Addict sa for siden:
Vil jeg gå opp, ned eller stå stille om jeg får i meg for lite karber på en dag.. ? Eller over lengre tid?
Grønn :D
Addict sa for siden:
Vil jeg gå opp, ned eller stå stille om jeg får i meg for lite karber på en dag.. ? Eller over lengre tid?
Grønn :D
low_barb sa for siden:
Som jeg har skjønt det så tar det lengre tid å gå ned i vekt hvis du får i deg for lite karbo (min 15 g pr dag) - ref Ketolysedietten.
Og (hvis jeg har skjønt dette rett også) så sier Skaldeman det motsatte - færre eller 0 karbo gir en raskere vektnedgang...
:confused:
Addict sa for siden:
Takk for svar! Burde kanskje kjøpe meg ei vekt da, jeg spiser bare ca. jeg. ;O
low_barb sa for siden:
Jeg lurer egentlig på det samme som deg for jeg skjønner ikke helt hvorfor det må være min. 15 gram karbo på Ketolyse, mens Skaldeman sier det skal være tilnærmet 0 karbo hvis du følger hans kur. Er ikke de kurene ganske like ellers?
Addict sa for siden:
Takk, det lurte jeg og på ;)
Chunky sa for siden:
Mange sier at de må over et visst nivå for å gå ned i vekt, men jeg er litt skeptisk. Det er sjelden jeg kommer over 10 kh per dag, og ofte ligger jeg på rundt 5. Det er ikke bevist at det er noe særlig å hente på å ligge under 10-30 gram per dag, men så vidt meg bekjent er det heller ikke bevist at det er noe å tjene på å ligge over et visst antall.
Det stemmer i hvert fall for meg. Jeg går jevnt og trutt ned selv om mengden kh svinger litt fra dag til dag.
Pearl sa for siden:
Vi trenger noen grønnsaker for å få i oss nødvendige vitaminer og mineraler. Alt kan ikke gjøres ved piller. :)
Chunky sa for siden:
Det har du helt rett i. Jeg spiser masse grønnsaker hver dag, inkludert tomat, gulrøtter og kålrot (i begrenset mengde). Men jeg sliter litt med å få i meg stort mer enn 5-10 gram kh fra grønnsaker, selv om det til tider tyter grøntfor ut av ørene på meg :)
meksiko sa for siden:
riktig det.
Kitt sa for siden:
Veier du grønnsakene?
low_barb sa for siden:
Men hva er det som skiller Skaldeman fra Ketolyse - bortsett fra grønnsakene?
Momse sa for siden:
Det lurer jeg også på...:rolleyes:
Kula sa for siden:
Begge er rene LCHF-dietter. Det behøver ikke være noen forskjell i hva du spiser om du følger Ketolyse eller Skaldeman. Du kan gjerne også legge til Atkins induksjon i samme "klubben".
Det er pedagogikken og systematikken bak som er forskjellig. Skaldeman legger vekt på at det skal være enkelt. Ingen veiing av mat f.eks. Passer for de fleste menn (som jo som kjent er veldig enkle). Ketolyse med ketostix og nøye veiing og kontroll passer godt for de fleste kvinner (som jo som kjent er veldig kompliserte).
Gode kosthold er de begge - uansett.
Chunky sa for siden:
Ja, hvis jeg er usikker på vekten så. Men jeg begynner å få ganske bra feeling på det. Jeg registrerer alt jeg spiser på diett.no :)
low_barb sa for siden:
Men en forskjell er det jo hvis jeg har skjønt det rett, for på Skaldeman er det jo snakk om tilnærmet 0 karbohydrater, mens Ketolyse og Atkins sier hhv 15 og 20 g kh om dagen. Og Ketolyse forklarer jo lite eller stagnasjon i vekttap med for lite karbohydrater?
Jeg skjønner at det er sunt med grønnsaker og hele den biten der men jeg vil bare vite hva som gjør at man må ha minimun 15 g karbo på Ketolyse, mens tilnærmet 0 er å anbefale på Skaldeman. Er det noe annet enn dette som skiller de to kurene?
Kula sa for siden:
Du har ikke skjønt det rett! Det er noen her på forumet som uttaler seg uten å vite hva de snakker om. Les et par av bøkene til Skaldeman, f eks "GI-null", så finner du ut mer hvis du er interessert. Skaldeman spiser mye grønnsaker!
Fungirl sa for siden:
Kan ikke helt forstå at du spiser masse grønnsaker hver dag og samtidig sliter med å komme over 10 g karbs for dagen, iallefall over 5. Det er sånn jeg spiser i lunsjen og da er mesteparten grønnsaker.
Hvordan ser en vanlig matdag ut for deg? Er bare nysgjerrig altså ;)
Chunky sa for siden:
Jeg må moderere meg litt og innrømme at jeg ikke spiser masse grønnsaker hver dag, men jeg spiser så mye jeg har lyst på.
Her er noen eksempler:
[ATTACH]6043[/ATTACH][ATTACH]6044[/ATTACH]
[ATTACH]6046[/ATTACH][ATTACH]6045[/ATTACH]
[ATTACH]6047[/ATTACH][ATTACH]6048[/ATTACH]
Fungirl sa for siden:
Synes du spiser veldig lite jeg da.
Og godt at du modererte deg for du spiser igrunn lite grønnsaker :)
Chunky sa for siden:
Jeg spiser til jeg er mett. Går aldri sulten :)
Men du har rett i forhold til kalorier. Ligger på 1100 - 1600 per dag i snitt, tenker jeg.
Det er også dager hvor jeg spiser mye mer grønnsaker. Dette var bare et kjapt utvalg fra de siste dagene. Stort sett ligger jeg på 250-350 gram grønnsaker om dagen. Jeg synes det er ganske mye, jeg da.
Her er en dag med ca 300 gram grønnsaker. Det blir ikke allverdens ut av det.
[ATTACH]6049[/ATTACH] [ATTACH]6050[/ATTACH]
Fungirl sa for siden:
Selvsagt, skal ikke spise hvis du er mett :)
Men hvis du ligger på så mye grønnsaker som 250 - 350 g så bare MÅ du komme over 10 g hvis du da ikke kun spiser champignon, isberg og agurk som ikke inneholder noe særlig med karbs eller næring. Iallefall ikke isberg og agurk som stort sett består av vann :)
Men har du som mål å komme under 15 da? Hvis det er problemer med å komme opp i antall karbs så er det bare litt løk og rød paprika som skal til :)
Chunky sa for siden:
Oppdaterte innlegget over med en dag til.
Nei, jeg har ikke noe mål for hvor mye karbohydrater jeg skal ha per dag så lenge jeg er i ketose. Om det blir 0 eller 30-40 spiller egentlig ingen rolle. Men som oftest blir det mellom 5 og 15. Helt av seg selv :)
Fungirl sa for siden:
Men diett.no må jo regne feil for i 40 g rød paprika så er det 2,08 g karbs så hvis den har mange sånne svakhetsfeil så er det ikke rart hvis man ikke kommer opp i antall selv om man i prinsippet spiser nok.
Det er 5,2 g karbs pr 100 g rød paprika :)
Fungirl sa for siden:
Har nå regnet igjennom flere av varer og de oppgir jo feil karbinnhold på flere så du er nok høyere oppe enn del. Blomkål har 2,9 g karbs pr 100 g for å ta ett eksepel og da blir det 1,45 på 50 g.
smil! sa for siden:
hvilket slik matprogram er best å bruke for å få mest mulig riktige tall?? når man legger det inn på nettet...
Fungirl sa for siden:
Det vet jeg ikke dessverre for jeg bruker mitt eget hodet og kalkulator :) Ser ut som det er det beste til å stole på når man ser hvor mange feil det er i diett.no iallefall
Chunky sa for siden:
Jeg har oppdatert diett.no med de matvarene som ikke ligger inne, men har ikke dobbeltsjekket alt. Men tallene er ikke fullt så feil som du sier.
Rød paprika: 4,6 per 100 gram = 1,84 per 40
Blomkål: 2,3 per 100 = 1,15 per 50
Så tallene på diett.no er nærmere matvaretabellen enn dine tall. Men vi snakker uansett om bittesmå variasjoner. Det har ingen betydning overhodet for vekten.
Her er en kortversjon av tabellen:
[ATTACH]6051[/ATTACH]
Chunky sa for siden:
Såvidt jeg vet er det bare to programmer å velge mellom (på norsk i hvert fall). Det er diett.no og Mat på data (sigh). Jeg har forsøkt begge, og synes diett.no ligger et lysår foran i brukervennlighet, og informasjon. Men det mangler veldig mange matvarer, så du må oppdatere en del i begynnelsen. Det kan sikkert også være en fordel å dobbeltsjekke noen av de mest brukte råvarene, men som du ser over, så er feilmarginene forsvinnende små.
smil! sa for siden:
tusen takk!
Fungirl sa for siden:
Disse tallene som jeg har funnet frem nå er hentet fra matvaretabellen som ligger på forsiden av lavkarbo.no og boka til Torkil Andersen. Disse to samsvarer helt nøyaktig.
Blomkål har 2,9 g karbs og rød paprika har 5,2
Paprika, rød 91 27 1,1 0,2 5,2 1,9
Blomkål 92 21 1,9 0,2 2,9 2,3
Nest siste kolonne er antall karbs pr 100 g.
Chunky sa for siden:
Matvaretabellen jeg la ut hentet jeg hos Helsedirektoratet for et par måneder siden. Den er fra 2006. Den som ligger på forsiden (og som Torkil sikkert har brukt i boken) ble lagt ut i 2004.
Ikke det at jeg tror at næringsinnholdet har endret seg så mye på disse årene, men jeg velger å stole på de siste tallene. Ser forresten nå at det ble gjort veldig mange rettelser i perioden 2001 til 2004. Jeg regner med at den på forsiden og i ketolyseboka er basert på den opprinnelige tabellen fra 2001.
Uansett så er det så små forskjeller at et sikkert ikke spiller noen stor rolle.
Fungirl sa for siden:
Blir jo noen forskjeller når omtrent alle varene blir en halv karb mindre, det vil jo utgjøre noen karbs for dagen.
Holder meg til den som er her inne så er jeg iallefall på sikre siden om at jeg får i meg tilstrekkelig med karbs og har kanskje litt å gå på hvis det er tilfelle at den er feil den som er her :)
Chunky sa for siden:
Jeg mente forresten Mattilsynet, og ikke helsedirektoratet (oppdatert i 2007):
For nedlasting: Matvaretabellen Excel
Og søkbar på nett: Matvaretabellen på nett
Enig i at det sikkert er greit å legge på litt. Men siden Ketolyseboka sier at det er et problem hvis man får i seg for lite karbohydrater, er det jo litt spesielt at den bruker tall som viser for mye.... :p
Chunky sa for siden:
Dette er forresten ikke det eneste området i Ketolyseboka som kunne trenge en oppdatering. Det finnes mer graverende feil enn næringstabellen. Har lurt litt på å starte en tråd om det, men da får jeg vel hele fanklubben på nakken :forvirret
Alyssa sa for siden:
Hvis det er graverende feil der, synes jeg absolutt du skal starte en tråd om det. :)
Chunky sa for siden:
Det er ikke mer graverende enn at folk trygt kan følge boka. Men man skal være klar over at det på ingen måte er noe leksikon i lavkarbo. Synes kanskje Torkil fikk nok pepper her for en stund siden. Jeg har ikke lyst å starte en ny runde. Og boka ble nok skrevet ut fra det han hadde av informasjon på utgivelsestidspunktet. Tror nok jeg lar det ligge. Så viktig er det tross alt ikke. Torkil får heller se det som en forretningsmulighet. Tiden er inne for en revidert utgave, samtidig som lavkarbo brer om seg.
mirafoli sa for siden:
Hei hei!
Hvor er det du har funnet tabellen her? Den har jeg også lyst på :)
Så kjempesmart ut :)
mirafoli sa for siden:
Den tabellen som du fyller inn maten i tenkte jeg på :)
Fungirl sa for siden:
Chunky sa for siden:
Dette er utdrag fra dagboka hvor du kan legge inn matvarene du spiser fra dag til dag, hvilke mål du har for forskjellige næringsstoffer og energi. Du får også en veldig god oversikt over vitaminer, mineraler, aktivitet osv.
Men som sagt, det krever litt jobbing i begynnelsen å legge inn matvarer som ikke finnes. Men det er definitivt verdt det!
Dersom noe ikke fungerer for deg, eller noe fungerer veldig bra, er det uvurderlig å kunne gå tilbake og se nøayktig hva du gjorde i dagene og ukene før.
mirafoli sa for siden:
OK, men hilken tabell bruker du? Den i boka?
Fungirl sa for siden:
Eg bruker det som står i boka, det sitter liksom i hodet nå og så bruker eg matvaretabellen på forsida av lavkarbo.no hvis det er noe eg lurer på.
Bruker kalkulatoren på telefonen og skriver alt opp i ei bok + at eg legger det ut på bloggen min :)
mirafoli sa for siden:
Takk for svar:) Hadde vert kjekt med et program¨som regner ut alt for meg :)
Litt lat :)
Men klart at det er greit at tallene stemmer:) Men marginer vil det jo vere uansett :) Det er vell forskjell på hvor grønnsakene er dyrket hvilket innhold de har. Men det blir sikkert så lite, at det ikke har noe å si :)
Skal prøve og feile till tenker jeg, før jeg finner noe som passer for meg :) Så takk for gode råd :)
supha sa for siden:
Jeg bruker somebody.no. Brukte diett.no en stund, men det var så mye feil på varene. Jeg synes somebody er brukervennlig og har ikke oppdaget mange feil. Eneste som er kjipt er at det koster litt å bruke det.
smil! sa for siden:
men innser at det er nyttig å legge det inn på nettet! så ser man helt konkret hvor man må legge til noe/fjerne noe for å få i seg nok fett og riktig m karber!
jeg ser at jeg ikke har spist nok karber sånn generelt sett. men har nok fått i meg mer enn nok fett. så kroppen min trenger nok litt mer karber for å skjønne at den skal ned i vekt tror jeg....
men uten rømme,ost og fløte synes jeg det er mye vanskeligere å få i seg nok fett dessverre...
Ellevill sa for siden:
Hei!
Ser mange spør om tabeller over karbs o.l.
Jeg bruker en excel-fil jeg fant her på nettet. Mye lettere enn web-løsningene
synes jeg, selv om jeg bruker de ved siden av.
Det var Homer Simpson som dele så generøst ut denne 03.03.08 "Energiprosent" het fila. Jeg brukte denne som mal og har lagt til mine favoritt-matvarer. Da vi er mange på nettet her i huset og 2 x-box live! går nettet og diettsidene rimlig treigt innemellom. Mye raskere med en excel-fil!
Dere finner den ved å søke på filnavnet eller Homer.
Lykke til!
Chunky sa for siden:
Den ble opprinnelig postet her
Den var fin, men hadde bare 20-30 matvarer inne. Her har jeg laget en oppdatert versjon med 1200 matvarer til fra den store matvaretabellen:
[ATTACH]6087[/ATTACH]
...og et lite tips til andre som legger ut filer på nettet. Pass på å fjerne personlig informasjon. Nå vet jeg hvem Homer er. For mer suspekte personer er det fort gjort å finne ut hvor han bor, hvem han bor sammen med, hvor han jobber, hvor mye han tjener etc etc.. forsiktig :cool:
Ellevill sa for siden:
Hei Chunky!
Tenkte akkurat det samme som deg mht.personvern.
Det var derfor jeg ikke la ut fila, men henviste til hvor den lå,
da var det i hvertfall ikke jeg som hadde spredd sensitiv informasjon!
Jeg har laget to filer jeg. En med masse varer og info, og en med MINE
favoritter for å slippe å scrolle så mye. Må innrømme at listen over mine mest brukte matvarer er ikke lang...!!
Står fortsatt stille jeg Chunky, men klorer meg fast etter at legen min godkjente opplegget og sa at det var bare ikke fysisk mulig at jeg ikke gikk ned snart! :confused:
God kveld, snart Desperate fruentimmere.
Homer Simpson sa for siden:
Har fjerna personlig info fra regnearket nå ;)
Yonah sa for siden:
Skjønner ikke at du ikke kommer over 5-10 karbo.
Hvis jeg lager meg salat, maks 150 gram x3 måltider og da mest kun grønne grønnsaker og grønnsaker med karboinninhold på under 3 pr 100gr, så får jeg ca 3-4 karbo pr måltid. Og da spiser jeg ikke tomat, paprika el.l. som da høyere karbo innhold.. Hvordan får du det til? Har du noen hemmeligheter å dele?
Hvor mye pr måltid og hva slags grønnsaker da?
Chunky sa for siden:
Jeg spiser nok ikke en halv kilo grønnsaker per dag som deg :) De dagene vi lager grønnsaksgrateng som hovedrett kommer jeg selvsagt høyere opp. Men med grønnsaker som vanlig tilbehør (som vist i tabellene over) blir det ikke så mye ut av det. Som du også ser, viser tabellen her på lavkarbo og i ketolyseboka for mye, mens de tallene jeg har brukt viser litt for lite.
Poenget er at det ikke er så innmari viktig om du får i deg 5 eller 30. Jeg tror det er andre årsaker til at folk stopper opp, som stress osv. Bare det å fokusere for mye på slike ting er en stressfaktor i seg selv.
Yonah sa for siden:
For meg er det det, når jeg kommer over 20 karbo, så slutter jeg å gå ned faktisk.. Selv om karboene da kun kommer av nesten bare grønnsaker og kanskje 2 av de fra smør, ost eller annet melkefett. Jeg tåler ikke noe før vekten stagnerer, når jeg kutter ned til 20 igjen, så gpr jeg ned. 25 karbo er for mye for meg.Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.