< Tilbake til oversikten

Hvilket kunstig søtningsmiddel foretrekker du?

Yonah sa for siden:

Altså, hvis man først skal søte noe man spiser, feks kake til en bursdag el.l., hvilket søtningmiddel foretrekker du?

Jeg har ikke smakt så mye annet enn canderel og splenda, og foretrekker helt klart splenda av disse to. Og jeg bruker mye mindre i mengde av splenda enn jeg gjør av sukker.

Gerd sa for siden:

De få gangene jeg bruker søtstoff, er det splenda :)

Bee sa for siden:

Jeg bruker veldig lite søtstoff, men når jeg gjør det er det Natreen det går i.

trillian78 sa for siden:

Sukrin!

Jeg har enda ikke smakt noe bakst som ikke får en bismak, uansett hva slags søtstoff man bruker. Det eneste er sjokoladekaker hvor maltitolet i sjokoladen man bruker er eneste søtningsmiddel. Så jeg holder meg generelt unna bakst.

Ellers er jeg blitt så sensitiv til søtsmak at det skal ekstremt lite til før jeg syns noe er søtt nok. Hvis jeg spiser bringebær med krem for eksempel, så har jeg usøtede bringebær og bare en klype sukrin i kremfløten. Blir søtt nok i massevis.

ixi sa for siden:

Jeg har kun testet ut Splenda, og er strålende fornøyd med det. :ja:

Iset sa for siden:

Bruker Sukrin. Boikotter Splenda pga. at det er så dårlig for miljøet. Det hoper seg opp i sjøen osv og blir ikke brutt ned. Skummelt. Synes det er skremmende at så mange bruker det. Nå tror jeg Sukrin er relativt trygt der, men om jeg finner ut at det også er så miljøfientlig, slutter jeg selvsagt med det også.

Yonah sa for siden:

Ja, det var akkurat det. Nå hadde jeg kjøpt en eske allerede da jeg fant ut det at splenda ikke brytes ned i naturen, så da kan jeg like så godt bruke den opp, for det blir jo ikke bedre av at jeg kaster den i søpla, den havner jo i naturen uansett.

Derfor lurer jeg litt på hva jeg skal kjøpe når esken er tom.. Og den varer jo en halv evighet...

ixi sa for siden:

:eek: Det var jeg ikke klar over. Men finnes det noe annet som smaker godt? Har så vidt smakt på noe som minnet om suketter, men det brekker jeg meg av. Husker ikke hva det heter. :o

Iset sa for siden:

Sukrin smaker godt og er godt egnet i bakst og sånt. :)

ixi sa for siden:

Takk! :smile:

LineJM sa for siden:

Stevia er veldig bra synes jeg.

Men det er jo ikke en kunstig sukkererstatning. :rolleyes:

Iset sa for siden:

Nei sant det, det er forresten egentlig ikke Sukrin heller. Og heller ikke Maltitol og Lakitol, men det får jo folk renneræv så det holder av. Meg inkludert.

LineJM sa for siden:

Uffda, får holde seg langt unna de tinga da. Jeg synes heller ikke at de få tingene jeg har prøvd med maltitol har vært særlig gode, så da er det jo lett å holde seg unna ;) Største problemet med stevia er doseringen, blir fort for søtt.

Jabba sa for siden:

Stevia ble jeg fryktelig kvalm av så den fulle boksen legger jeg ut for salg hvis noen vil ha den.....

Tinkelpinkel sa for siden:

Det om Splenda var ikke jeg heller klar over... Men hvor får man kjøpt sukrin hen? Har en pakke som jeg kjøpte på lavkarbopikene, men de har jo sluttet...

Jabba sa for siden:

Sukrin får du på helsekosten....

scartz sa for siden:

Jeg bruker Natreen. Foreløbig har det funket i alle typer sammenhenger (søtning, baking osv)

Indiekid sa for siden:

Hvor mye koster egentlig Splenda? Og er det sant at man ikke trenger å bruke så mye i gangen?

Indiekid sa for siden:

Hvor mye koster Splenda? Og er det såpass søtt at man bruker veldig lite i gangen av det?

Tutte sa for siden:

Går hovedsaklig i natreen her ! E veldig fornøyd med det ! :)

Tinkelpinkel sa for siden:

Ah, ok - da er det bare jeg som ikke har hatt øya med meg:o Takk:D

Jabba sa for siden:

Splenda er ikke så dyrt og man bruker veldig lite om gangen.....

Vettel sa for siden:

Sukrin: Kan man bruke det til all slags søtning? Altså bakst, søtning til bær, fløte (krem), middager (feks hjemmelaget tomat-retter), sauser?
Natreen hadde jeg før (står i Norge), men synes den er litt bitter. Tar den dog med meg når jeg reiser dit neste gang.

Ellers er jeg som Trillian78. Blitt mye mer vár for søtsmak. :) Krem og bær er søtt nok. Dessuten er det såpass søtt i fløte, at en dasj med fløte i sauser gjør det bra.

Ellers bruker jeg veldig lite søtning, men savner å balansere tomatpurè med det, ha litt i krem etc. Bare for det lille ekstra.

Babycherry sa for siden:

Jeg lurer litt på hva som egentlig er forskjellen på vanlig sukker og splenda siden karbo mengden er nesten lik?

Lunaluna sa for siden:

Det lurer jeg også på. Blir helt forvirret jeg, fersk som jeg er...:confused:

Tiki sa for siden:

Sukrin er min favoritt.

Nille sa for siden:

Du bruker mye mye mindre av Splenda enn av sukker.

100 gram Splenda tilsvarer 1 kg sukker. Det er veldig veldig lett og du bruker det ikke gram mot gram, men måleenhet mot måleenhet.

1 ts Splenda veier 0.5 gram. 1 ts. sukker veier 5 gram
Det er 2 kalorier i 1 ts Spenda og 20 kalorier i 1 ts sukker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.