< Tilbake til oversikten

Pannekaker med cheddarost

Aldriellernå sa for siden:

Dette er 2.gang jeg lager disse og de ble enda bedre denne gangen. Røra gir 4 små pannekaker - ca 1 karb pr pannekake hvis du bruker mandelmel. :D

30 g mandelmel (malte mandlene selv)
1 ss Hi-Maize (kan sikkert også bruke FiberHusk)
70 g cottage cheese
2 egg
2 ss lettmelk

smør til steking
cheddarost, kan også bruke annen ost, men det smakte helt klart best i dag som jeg brukte cheddar.

Hvis man ikke vil bruke mandelmel, så kan man f.ex bruke soyamel.

Miks sammen alle ingrediensene (minus osten). La røra hvile 10-15 minutter. Bruk en liten stekepanne, smelt smør og stek røra. Blir som sagt 4 små pannekaker og passer bra til lunsj hvis du er skikkelig sulten. Jeg ble proppmett. Stekes på en side, legg cheddarost på halve, brett den over, og stek litt til - til osten har smeltet. Gjenta 4 ganger og du har et herrlig pannekakemåltid.

Røra ble litt porøs med mandelmel, så jeg tror jeg skal slenge oppi en ts eller to med JBKM neste gang... Håper det smaker!:p

sirimor sa for siden:

Dette hørtes da godt ut:) og Cheddar er jo kjempegodt!

Høres ut som noe jeg må prøve;)

Aldriellernå sa for siden:

Oops ser at jeg har glemt 1 ss smør i oppskriften :o. Jeg prøvde 1 liten ts med JBKM i dag, og røra ble altfor tykk :eek:. Tror 1/4 ts kan duge... :p

Suprina sa for siden:

Heisann.. litt ny her jeg.. hva er JBKM?

Må prøve ut dette :p Har du hatt noen fere gode og nye erfaringer med pannekakene da?

Photobscura sa for siden:

Johannesbrødkjernemel -karbofritt fortykningsmiddel. Kjøpes på helsekosten. Eller du kan kjøpe tilsvarende på apoteket, men det heter Nestergal (inneholder i alle fall 90 prosent JBKM, om ikke mer, og funker like fett).
Litt dyrt, men syyyykt drøyt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.