Nå har jeg søkt, og lest masse i forumet her, men finner altså ingen som lurer på øl.
Jeg har alltid hørt at øl er fy, fy når det gjelder vekt. Men så ser jeg på innholdet, og da særlig på Lite Øl. Det inneholder altså bare 1 karbo pr dl.
Er det noen grunn til at dette egentlig er fy, fy?? Hvis det er det da.
Det er en øl som heter Red light, den skal ha hallparten av karbsene som light øl har. Å unne seg en øl til kvelds ser jeg ikke på som en krise, men det blir jo mye karbs om man skal drikke seg full på det.. Men det er jo garantert et bedre enn å drikke seg full på rusbrus, eller søte drinker :)
Lite-øl er ok det :) Men bare pass på karbene, for de går fort unna når det blir noen desiliter! Hvis du er i ketose, så forstår jeg det som at alkohol generelt stopper forbrenningen av fett inntil alkoholen er ute av kroppen. (Men du får fortsatt utslag på stix og detter ikke nødv.vis ut av ketosen)
Men er det noen som vet hvor mange karber det er i en helt normal halvliter? Kom i skade for å drikke 1/3 halvliter i dag. Sammen en neve peanøtter. "Glemte" meg litt etter fire glass hvitvin
Vanlig pils har rundt 15 kh per halvliter, mao 30 ganger mer enn enkelte rødvinstyper. I tillegg gir maltose høyere blodsukkerstigning enn vanlig druesukker, og øl har derfor en GI på 105-110.
Det stemmer ikke. Ordentlig øl, spesielt de som er brygget med rikelige mengder fersk humle inneholder et nivå av antioksydanter fullt på høyde med vin. Smaker bedre gjør de også ;)
Såkalt "vanlig pils" inneholder nok forsvinnende lite av disse stoffene (og smak), så du har nok rett sånn sett ;)
Det er en vanlig oppfatning at vin inneholder mer antioksidanter og er generelt sunnere enn øl. Hvilket er feil.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.