Bulldog sa for siden:
Jeg begynte på Atkins for litt over to år siden. Begynte samtidig å løfte litt lette vekter og sykle korte turer. Jeg hadde virkelig ingen anelse om hvor ræva formen egentlig var – jeg trodde jeg fortsatt var «kraftig» og at jeg kun var noen måneders trening fra å nå gamle høyder... Snakk om optimist! 107kg tynnfeit pudding er mer beskrivende. Jeg var nesten breiere over ræva enn skuldrene, magan hang over beltet, og jeg hadde ekstremt dårlig holdning.
Trening den første tiden gikk etter forholdene bra; jeg satt meg mål jeg visste var oppnåelige innen rimelig tid, og justerte dem etter hvert som jeg nådde dem. Flytta fra hus, hunder og samboer på landet til hybel i byen, solgte vektene mine, og begynte å mosjonere på sats. Gamle skader og knirk plaget meg stort sett hele tiden, men jeg taklet dem underveis, med god hjelp av en flink fysioterapeut.
Denne tiden var preget av mye prøving og feiling, et lite snev av utålmodighet (jeg var jo bare noen måneder unna de gamle persene mine, må vite), og en del uvitenhet og overmot. Lange sett med tung knebøy på Atkins var ikke lurt, HIT (ala Arthur Jones – google it) er ikke ideelt, de fleste tradisjonelle mengdetreningsprogrammer utgår fullstendig, å dele opp kroppen i muskelgrupper og prøve å isolere en og en muskel er dødfødt, og Bill Starr's 5 x5 opplegg er genialt. Man lærer så lenge man lever...
Etter en stund på Atkins, uten øl (jeg er veldig glad i godt øl), byttet jeg til The Anabolic Diet. Fem dager i uka på ketosenivå og to dager med oppkarbing. Det er vel ca 1,5år siden nå, og jeg følger fortsatt en variasjon av dette opplegget. It works. Men det krever litt innsats å sette seg ordentlig inn i det, og man er nødt til å telle kalorier. De fleste jeg vet om som har prøvd dette opplegget har hoppet av etter en stund, og årsaken er oftest at de ikke klarer å begrense og/eller avslutte oppkarbingen. Har man det minste problem med søthunger eller «dårlig selvkontroll» så er nok ikke AD det rette.
En fotballspiller med et lidenskapelig forhold til sjokolade sendte meg noen E-bøker skrevet av en ond, ond russer ved navn Pavel. Jeg er begge stor takk skyldig. Jeg er nå rimelig overbevist om at Pavel er et annet navn på satan, og at treningsprogrammene og prinsippene hans er lagd for å ta livet av folk og sende dem med første heis ned. :lol:
Blant treningsprogrammene i den ene boken fant jeg en perle med det klingende navnet «5 x 5 x 5» som innebærer 5 øvelser, 5 repetisjoner, 5 ganger i uka. Dette programmet er, om man har tid til en kort økt hver dag, helt suverent for de som er på ketogene dietter.
Det får vel holde med babling... Her er en liste over noen ting jeg har lært de siste årene:
1...Hold øktene korte, tunge og intense når man er i ketose.
2...Ta gode pauser mellom settene når man er i ketose. Vent i det minste til pulsen er nede på et fornuftig nivå. Hvis pulsen ikke er høy etter et sett; tren hardere ;)
3...Velg et program og gjennomfør det. Ikke bytt annenhver uke. Det gjelder både kosthold og trening. Noen få uker er ikke lang nok tid til å finne ut om noe funker eller ikke.
4...Velg ett mål om gangen, tren og spis spesifikt for det målet, og nå det. Jager man etter flere ting samtidig så er man nesten dømt til å miste fokus og mislykkes.
5...Spis for å gå ned i vekt, tren for helsa. Jeg tror jeg stjal den fra Skaldemann, men han tilgir meg sikkert. Hvis målet er å gå ned i vekt; juster treningen etter kostholdet, ikke omvendt.
6...Om man skal skeie ut, eller som på AD har noen dager/måltider med mer karbo, bør man holde seg til «rene» matvarer. Rotfrukter, frukt, ris, mm – ikke pizza, dessert, brus og godteri.
7...Nettstedet [url]www.t-nation.com[/url] anbefales på det varmeste. Iform anbefales ikke. Treningsforum er fullt av 16 år gamle eksperter, men det hender man finner noe interessant der.
Noen flere?