvis jeg går for lenge uten mat.. Jeg er ikke irritert fordi jeg er sulten, men blir bare sur av de rareste tingene.. F.eks jeg kommer hjem og kjenner jeg er sulten, men gidder ikke å lage noe.. Så plutselig mister jeg gaffelen min i bakken, og det KOKER over. Og jeg bare MÅ MÅ MÅ være sur for en eller annen grunn, og finner ALT som kan irritere meg. Desverre går det veldig ofte utover typen som er i nærheten da.
Jeg misstenker lavt blodsukker.. Denne oppførselen min er jo ikke normal! Innen 10 min etter jeg har fått i meg mat, er jeg SUPERGLAD igjen, og forstår ikke hvorfor jeg var gretten i det hele tatt. OG jeg mistenker at grettenheten min er verre når jeg spiser lavkarbo :O
Så jeg googlet litt, og fant dette:
"Hos personer som ikke har diabetes er blodsukkeret meget sjelden under 4 mmol/l. Symptomene eller plagene personer med diabetes får når blodsukkeret blir lavt, kalles føling. Symptomene kan være svette, skjelvinger, uro, sult, frykt, irritabilitet og hjertebank. Samtidig forsvarer kroppen seg mot det lave blodsukkeret ved å lage hormoner som får blodsukkeret til å stige. Det er de samme hormoner som lages i økt mengde når man er sint, irritabel eller redd.
En lett føling kan du behandle med karbohydrater som går fort over i blodet, for eksempel fruktsaft eller frukt, noen glukosetabletter, melk eller søte drikker."
Er det slik at det er en god sjanse for at jeg har diabetes?? :O Uten å vite det? Og hvis jeg merker at jeg blir gretten, hvilken karbs burde jeg spise (av de nevnte) uten å ødelegge kosten min for mye?
Åsså har jeg googlet enda litt mer, og fant reaktiv hypoglykemi. Noen som har erfaring med det, om jeg kanskje passer i den kategorien?
Jeg aner ikke, men spiser du nok? Får du i deg såpass med fett at du holder deg mett i timevis?
Jeg var slik som deg FØR jeg kuttet karbohydratene og har vært slik på lavkarbo med for lite fett.
Ellers vet jeg ikke noe om diabetes el.l, vet bare at jeg sannsynligvis er på randen av dia2 om jeg ikke klarer å legge om kostholdet NÅ.
Takk skal du ha! Tjah, det var mange like symptomer som meg.. Så det er nok en sjanse for at det kan være reaktiv hypoglykemi.. Eneste rare er at jeg opplever det oftere når jeg spiser lavkarbo! Og lavkarbo skal liksom være bra for r.h. Kanskje jeg trenger litt MER karbs i kosten, alla lindberg.. Usikker..
Som jeg nevnte i bloggen din, så har min mor reaktiv hypoglykemi. Jeg har symptomer på det, men har aldri fått sjekket opp om jeg også har det, og den irritabiliteten din er ganske typisk for hva både jeg og min mor får når blodsukkeret blir lavt. I tillegg kommer skjelving, kvalme og angstlignende symptomer mm. Alt er i sin skjønneste orden igjen når vi får opp blodsukkeret ...
Her kan du lese om hva det er, symptomer og hvordan det behandles. Kort fortalt så er Lav GI kost/Fedon veien og gå dersom man har hypoglykemi :)
Det handler om å holde blodsukkeret så stablit som mulig!
Spiser du høykarbo, vil det svinge enormt og blodsukkerfallene blir ille om du har hypoglykemi.
Lever du lavkarbo (ikke nødvendigvis ketose), holder blodsukkeret seg mer i vater og du slipper de verste fallene.
Foreslår at du sender en pm til Torkil og spør han om ketolyse/reaktiv hypoglykemi!
Men da kan det ikke stemme at jeg har R.H, fordi jeg merker det jo mest når jeg spiser lavkarbo, og ikke når jeg spiser høykarbo.. Dette var funky..! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.