< Tilbake til oversikten

Jernmangel/hodepine?

Liv sa for siden:

Har hatt mye hodepine i det siste, og så nå som jeg trodde kroppen var tålig utrensa?:confused:
Men har litt mistanke om at jeg mangler litt jern, kan det være årsaken`?
;)

Majja sa for siden:

Kan av erfaring si at jernmangel gir hodepine, ja! Lurt å ta blodprøver for kontroll...
Drikker du nok vann da?

Majja sa for siden:

Men trenger gjerne c-vit for at jernet skal ta seg opp i kroppen. Tar du det Olav-rob?
Min kropp tar ikke opp jernet overhodet, så jeg går stadig i minus. Greit å få sjekket lagrene med en blodprøve, syns jeg! Så vet du hvor du ligger:)
Forøvrig, hodepine kan jo komme av så mangt...:(

Liv sa for siden:

Hei, takk for svar alle sammen.;)
Nei, jeg har ingen kronisk sykdom, men har i perioder hatt en tendens til å få lave jernlager. Tar ikke c-vit fast, bør visst begynne med det(?)
Drikker så mye vann jeg kan, tror nå det må bli et par liter minst til dagen. Går rundt med det vannglasset hele tida.;)skal bestille meg en time hos FL.

ThomasWH sa for siden:

Ferritin (jernlager) bør ligge på over 80. Fastleger kan ikke en dritt om disse tingene (hehe) og sier du er ok hvis du har 30-40 i Ferritin. Feil! :) Du må ha minst 80, sier nyere forskning! :) Så etter å ha oppdaget Ferritin i blodet mitt på 25, begynte jeg med multivitamin med godt jerntilskudd i. :) Evt kjøp jern på apoteket. Bare ikke ta for mye! :)

Labomba sa for siden:

Det er jo helt sant, men bare en liten ting... Når vi nå går på disse kurene er det mange av oss som får problemer med magen. Det kan hindres ved å ta Hemojern istedet for "vanlig" jern. :rolleyes:
Tror du har ett point der, viktig med jern.:)

danish sa for siden:

Vennligst oppgi kilder. Siden lavt jernnivå kan være fordelaktig, ser jeg ingen grunn til at jernlageret skal være overdrevent høyt.

Liv sa for siden:

Eh...sist jeg tok Ferritin prøve var det på 13.....:rolleyes:

Majja sa for siden:

Jeg har på 4....:eek: Ikke rart jeg er litt slapp kanskje...

Hvordan går det med deg Olav-rob? Er du i bedre form nå?

Kitt sa for siden:

Verdien skal ligge mellom 15 og 200 for kvinner!

Gjerne høyere også, men ikke for høyt. Da kan det hende man har sykdommen hemokromatose, og det vil man ikke!

Dette sier Fürst laboratorie:Verdier under referanseområdet betyr jernmangel (uttømte jerndepoter). Normale og høye verdier utelukker ikke jernmangel, idet ferritin er et akutt fase protein som øker ved aktive prosesser.

Alyssa sa for siden:

Hm, jeg har forholdsvis høy ferritinin (124), men lav blodprosent :confused:

Tar jernpiller nå da, men kanskje ikke sannsynlig at det hjelper på blodprosenten, siden ferritinen er såpass høy?

Kitt sa for siden:

Har legen bedt deg ta jern med Ferritin på 124?:eek:

Man skal ikke ta jerntilskudd uten i samarbeid med lege. Unntaket må være Floradix jernmikstur(?) hvor kroppen ikke tar opp mer enn den trenger. Denne miksturen gjorde min sønn godt i den verste"syk-barnehagebarn-nå-igjen"- alderen!:)

Hvor lav blodprosent? Mange unge kvinner lever helt fint med en noe lav blodprosent, det er helt vanlig at den ikke er så høy!
De har satt grensen på 11.7, men alt over 10 er greit og over 8 er til å leve med i perioder.
Det som er viktig er å utelukke at anemien skyldes annen sykdom.

Alyssa sa for siden:

Blodprosenten er på 10.
Må kanskje slutte å ta jerntilskudd igjen da :eek:
Jeg som hadde et håp om å være inne på noe angående denne ekstreme svimmelheten og kraftløsheten jeg har for tida.

Det var en sykepleier på legekontoret som sa jeg trengte jerntilskudd, da jeg spurte om prøveresultatene.
Ellers ser jeg at det er vanlig med anemi ved kronisk sykdom, så da ligger nok forklaringen der.
Nå var jeg SÅ innstilt på å bli mer oppegående ved å ta jern altså :p

Kitt sa for siden:

Får du i deg nok C- vitaminer, da?
Hjelper på jern- opptaket, vet du!
Syns du skal ta opp dette med jern- tilskudd med legen din. Det er forskjellige typer tilskudd, ikke alle er like gode og noen mennesker tar ikke opp de vanlige man får kjøpt uten resept.

Liv sa for siden:

Ja, jeg føler meg bedre nå, har tatt Amino-jern og en del vitaminer en stund. Og hodepine og slapphet har vært fraværende heldigvis!!:D

Majja sa for siden:

Så bra!!! Håper det fortsetter sånn:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.