Hei! Vi (familien min og jeg) drar en sjelden gang ut og spiser, og da blir det gjerne kinarestaurant. Nå har jeg ikke vært der på lenge, og husker ikke hele menyen....men er det noe der jeg kan spise? noen som vet? Jeg er i ketose, og vil holde meg der et par-tre uker til. Dvs at jeg kan ikke overstige 20 karbs om dagen. Spiser til vanlig mye kjøtt, fisk og grønnsaker, noe som de har på kinarestauranten også, men alt er så "innsausa" med jeg vet ikke hva....Litt skummelt med tanke på at det kan være mye sukker og skjulte karbs i den type mat....Mulig de har ren biff der med grønnsaker til, men hvis det er noen som vet at det er ok å spise kinamat, så gjøre jeg helst det. Syns det er utrolig godt! Takk for svar!;-)
Ja, enig i at det er godt med kinamat nam MEN jeg tror mange retter har karber i saus og sånt, tror det er jevna med maizena kanskje? Det går jo an å spørre kelneren da, min erfaring med kinarestauraner er at de er veldig serviceinnstilt :-) Mange kinarestauranter er ganske allsidige og tilbyr vanlig grilla kylling eller biff i menyen sin også. Du kan sikkert få bare kjøtt og grønnsaker hvis du spør :-)
Enig - jeg elsker kinamat! Så hvis noen vet om en typisk rett fra en kina restaurant som er ok å spise så hyl ut! Hva med chop suey - er ikke det sånn ca bare gr. saker ?
Chop Suey-sausen er jevnet med maizena. Jeg tror stort sett alle kinarett-sauser inneholder maizena. Men kanskje du kan be om å få chop suey uten den vanlige sausen, og bare litt østerssaus til istedenfor. Jeg tror hovedingrediensen i chop suey-sausen er østerssausen nemlig. Men du må nok være forsiktig med østerssausen også. Den inneholder vel 10-12 karber pr 100g - litt avhengig av merket.
La meg begeistre deg med kinesisk klassemat ved å ta deg til middag på Dinner i Oslo .....mmmm
Foreslår grillet hummer og scampi med deilige grønnsaker....ganske sterkt men du verden så godt!
Eller kan mange av de såkalte kinaresturantene, som smaker det samme av uansett hva du bestiller, være for meg!
Sursøt saus - ææææsj, enig!
Ah, ok. Jeg har vel ikke nok Kina-materfaring, går som regel for indisk, det kan være ganske dårlig men fortsatt bra, om du skjønner ;)
Jeg liker ikke wok, da (foretrekker grønnsakene mine ihjælkokt :p). Men har alltid hatt lyst til å prøve hummer!
Skal man ha kinamat har jeg lest at sursøt og øster saus har mest sukker. Jeg tror at alle sausene lages med maizena. Mitt beste forslag er rent kjøtt og mye grønnsaker, og spør om å få sausen vedsiden i en skål. Da trenger ikke middagen din å "flyte" i saus, du kan begrense mengden selv. Og så selvfølgelig bytte ut risen med en salat :)
Det er nok den beste måten å holde seg på sporet om man skal ha kinamat.
De har selvfølgelig sånne "kontinentale retter" på menyen og, men nå er det ikke akkuratt det man er ute etter på en kinarestaurant..
men jeg bare digget den maki greia! den med rå scami på toppen av ris, med sånt grånt imellom! ( hva het det igjenn.. :confused: )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.