Først; tusen takk for en super bra ressurs, Lavkarbo.no er en knall god hjelp til oss som har hundre spørsmål og ingen å stille de til !
Jeg startet på Ketolysekuren for 1 uke siden, synes det fungerer fint. Har mistet 1kg, så JIPPI for det! MEN, jeg er fremdeles MYE sulten! Jeg spiser mye i løpet av en dag, og kunne sikkert spist mer- når kommer sulten til å avta? Noen som har erfaringer med dette?
Poenget slik jeg har forstått det er en omlegging av kostholdet. Ta bort karbohydrater og spis så mye du vil av resten.
Det er derfor slankekurer ikke virker, man kan ikke gå rundt sulten i livet. Og blir sulten stor nok slår kroppens forsvarsmekanisme inn og begynner å bryte ned musklene dine for å få energi, dermed mister du vekt, men mister ikke fett. Resultatet ved endt kur er mindre muskler til å forbrenne hva du spiser og dermed vil du gå opp igjen og bli større enn du var i utgangspunktet.
Det er to ting som gjør at du går ned i vekt med en ketogen diett. For det første starter du å forbrenne mer av egne fettlagre, og for det andre tilpasser sult/aktivitetsnivå seg energibehovet. Begge disse mekanismene blir satt ut av spill med for mye karbohydrater.
Etter hvert som du forbrenner mer av eget fett, vil behovet for energi fra maten reduseres eller aktivitetsnivået øke. Men kroppens eget fett kan aldri dekke opp hele energibehovet. Det er en myte at du kan spise ubegrenset uten å gå opp i vekt, men i praksis blir det gjerne slik på grunn av mekanismene nevnt over.
Avhengig av hvordan kroppen din har fungert før du startet, vil det ta kortere eller lenger tid å få en optimal metabolisme.
For meg ble sulten justert og vektnedgangen startet allerede den første uken, mens for madamen tok det over tre uker før noe skjedde (jeg har alltid spist mye, mens hun har blitt mett på en sukett).
Tusen takk for rask tilbakemelding!!
Da smører jeg meg med litt tålmodighet..;)
Jeg får nok i meg litt for lite fett, ut i fra hva jeg ser i andre innlegg her.
Jeg har lest boken, men har ikke blitt helt klok på fordelingen. Jeg ligger på 10-15 g kbh om dagen, i all hovedsak fra grønt, spiser MYE proteiner, men da kanskje for lite fett.. Noen tips på hvordan man enkelt kan legge inn mer fett ( uten å spise smør rett fra boksen :cool: )
Noen som vet om et ketogent kosthold skal påvirke puls?
Jeg trener i pulssoner, og merker at jeg må sette ned farten for å ligge i riktig soner, sammenlignet med før jeg startet med dette- noen erfaringer på området?
For å få nok fett bruker jeg ca en skjee Cocosa når jeg drikker te. Ingen bi-smak! Jeg trener 3 ganger i uka , ca 90 min hver gang. De første 2-3 ukene slet jeg med pulsen og ble fort sliten. Lurte på om jeg måtte ta ekstra karbohydrater før trening, men plutselig løsnet det, og når jeg trener intervall nå, føler jeg at jeg kan presse meg uten å "møte" veggen"( og jeg er 58år)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.