hei:)
jeg ser noen innlegg her at man skal trekke fra sukkeralkoholer fra totalt karbohydrate innhold på f.eks sjokolade.
men er det greit å spise sukkeralkoholer?
jeg trodde man skulle holde seg unna f.eks sorbitol? er ikke det er sukker alkohol?
er det noe som kan forklare meg dette?:)
Sukkeralkohol betyr ikke at det er alkohol i det. Det har en kjemisk forklaring som ikke jeg kan gi. Det er greit å spise sukkeralkoholer, men husk at særlig maltitol er kjent for å skape Raufoss. Sorbitol har jeg som deg hørt at man skal holde seg unna, uten at jeg kan referere til noen kilde på det. Xylitol også. Det gir en viss blodsukkerstigning.
For min egen del skaper maltitol og andre -tol'er sterke magesmerter i tillegg til diaré.
Jeg har til tider tydd til et bevisst overinntak av fett for å få igang magen, da slipper jeg magesmerter og det holder med én tur på do.
Men det er nok individuelt hvordan man reagerer.
Har fremdeles mareritt om den gangen jeg slo meg løs og spiste smågodt med maltitol (egentlig var det "maltitolsirup"), de smertene unner jeg ingen.
Jotakk, du er nok ikke den eneste. ;)
Jeg hadde en kveld i så store smerter at jeg trodde det virkelig skulle gå galt.
Jeg gikk ned en kilo den kvelden, jeg var så utrolig dehydrert dagen etter!
(men har jeg lært? neeeeeida... :o)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.