< Tilbake til oversikten

Müsli

Bee sa for siden:

Denne oppskriften er perfekt for å bruke som müsli i yoghurten, til iskrem eller bare som snacks.

1 dl blandede, hakka nøtter (te de du liker best)
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
10 dråper vaniljeessens
1/2 dl kaldpresset olje
1 dl vann
1 ts salt

Bland sammen og hell på et bakepapir. Stekes på 225 grader i ca 10 min, eller til blandingen blir gylden brun. Hakk opp og oppbevar i lufttett boks.

Kjempegodt!!

luringen sa for siden:

løper på kjøkkenet og prøver

Fishi2009 sa for siden:

Yoghurt?? Kan vi spise det på ketolyse? FORTELL! Har du funnet noen som har lavt Kh innhold? :_oy:

Denne blandingen så herlig ut :D Må prøves!

Aphrodithe sa for siden:

Feks Yoplait Dobbel 0 % kan brukes :) noen snakker om Tyrkisk yoghurt også, men den har jeg ikke prøvd :)

Bee sa for siden:

Jeg bruker tyrkisk yoghurt.

msb sa for siden:

God morgen:):)
Strålende fornøyd med denne blandingen, brukte den sammen med 100 g tyrkisk youghurt til frokost i dag (youghurten kjøpte jeg på Obs). Jeg smaksatte med en ts Natreen, og det gjorde susen etter min mening.

ADVARSEL: Ikke smak på blandingen før den er avkjølt, det er jæ.... varmt og jeg har brannsår i munnen i dag:o

Polarlyset sa for siden:

Mmm....dette så godt ut! Noen som har regnet ut karboinnholdet i denne blandingen?

Det står 1/2 kaldpresset olje, er det 1/2 dl det skal være??

Bee sa for siden:

Ja, guri. Skal selvsagt stå dl der. :rolleyes:

Bee sa for siden:

I dag har jeg laga kjeks av denne oppskriften. Brukte bare litt JBK-mel i røra og forma runde kjeks på bakepairet. Stekte til de begynte og bli småsvidd i kantene.

UTROLIG GODT!!

Polarlyset sa for siden:

Jippi!!
Endelig har jeg funnet frokosten min ! :spisesnak

Jeg lagde blandingen din igår, kjøpte tyrkisk youghurt, og i morges hadde jeg den beste frokosten jeg har hatt på ketolysekuren :w00t:

Det er nettop frokostene som har vært det værste for meg hittil. Jeg er vant til en lett og god frokost, og synes det er ganske pyton og skulle spise egg, bacon, middagsrester, avocado, rømme, cottage cheese osv kl 6 om morgenen.

Jeg regnet ut karboinnholdet i denne blandingen til å være ca 12 totalt (jeg brukte paranøtter, mandler og pistasjnøtter). Blandingen ble ca 400 g.
Pr 100 g er det da ca 3 karber, og pr spiseskje (ca 10 g) er det 0,3.

Så med 75 g tyrkisk youghurt og 2 ss musli fikk jeg i meg ca 3,2 karber i denne herlige frokosten!

Tusen takk, Bee:klem:

alvepiken sa for siden:

Noen som kan prøve forklare hva tyrkisk yoghurt smaker?:p

Nannah sa for siden:

Mer rømme en youghurt!
Norsk youghurt smaker gjær...det gjør ikke Tyrkisk og gresk
Nyyydelig! :love:

Bee sa for siden:

Så bra at dere liker den. :D

Da må dere bare prøve som kjeks/knekkebrød også. Nam nam!

Bee sa for siden:

Det er forøvrig ikke "min" oppskrift.
Har henta den fra Airams og Annika Dahlqvists kokebok. :D Mye snadder i den gitt.
Bortsett fra fleskepannekaka. :p

Emily sa for siden:

Hvor får man kjøpt Johannesbrødkjernemel? :confused:

Yonah sa for siden:

Er det meningen at den skal bli oljete? Min ble det... Veldig godt da! Jeg slengte oppi 1dl gresskarkjerner i tillegg;)

Zhadra sa for siden:

Denne skal jeg prøve å lage i dag! Jeg er helt forelsket i tyrkisk yoghurt om dagen, så müsli til å ha i den er genialt :)

Iselilja sa for siden:

Er dette en typisk salt müsli, eller er den mer søtaktig? Tror dere den hadde blitt god med hakket mørk sjokolade og kokosmasse i? Og kanskje man kan bruke kremfløte som tilbehør i stedet for yoghurt?

Luna* sa for siden:

Tusen takk Bee for at du deler, denne må jeg prøve :ja:

Carisma sa for siden:

Du kan sikker bruke fløte i. Men hvorfor ikke bruke kokosmelk? Siden du allerede har noe kokos i den :) Og noen bringebær :ja:

Iselilja sa for siden:

Kokosmelk, ja, hvorfor ikke! :) Det er sikkert kjempegodt! Og det inneholder vel en del fett det også?

( Hihi, man blir jo sulten av bare å lese i dette oppskriftforumet! :hungry: )

Zhadra sa for siden:

Namnam, laget denn i går og sden ble skikkelig god! Jeg hadde i gresskarkjerner i tillegg, og spiste den med tyrkisk yoghurt. Tror jeg skal prøve med denne + litt soyaflak med yoghurt eller kefir på til frokost, det tror jeg blir både godt og mettende!

Iselilja sa for siden:

Jeg lagde en variant i går av 2 dl nøtter (valnøtter og mandler), 1 dl sesamfrø, 1 dl solsikkefrø, samt vaniljeessens, olje, vann, noen biter 86 % sjokolade, litt Splenda og bakekakao, og en stooor dose kokosmasse. Spises med jordbær, små biter av 85 % sjokolade og kremfløte.

Utsøkt! :)

Janis sa for siden:

Tyrkisk youghurt? Hvor finnes det?

Carisma sa for siden:

Yoplait er ok på lindberg, ikke på ketolyse.
Tyrkisk får du i innvandrerbutikker, eller på velassorterte dagligvare butikker. Har sett det på Meny, Ica, ultra og til og med Spar.

Fishi2009 sa for siden:

Jeg laget dobbel porsjon med denne müslien i kveld, men den blir ikke sprø... Hva gjør jeg feil? :(

Jeg stekte dobbel porsjon med en gang, men det gikk ikke så bra... så jeg delte den opp og stekte to separate "ladninger"... Fremdeles ganske mykt!

Hjelp... Anyone?? Skal den avkjøles på stekeplata eller på rist?? :confused:

Bee sa for siden:

Jeg ville prøvd og steke det lenger om det ikke blir sprøtt.

Fishi2009 sa for siden:

Skal prøve det!

Takk for svar :)

Yonah sa for siden:

Jeg stekte nesten dobbelt så lenge, og den ble kjempesprø.

Jeg mauler müslien som snacks jeg....

Fishi2009 sa for siden:

Jeg glemte den ene ladningen ut, og den ble kraftig svidd... Brannalarmen gikk og stekebrettet står ute i hagen :o

Menmen, tror den ene blir bra!

Fishi2009 sa for siden:

Jeg har forsøkt en ny "vri" på denne müslien:

1 dl hakkede valnøtter
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl vann
0,5 dl kaldpresset olje
ca 20 dråper vaniljeessens
ca 2 ss sukrin

Jeg synes ikke denne var så god når den var salt, så jeg laget den søt :D

Kjempegod!!

TrineG sa for siden:

skal lage denne nå :) høres veldig god ut

TrineG sa for siden:

er det sukker i vaniljeessens ? kom plutselig til å tenke på det. Jeg googlet,men sto ikke noe om det, så da satser jeg på at det ikke er det. Har helt dilla på denne muslien, bruker den mye til lunsj :D

Livepive sa for siden:

tilsett litt kanel og litt kokos så blir det smashing :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.