< Tilbake til oversikten

Noen som trener mye løping på lavkarbo?

milla sa for siden:

Og hvordan går det? Lurer på hvor lite karber jeg kan ha i meg, og fortsatt løpe like bra. Ligger nå på fedon nivå, og trener til halvmaraton.

Noen som har gode erfaringer med at kroppen lærer seg til å danne glykogen fra fett? Og tar det lang tid for kroppen å lære seg dette?

Bulldog sa for siden:

Jeg tror ikke kroppen lager glykogen fra fett i noe tilfelle? Uansett, aktiviteter som halvmaraton burde fint la seg gjennomføre uten inntak av karbohydrat. Energibunten og Tommygutt her på forumet har greie på sånt.

Et søk er nok ikke dumt ;)

luringen sa for siden:

samboerlever lavkarbo og løper både hel og halvmaraton. a la Fedon.

tommygutt sa for siden:

Halvmaraton på Fedon er helt uproblematisk.

dydde sa for siden:

Jo den gjør faktisk det, mettet fett kan bli lagret som glycogen :)

Juve sa for siden:

Så lenge man får i seg nok mat, så bør det ikke være noe problem, for etterhvert som du erstatter karbohydrater med fett og proteiner, blir kroppen flinkere og flinkere til å frigjøre fett til forbrenning=) Og så lenge du ikke skal spurte så fort du kan over lang tid, så kan tilogmed det være gunstig å "gå på fett" når man løper=)

energibunten sa for siden:

Dette er individuelt og avhengig av intensitet du har under marathon. Selv har jeg vel en grense ca på aerob terskel hvor jeg begynner å få trøbbel med å yte uten karbo i kroppen. Så jeg må fylle opp karbolagrene. Men det gjør jeg etter trening, 5min etter. Da funker det godt, jeg spiser ellers lavkarbo.

Gjør en test. En uke uten karbo og hard trening. ta tider og sammenlign med en uke hvor du fyller opp med karbo etter trening, omtrent så mye som du tror du har forbrent under trening.

Jo lenger man løper jo mindre viktig er karbo.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.