Fleskulf sa for siden:
www.fvn.no/nyheter/utenriks/article656847.eceForskere har funnet fettgenet
danish sa for siden:
Mmm. Transgener.
Dette er en spennende utvikling.

Gracella sa for siden:
– Vi håper denne forskningen en dag vil bidra til at folk kan spise loff, pasta og ris uten å måtte bekymre seg for å bli overvektige, sier Roger Wong, en av forskerne som står bak undersøkelsen.
Lett oversatt:
Vi håper en dag at folk kan spise alt som er usunt for kroppen uten at det får noen konsekvenser... :D
(Hva med diabetes, hjerte/karsykdommer osv?? )
[color=#000000][/color]
Ellers er det positivt at artikkelen ikke sier noe om at man blir overvektig av fett, men av raske karbohydrater!
Så verden går framover...:)

scartz sa for siden:
huff ja, var akkuratt det jeg også tenkte :O Jeg tror ikke det er mye til løsning...

Goggen sa for siden:
Jepp, det er akkurat det artikkelen indikerer. Det er som å si at spis til du blir syk, så får du medisiner av staten. Bakgrunnen for slik forskning er å "ta bort" virkningen, men beholde årsaken. Merkelig. Hadde vi redusert sukkerspisinga med 90% eller noe sånt, så tror jeg ikke folk ble feite.
Kan det ha noe med de enorme inntektene fra medisinsalg mon tro..
Men slik er det med mye forskning. Røyking f.eks. Noen blir jo hyndre år og røyker 20-30 om dagen. Kunne man ikke finne genet de har? Så kan jeg begynne å røyke igjen :)
Og hvorfor er forskning så innrettet mot behandling og ikke forebygging. Kan det være status forbundet med å løse vanskelige medisinske sammenhenger mon tro..
Og sånn går no dagan.
Fleskulf sa for siden:
Vi har jo et økonomisk system som er avhengig av konstant vekst for å overleve og befolkningen øker og øker. Det er vel et slags politisk vedtak at karbo er sunt. Sikkert fordi det ikke hadde blitt nok mat til alle på jorda viss alle spiste lavkarbo. Men så hadde vi jo heller ikke blitt så sabla mange viss vi ikke hadde begynt med høykarbo heller. :D
Veggpryd sa for siden:
Ja, hvorfor ikke forandre litt på genene våres, så vi kan spise det vi ikke er tilpasset til, samtidig som korn- og sukkerindustrien ikke behøver å lide for at folk blir mer opplyste om viktigheten av riktig næring? :rolleyes:
Vibeke-67 sa for siden:
Men AT man har kommet fram til at det finnes et sånt gen er jo flott. Og hvis du har virkelig sykelig overvektige mennesker kan jo denne behandlingen gjerne være mye bedre enn annen behandling som eksisterer i dag.
For meg er det ingen som helst sak å leve lavkarbo - men jeg vet jo om folk som virkelig ikke klarer av ulike grunner - det kan f eks være spiseforstyrrelser.
Og kunne ha en alternativ behandling som faktisk hjelper - da er man jo et steg videre.
Ikke sikkert man blir rådet til å lange inn åtte burgere om dagen m 1 liter cola pr burger fordet!

scartz sa for siden:
Ja jeg ser den. Det er nok et godt alternativ til fedme behandling. Det skumle er bare om man tenker "yeeey vekk med fedmegen, nå kan jeg fortsette å trykke i trynet usunt!!" :p