Etter å ha surfet litt rundt på nettet og lest meg opp på sukkeralkoholer (sjeleglad for at jeg kan trekke fra, selvfølgelig), kom jeg over denne artikkelen:
Kort fortalt konkluderer artikkelen med at det siden maltitol er et karbohydrat, og siden det inneholder kalorier (selv om det ikke tas opp i kroppen), vil maltitol påvirke blodsukkeret. Artikkelforfatteren skriver også at maltitol har en relativt høy glykemisk indeks, med en GI på 52 i maltosesirup og en GI på 36 i pulverform.
Merker jeg blir litt forvirret av all den motsigende informasjonen jeg finner, selv om jeg innerst inne vil tro på at maltitol ikke påvirker noe annet enn fordøyelsessystemet:D
Det sier poff hos meg hvis jeg spiser "sukkerfrie" eller såkalte karbofrie varer som vanligvis har mye karber i seg, og vekta har økt. Det poff andre steder også av maltitol, så derfor jeg har ikke så store vanskeligheter med å la være å spise det... :o
Selv fiber har masse energi, men det taes ikke oppe. Maltitol har 2,1 kalorier per gram, som er litt over halvparten av sukker. Men det fordøyes ikke, så det er fett. Forfatteren har ikke peiling.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.