Fikk høre av en "ekspert" :rolleyes: at dersom vi sluttet å spise karbohydrater (eller tilnærmet null karbohydrater), at kroppen vil "glemme" hvordan den skal forbrenne disse ... Ergo vi ødelegger fordøyelsen..
Noen synspunkter..
Dette er feil! Vi forbrenner jo fettet som vi har i kroppen og det er jo det vi vil bli kvitt. Karboydrater, altså raske, har kroppen overhodet ikke brukt for :)
Kommer sikkert noen her med en mer vitenskapelig forklaring på dette, som blir støttet av eksperter, men har ikke mulighet til å lete etter det nå, men du får garantert mange bra svar som du kan slenge i fleisen på den såkalte eksperten :)
jeg klarer ikke være kjempe påstålig og si det er feil, for etter mange år på rundt 20 karber, er kroppen helt klart mer ømfintlig på karber.
Så om det er veldig bra å leve SÅ lavt på karber i veldig lang tid hvis man ikke ønsker eller klarer å følge det opp... skal jeg ikke være så skråsikker på:o
Selvfølgelig. Og akkurat som kroppen steila de første ukene med lite karbo, så vil den steile de første ukene med mye karbo. Å ta det gradvis gjør det mye lettere.
Akkurat hvilken vitenskapelig forklaring jeg skal legge til grunn vet jeg ikke helt... Men for min del virker det nesten som om kroppen min har blitt bedre til å forbrenne det jeg putter i meg :)
Har ikke tenkt på ketolyse og lav-lavkarbo forøvrig siden desember (dvs nesten 4 mndr snart), og jeg har stått stille på vekta, og til og med gått litt ned/inn.
Dette syns jeg selv er mer imponerende når jeg tenker på at jeg slett ikke har endra livsstil forøvrig (trener like mye som før, ikke mer i alle fall) - og innen jeg starta på ketolyse og "kødda med kroppen" (som noen eksperter påstår)...
Kanskje eg ikke skulle ha skrevet at det er feil helt bastant, men hvis man går tilbake til å kjøre på med karbs så vil jo kroppen reagerer på det og dermed går man op i vekt, men lavkarbo er jo en livsstilsendring og da skal man vel i prinsippet ikke gå opp til å spise 250 g karbs igjen liksom (satt på spissen)
Sjøl fungerer eg bedre på lavkarbo enn noe annet eg har prøvd så min forbrenning er bedre enn noen sinne.
Hun mente det slik at kroppen klarer ikke forbrenne karbohydrater til slutt..
Etter å ha vært i ketose noen uker hadde jeg en sprekk ... :o Begynte med frukt salat, endte med sjokolade.. huff Men smakte bare på alt.. For både sjokalden og at det gotteriet var totalt feil for kroppen og ble ALTFOR søtt.. Tross jeg spiste opp nesten hele Center-sjokoladen (som er som "heroin" for meg.. :o).
(Er nok noe slik som Katrine B.og andre inne på Fråtse-tråden, og klarer ikke stoppe. En utskeielse blir lett til MYE mer enn "tenkt").
Er jo litt små redd :o Jeg klarer liksom ikke se for meg et helt liv uten pizza, pasta og alt annet fra Italia... :D Klarer ihvertfall ikke holde meg lenge borte fra fruktfatet.....
Men dersom jeg kjører Ketolyse/lavkarbo i noen mnd el et år, og trapper opp gradvis mer karbs.. slik det går ann å leve "normalt" etter å ha fått det slik en vil ha det både fysisk og mentalt...
Er jeg helt på viddene nå.. Kan jeg gå tilbake til noe karb-spising igjen tro? Er det andre som klarer å holde vekten slik... Eller er dere konstant på lavkarbo (med evt små-utskeielser...)
Hvis kroppen kunne "glemme" hvordan den forbrenner et næringsstoff hadde ikke mennesket overlevd til påske;) Beklager, det er totalt umulig!
At man blir mer følsom for karbohydrater, er helt normalt. Se på det som en bra ting, det betyr at kroppen din finner tilbake til en bra metabolisme. Men vær litt tålmodig, en av de fremste forskerne i verden på ketogene dietter har konkludert med at det tar omtrent 4 uker før kroppen har vent seg til en ny fettforbrenning.
Jeg ser ikke på lavkarbolivsstilen (1,5 år nå) som en livsstil der jeg må "ofre" pizza, brus, godteri resten av livet. Jeg ser heller på det som en livsstil der jeg er mye friskere, mye mer opplagt, litt slankere og hvor jeg generelt er i mye bedre form enn på høykarb. Jeg gir kroppen næring den trenger til å gjøre det jeg vil den skal gjøre.
Dette med høykarb, og spesielt godteri, er det hodet og følelsene som vil ha. Kroppen prøver å fortelle oss "nei takk", men vi vil ikke høre etter.
Jeg spiser pizza når jeg er i Italia, jeg spiser mammas ostekake når hun har bursdag. Det handler om å ikke ha høykarb som den daglige vanen.
Det var en gang en verden der menneskene levde på frukt og grønt hele våren og sommeren.
Men så kom høst og vinter og de stakkars menneskene ble de nødt til å jakte på og spise dyr.
Da det atter en gang var klart for vår og sommer oppdaget menneskene til sin store forferdelse at kroppene deres hadde glemt hvordan den skulle leve på frukt og grønt.
Mennesken ble raskt overvektige, og før høsten satte inn hadde de alle dødd av overvektrelaterte sykdommer...
Ha ha ha!
men seriøst. Innlegget til SusieBlues er viktig. Det er forståelig at det er vanskelig å fokusere på alt det man får istedet for alt det man må gi slipp på, men klarer man det er man langt på vei. Å endre innstilling er vanligvis ikke noe man gjør over natten, så tolmodighet kan vise seg å være viktig.
Denne forskeren som ble nevt er forresten Stephen Phinney.
Verden er sort hvit... og alle reagerer likt... NOT...
Jeg digger dette kostholdet jeg asså... men det er ikke til å legge under en stol at det er flere som har samme "problemet" som meg... og jeg snakker ikke om høykarb kosthold, jeg snakker om det å ta inn karber over 20...
Syns godt det må få lov til å fortelle om sånne erfaringer også.... uten at det hele skal bli en vits...
noen ganger blir det litt mye haleluja, vi veit best,,,
jeg har hatt kroniske mageproblemer hele livet...etter et halvt år på lavkarbo og tilkudd fra fitline youghurt og kosttilskudd (Fedonistens anbearlinger) fikk jeg et nytt liv. Snart 5 år siden...aldri hatt det bedre.
Veldig sant det du sier her.. :)
Jeg ønsker og være i ketose en stund, men merker jeg sliter litt med å ikke kunne spise frukt.. Bare spise fett og ikke det "friske" liksom.. Må nok ha meg en runde med meg selv i "tenkeboksen" .....
Tok uttalelsen litt med en klype salt av "eksperten", men skader ikke å forhøre seg med dere erfarne og kloke hoder her inne om det var et snev sant i det da..
ja kroppen glemmer sikkert hvordan den skal forbrenne blodsukker. haha...
Ofte oppfatter jeg folk som er voldsomt imot ting som at de egentlig er i akseptfasen. Underbevisstheten begynner å ha problem med å bortforklare noe som man ikke vil akseptere. Da blir folk rimelig inbitte og kan bli strittende imot. Da er det bare å fortsette og til sist vil de gi etter...
Rundt i samfunnet er det en del inbitte voldsomme motstandere. Oppfatninger endres...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.