Pisk eggehviter og splenda stivt (det funket kjempefint!)
Rør forsiktig i vaniljesaus-pulveret. Kle en langpanne med bakepapir og fordel røren utover. Dryss mandelflak over.
Stek ved 170 grader i ca 20 minutter. Vend kaken over på et stykke bakepapir og la den kjølne helt.
Pisk fløte, rør i syltetøy (jeg tok i syltetøy og smakte på kremen underveis, og ga meg når jeg syns det var nok jordbærsmak).
Rull kaken sammen og legg på fat med skjøten ned.
Er ikke helt sikker på hvor mange karber det er i denne, men regnet ut i går at det var ca 5 pr skive (litt sånn ca). Jeg fikk ca 16 "skiver".
Visste ikke det jeg heller, tok en sjanse og det gikk kjempebra, eggehvitene ble helt stive. :D
Hadde den med meg til foreldrene mine i helgen, som spiste og koste seg. Kjenner ingen forskjell på smaken på denne kaken og Budapestkaken med masse karbohydrater.
Er sikkert godt å fylle den med friske bringebær, blåbær osv også.
Dette hørtes jo fantstisk ut. Har mange kakeoppskrifter med eggehviter som jeg i utgangspunktet trodde være enkle å lage som lavkarbo. Hadde ingen problemer med å få eggehvitene stive men problemet kom da herligheten skulle stekes. Resultatet ble noe kunne minne om oppvaskskum. Googlet marengs og lavkarbo på diverse forum og da hadde alle samme erfaring som meg. Umulig å lage marengs med kunstig søtning. Så hva er hemmeligheten din- den må du dele med meg:D
Det er ikke no problem å lage marengs uten sukker. Pavlova fex med en blanding av sukrin og flytende Natren går helt utmerket:ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.