< Tilbake til oversikten

Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter

supha sa for siden:

Jeg sitter her og regner litt og setter opp budsjett. Etter alle faste utgifter er trukket sitter jeg igjen med ca 10000. Da har jeg ikke tatt med mat osv.

Så da lurer jeg på hva dere vanligvis sitter igjen med etter faste utgifter er trukket fra?

Litt rart å spørre om det kanskje, men greit å se om jeg burde skjerpe inn på visse kostnader:o

Lava sa for siden:

Er du alene om å skulle bruke opp de 10?
Da har du vel nok, skulle jeg tro..

Her har vi mye mindre, og er flere i "maten" så hvis du er alene kan det ikke
sammenlignes.

supha sa for siden:

Ja, men jeg har en samboer som er fremdeles student, så jeg betaler all mat osv. Synes jeg bruker så ille mye penger på mat om dagen..

scartz sa for siden:

Jeg sitter igjen med ca 3-6000 kr igjen etter faste utgifter, mat er ikke inkl. Men jeg er student da, og inntektene mine som deltid varierer. 10 000 kr er MYE, uansett om man e student, betaler all mat, eller i fulltid :O

Marita sa for siden:

Høhø.. jeg er student.. har vel ca 4000 å leve for i måneden etter husleie er betalt :)

JenJen sa for siden:

Jeg har 1600 kr igjen etter at faste utgifter (husleie og telefon) er betalt. Student her også ;)

Impulsiw sa for siden:

Hvis du synes du bruker mye på mat...gjør du kanskje det? ;)

De sier det er lurt å sette opp en ukesmeny. Det skal visst være besparende. I stedet for at man hver dag har den "gud..hva skal jeg ha til middag i dag..hva har jeg lyst på?"

Da er det lettere å se på menylista...DET skal jeg ha til middag..ferdig med dass!

Prøver å kjøre et sånt regime selv.. men er ikke så veldig flink :_plystre:

supha sa for siden:

Jeg samlet på alle matkvitteringer forrige mnd og så at jeg hadde brukt ca 6000 på mat! Har prøvd å sette opp ukesmeny men det sklir bare ut:rolleyes:

smil! sa for siden:

Jeg har fått hjelp av ett firma for å sette opp budsjettet (i forbindelse med å få unna en del gjeld på mest mulig lur måte) og da har vi satt opp 3000 til mat og husholdsartikler (vaskemidler, såpe, shampoo etc) pr mnd . og det skal da dekke meg og en treåring..

så bruker du 6000 er det ganske mye...

supha sa for siden:

Hmm skjønner det nå. Må sette meg ned på nytt og se på budsjettet. Det er da ikke så rart at jeg synes det var lite igjen.

Lizzi sa for siden:

Minner om at feb/mars/april er mnd'ene for de store regningene så da er det mindre igjen for annet.:rolleyes: Har selv hva jeg betegner som god råd, men det har vært trangt denne mnd pga regninger mm

Kan være lurt å sette opp et årsbudskjett for hvilke regninger som kommer til hvilke mnd. Jeg gjorde det da jeg var singel, og fikk oversikt over de tunge mnd'ene det var lurt å sette av penger til ,- og ikke minst når jeg kunne unne meg noe ekstra. :)
Og vi har gjort det sammen, men klarer ikke helt å gjennomføre ....

Lykke til:)

Impulsiw sa for siden:

Men da ligger du laaaaaaaangt under sosialnormen. I henhold til loven om sosiale tjenester skal en person med et barn ha ca 7000 å leve for etter at husleie, strøm, inneboforsikring og tv-lisens er betalt. Og i mange kommuner får man barnetrygden oppå dette.

Yonah sa for siden:

Det er 1000-2000kr mere enn vi som er 4 personer som spiser( regner ikke med yngstejenta på to år som får sondemat fra apotek og bare prøvesmaker litt på mat gjennom munnen)...

Det er mye det går an å spare på ja, kanskje se gjennom hva du har kjøpt og se om det finnes billigere alternativer om dere trenger å spare?

SuperMarion sa for siden:

unnskyld at jeg ler... men dette er jo absolutt ikke tilfelle i alle kommuner.
har vært i en situasjon hvor jeg måtte be om sosialstønad. Og da ble ALT av inntekter lagt sammen, og som utgifter var det kun bolig, strøm og livsopphold som gjelder.

Impulsiw sa for siden:

Jeg sa MANGE kommuner. Hvis de "spiser" av barnetrygden skal man også få ta med utgifter til barnet, feks park, pianotimer, svømming osv.

Inneboforsikring og tv-lisens skal man ha med.

Jeg har jobbet som mottakskonsulent ved en sosialtjeneste og kjenner systemet meget godt.

Det er riktig at de ikke dekker kredittgjeld/kredittkort, forbrukslån, utgifter til bil (så sant man ikke trenger den i jobbsammenheng og må kjøre i barnehage), mobil, telefon osv.

De kan en periode hjelpe til med å dekke renter på boliglån. De dekker også barnehagen hvis man er arbeidssøker.

Uansett så ser det ut til at MANGE her må klare seg med langt mindre en sosialnormen.

Det man skal være klar over er at hvis man har kreditorene på nakken og egentlig ikke har råd til å gjøre opp for seg. Har man krav på å få fryst gjelden, så lenge man ligger under sosialnorm. Ligger man under den har de ikke lov til å trekke fra trygd/lønn. Noen operere også med SIFO normen som det er link til her oppe. De mener man skal ha MYE mer å leve for en sosialtjenesten.

Kanutten sa for siden:

Vi har 5000 ca til andre utgifter etter at alt fast er betalt. Og vi er 5 stk. Da er ikke bussbilletter tatt med, ei heller lørdagskos til store og små, ei heller bursdager som måtte dukke opp.... etc etc.

Impulsiw sa for siden:

Huff...kan bare si at det er laaaangt under normen.

Kanutten sa for siden:

Vet det er under normen, men vet også at man får ikke hjelp uansett. For da må man først kvitte seg med tv, bilen og alt annet som man ikke "trenger". Vet hvordan svaret blir, har prøvd før, så da orker man ikke en ny runde..

Men takk for at du er så positiv!

smil! sa for siden:

3000,- skal dekke mat og hushold! vi har satt opp penger til klær, aviser, aktiviteter, uforutsette utgifter osv... så det blir mer på totalen! men 3000 var liksom matbudsjettet bare....

turbokano sa for siden:

har faste utgifter på ca 16.000 i mnd,har som regel igjen rundt 7000 ,går jo mye med til mat,så blir ikke for mye igjen etterpå:(

Bee sa for siden:

Vi er to da, og sitter igjen med ca 17000 etter alt av faste utgifter er batalt.

Impulsiw sa for siden:

Det er så trist når konsulentene gjør det så vanskelig for folk at de ikke sender inn søknad en gang... de sier " du har ikke krav på blablabla", så orker ikke folk å fylle ut søknaden. Jeg oppfordrer folk til å søke..da kan man faktisk få et ja og heller klage til fylkesmannen hvis man får nei. Bor man litt grisgrent må man ha bil... da kan man få hjelp til forsikring osv. Vi dekket faktisk dekk i et tilfelle hvor familien trengte bilen i jobb og barnehage.

Trist at noen sosialkontor gjør alt de kan for å hindre folk fra å søke... uetisk!!

Skautrollet sa for siden:

Jeg har 1.550 igjen etter faste utgifter,- skal dekke mat, klær, medisin, jul, transport og moro... Ikke så MYE moro :)
Innboforsikring og tv-lisens, hva er det;)

Jabba sa for siden:

Uff - det er fryktelig slitsom å hele tiden måtte snu på hver ei krone......

Linn H sa for siden:

Etter at alt er betalt har vi en avtale om at vi har 4000,- hver i lommepenger hver mnd.
Resten går til sparing.

Photobscura sa for siden:

Jeg har også gitt opp sosialtjenesten, selv om jeg ble henvist dit av Aetat ettersom jeg får veldig lite i dagpenger. Jeg måtte ta ut feriepengene mine, noe som forskyver mitt økonomiske problem til sommeren. Takk, liksom. :rolleyes:
Jeg har ca 9500 å leve for i måneden, husleie er på 5250 kr, strøm ligger på gjennomsnittlig 500 i måneden, lån 700 i måneden og forsikring ca 350 kr. Da har jeg omtrent 2500 kr i måneden å leve for. Det bør nevnes at jeg er superøkonimisk, min eneste akilleshæl er sigaretter og rødvin :cool: (Men jeg gjør mitt beste med å kjøpe billig kartongvin og bytte til rulletobakk og alliere meg med venner som drar til utlandet).
Dette er bare inntil jeg får ny jobb, da. Så jeg skal nok overleve ;).

Yonah sa for siden:

Innboforsikring er vel ikke så dyrt? Vi betaler under 300kr i året og har forsikret innbo for 500.000( hvilket er nok for oss). Det er under 30kr i måneden.

Men ellers, tv-lisensen irriterer meg, for den er skyhøy og vi sliter med å betale den.

Photobscura sa for siden:

Jeg skrev feil over her, jeg betaler 235 i forsikring i måneden (sjekka i mellomtida). Det er både innbo og reiseforsikring. Sistnevnte dekker absolutt alt som skjer så fort jeg går over dørskammelen, veldig hendig da jeg har en tendens til å miste vesker og mobiltelefoner i utide.

Mellon sa for siden:

Oi, her er det mange som er flinke til å klare seg på lite, vi har en del i mnd å rutte med, men så jobber vi fult begge også. Vi er 4 og bruker 7000 på mat i mnd. Mat er noe av det jeg ikke sparer på, det er en av de godene jeg tilater meg å ha. Andre ting tenker vi mer økonomisk på. Vi sparer en del som vi bruker til oppussing av huset.

sirimor sa for siden:

Jeg bruker mye på mat. Jeg alene med 2 skolebarn bruker nok 6-7000 i måneden tror jeg.
Men nå skal jeg få ut fingern og sette opp et budsjett, ta vare på alle kvitteringer fremover, og se hva jeg faktisk bruker pengene på.
Jeg går alltid tom, har aldri noe igjen, og kjøper meg aldri noe,. Så hvor blir de av? Rema/Rimi.?
Nå skal jeg gjøre en innsats og sjekke ut hvor jeg egentlig legger igjen pengene;)

screwball sa for siden:

Vi så at ved å lage ukesmenyer og storhandle 1x i uka kuttet vi mellom 1000 og 2000 i måneden på matbudsjettet (bleier, toalettartikler etc som man kjøper på kolonialforretning har vi inkludert i dette). Familie på 3...

magdalena sa for siden:

Vi er to voksne og to barn(8 og 3 år)
Har samlet på kvitteringer gjennom hver måned hittil i år,og det går nok 6000 til mat og bleier. Synes selv det er skrekkelig mye,men man har ikke akkurat spart bevisst inntil nå. Forsøker og handle på butikker hvor vi får bonus,med coopkort og trumf. Man ser man får litt igjen for det. Enkelte ting lønner det seg og handle på Rema. Men jeg har fryseren full av mat. Når vi handler på kiwi,kjøper jeg alltid posevis med frossen kyllingfilet og torskefilet fra first price,og de varer lenge!

Superleila sa for siden:

Vi er to voksne og en på 11 mnd og vi bruker fra 3-5000 på mat i måneden og da er ikke mat noe vi sparer på... Men vi sitter nok igjen med ganske mye og rutte med etter alt fast, samboer'n driver butikk som går veldig bra så vi har så vi klarer oss og vel så det :)

Skautrollet sa for siden:

Imse:
Her teller hver krone for tiden, så jeg må spare der jeg kan.

Det er bedre å være frisk og rik enn fattig og syk;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.