< Tilbake til oversikten

Hva har jeg gjort feil?

Hild sa for siden:

Skulle ha kake med på jobben i dag. Prøvde å lage Fedons himmelske ostekake. Brukte oppskriften i "Kokeboken naturlig slank". Alt gikk helt greitt, helt til kaka var ferdig. I oppskriften står det at kaka skal avkjøles på rist. Jeg prøvde derfor å flytte den over på rist med en gang jeg tok den ut av ovnen, men opplevde da at kaka gjkk fullstendig i oppløsning. Deretter så falt mesteparten av bunnen av og havnet på bordet under rista. Det må jo være noen av dere som har bakt denne kaka. Hva er lurt å gjøre? Er det best å la den avkjøle i forma? Eventuelt å la den stå på bunnen av forma til den er avkjølt? Det hele endte med en kriseløsning; måtte ta med frukt og nøtter på jobben i stedet.

Momse sa for siden:

Jeg har prøvd den! Avkjølte den på rist, men i formen..Gikk helt fint :) Jammi....

Hild sa for siden:

Takk! :blomster:
Skal avkjøle den i formen neste gang. For jeg kommer nok til å bake den igjen. Den smakte kjempegodt, selv om den var mislykket.

Akkurat nå holder jeg på å bake en annen kake; "Mandelbunn med iskrem". Den er også utrolig god. Fikk oppskrifta på Fedon-klinikken. Vet ikke om den finnes her på Lavkarbo, har ikke oversikten. Jeg kan legge den inn, men har ikke tid akkurat nå.

Momse sa for siden:

Jeg har bakt den derre sjokoladekaken til Fedon noen ganger (var det fransk den var?)..den er bare kjempegod :love:
[color=indigo][/color]
Sitronkaken har jeg prøvd også, frisk og god ;)
[color=#4b0082][/color]
Har ikke laget de etter jeg begynte på LCHF..men har planer om å gå over til Fedon når jeg er "fornøyd", og da..... :D

Hild sa for siden:

Dette er en iskake med mandelbunn (marengs). Den er lett å lage, syns jeg - og kjempegod! Fikk oppskrifta på Fedon-klinikken. Tror ikke den står i noen av bøkene.

Her er oppskrifta:

Mandelbunn med iskrem:
Bunn:
200 g (skåldede) mandler
4 eggekviter
1,5 dl. fruktose
1 ts. bakepulver

Mal mandlene i kvern el bakemaskin / kutter. Stivpisk eggehvitene. Tilsett så fruktose litt etter litt til røren blir blank og seig. Rør inn malte mandler og bakepulver. Legg bakepapir i bunnen av formen (passer til form Ø 22 - 24 cm). Hell i røren og stek som angitt. Avkjøl bunnen i formen. Sett gjerne kakebunnen i fryseren mens du lager isen, la bunnen være i formen.

Steking:
200 g. i 20 - 30 min. til den er gyllenbrun. Nederste rille i ovnen. La gjerne kaken avkjøles langsomt inne i ovnen med stekeovnsdøren på gløtt og avslått varme, da blir den stivere og faller ikke så lett sammen.

Is:
3 eggeplommer
2 hele egg
3 dl. kremfløte
1 pk. Philadelphia light kremost
100 g. fruktose
0,5 ts. kanel

Pisk kremen stiv og sett den i kjøleskapet. Egg, eggeplommer og fruktose piskes til eggedosis. Tilsett kanel. Rør kremosten myk og bland den med den piskede kremen, før du rører kremen forsiktig sammen med eggedosisen.

Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.