< Tilbake til oversikten

Karbohydrater, fett og proteiner

macer sa for siden:

Hei! :)
Takk for et forum med masse nyttig informasjon for en småforvirret nybegynner.

Er en mann på litt over 100 kg, og har prøvd å leve etter ketolysekurens prinsipper i 2 uker nå. Har mistet 3-4 kg!
Men føler meg usikker på om jeg gjør ting på beste måte.

MÅ jeg veie maten?
Er det veldig viktig at jeg spiser 20 g karbohydrater?
Er det en spesifikk mengde fett jeg bør innta?
jeg trener 3-5 ganger i uken. Bør jeg kjøpe sånn protein-tillskudd?

Beklager til dere erfarne forumbrukere hvis jeg burde funnet denne informasjonen i boken eller på forumet....:o

Fungirl sa for siden:

Først av alt, har du lest boka? Det er veldig viktig for å vite hva Ketolyse går ut på.

Du bør absolutt veie maten som inneholder karbs i begynnelsen, jeg har gått på Ketolyse siden mai og veier pr i dag fremdeles alt som inneholder karbs.
Fettmengden er ikke lett å si hvor mye du skal ha. Stek alt i fett, bruk olje som kosttilskudd, rømme, fløte osv...
Noen velger å ta proteinshake og slikt hvis de trener, men dette kan du sjekke ut på treningsdelen av forumet.

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til :)

Gerd sa for siden:

Hei.

Grattis med kiloer borte :heia:

I starten bør du veie maten og regne på karbene :ja: Det setter seg fort i fingrene og etter ei stund er allt lettere å ta på feelingen.
Og ja, du bør i vertfall få i deg 20 karber om dagen, der de fleste karbene bør komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Kroppen trenger de vitaminer, mineraler og enzymer grønnsaker gir for å fungere og forbrenne optimalt.
Får du i deg for lite, kan kroppen gå på sparebluss, og kiloene blir vanskeligere å få bort.

Fett er viktig. Det skal mye til for å få i seg for mye :ja:
Ikke vær redd for å bruke fett.

Proteiner får du gjennom kosten (kjøtt, fisk, egg, ost osv) Du må ikke kjøpe proteintilskudd.

Lykke til videre :D

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!:)

Du kan hente litt info og inspirasjon fra denne tråden!

macer sa for siden:

Takk for SÅ raske svar!!

Jo, jeg har (skum)lest boka for ett par mnd siden...
Har litt vanskeligheter for å konsentrere meg nok til å finne den informasjonen jeg er ute etter når jeg leser. :o

Så tusen takk for hjelpa dere gir!

Fungirl sa for siden:

Les noen sider i boka hver dag, da blir det ikke så masse info på en gang :)

macer sa for siden:

Ja den tråen har jeg lest meg virkelig innspirert av!
Helt rått hva den mannen har oppnåd! :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Ikke sant!
Jeg sender alle menn som kommer inn her rett inn dit for å lese! Er bare sååååå bra!:D

macer sa for siden:

Ett spørsmål til; ikke heng meg! ;)

Mener jeg en gang leste om ei nettside der man kunne skrive inn ingrediensene i maten man spiser, og så ble karbohydratinnholdet regnet ut. F eks 200g ost, 50g ditt, og 25g datt, og så videre.

Finnes det, eller har jeg drømt!? :)

trillian78 sa for siden:

diett.no kanskje??? Men det skal visstnok være en del feil på den siden. Ikke helt nøyaktig mht karb-innhold på de forskjellige varene.

benam sa for siden:

Jeg er på "Somebody", den er veldig bra på utregninger, men den koster penger.

screwball sa for siden:

Er dere klar over hvor sprøtt det er å se at dere linker til min tråd?
Det hadde jeg aldri trodd for 1 år siden!

Ønsker deg lykke til, macer, bare husk å få i deg nok vann & fett, så skal du se at du får et nytt liv du også!

Og dette forumet er gull verdt for å finne hjelp, motivasjon, oppskrifter og støtte, så bruk det for det det er verdt!

Kitt sa for siden:

Det er deg såååå vel undt! Du har gjort en kjempejobb!:heia::klem::w00t:

Homer Simpson sa for siden:

Eller hvis du foretrekker Excel kan du prøve dette regnearket:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17986

Jeg har ikke lagt inn så veldig mange matvarer, men det er enkelt å legge inn dine favoritter selv.

Lykke til!

macer sa for siden:

Takk Homer!
Har ikke brukt skjemaet enda, men dette virket ypperlig! :ja:

God helg, forresten!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.