< Tilbake til oversikten

Hvor mye mat?

mek sa for siden:

Jeg er ny på dette forumet og ny på lavkarbo diett. Målet mitt er å gå ned 10 kg innen utgangen av Mai. Denne gangen skal jeg klare det!!!!
Jeg har som mål å spise ca 20 - 35 karber per dag, og det tror jeg skal gå bra, men jeg er veldig usikker på hvor mye mat jeg skal spise?? Skal man ikke telle kalorier i det hele tatt når man går på lavkarbo?

I dag har jeg spist dette, er det for mye:

Frokost: 1 tomat (er ikke sulten på morgenen og har alltid slitt med å spise frokost)

Lunsj: 1 steinbitfile, salat av artisjokker, spinat, tomat, agurk, jalapeno pepper og 2 spiseskjeer cottage cheese, 5 cashew nøtter

Middag: 2 små kotellet, brokolli, champignon, fløte.

Her er noen flere spm:
Hvor mye fløte er feks ok å bruke når man skal lage saus?
Er det ok å spise 1/2 kylling til lunsj? Og samme mengde til middag?
Hvor mange egg skal jeg spise til frokost? Hvor mange bacon skiver?
Bør jeg velge bacon med mest mulig fett eller mager variant?
I går kjøpte jeg er pose med sukkerfri Ifa. Bør jeg hold emeg helt unna slikt?
Er light brus ok?

Setter pris på svar :)

mek sa for siden:

Og et Atkins bar.....hm!

Chunky sa for siden:

Hei, og velkommen til forumet:)

Du skriver ikke vekt på ingrediensene, men ut fra størrelsen du beskriver og standardmål har du fått i deg sånn cirka:

10 gram karbohydrater
75 gram protein
110 gram fett (avhengig av mengde fløte, og stekesmør)
1300 +/- kalorier

Det vil si en energifordeling på rundt 70% fett, 25% proteiner og 2-5% karbohydrat. Sammensetningen ser veldig bra ut etter min oppfatning. Nesten helt likt det jeg spiser, men det kommer selvsagt an på hvor mye du veier i utgangspunktet og hvilket aktivitetsnivå du har. Siden du bare skal ned 10 kg, antar jeg at du ikke er veldig overvektig, men det behøver jo ikke å stemme.

Det er riktig at du ikke skal ha fokus på kalorier, men du skal ikke se helt bort fra det heller. Det er mye viktigere å passe på mengden av karbohydrater. Energi kan ikke forsvinne av seg selv, men kroppen tilpasser i stor grad sult og aktivitetsnivå etter tilgjengelig energi, og med lavkarbo har du en høyere forbrenning av eget fett enn når du er i fettlagringsmodus (høykarbo). Det er usikkert om det overhodet er mulig å gå opp i vekt med en ketogen diett, men hvor raskt du går ned er avhengig av hvor mye energi du får i deg vs hvor mye og hvordan du forbruker den. Det beste rådet er egentlig å spise når du er sulten, og spise til du blir mett. Denne selvreguleringen fungerer veldig bra på lavkarbo, og veldig dårlig på høykarbo :)

Både kylling, bacon og egg har bra med proteiner. Det er veldig viktig å få i seg nok proteiner for å opprettholde muskelmasse. En halv kylling til både lunsj og middag, pluss mye grønnsaker er litt mer enn jeg klarer å få i meg etter 10 uker på lavkarbo, men dette regulerer kroppen som sagt selv.

Et par egg og tre skiver bacon gir ca 25 gram protein og 0,4 gram kh. Det er en bra start på dagen.

Mange vil nok si at du bør holde deg unna tomat og grønnsaker som vokser under jorden. For min egen del spiser jeg både tomat, gulrøtter og kålrot nesten daglig, men i beskjedne mengder. Så lenge jeg holder meg fra 0-20 gram karbohydrat per dag, er det kun stress som eventuelt påvirker vektnedgangen. Men dette finner du ut av etter hvert.

Bruk så mye fløte du trenger når du lager saus. Det er mye viktigere at du ikke jevner med f.eks. hvetemel. Bruk eventuelt Johanneskjernemel. Sausposer inneholder også relativt store mengder karbohydrater, og bør unngås.

Atkinsbar vet jeg ikke noe om. Jeg spiser kun ren mat, og absolutt ingen godterierstatninger. Det gjelder også lightbrus. Veldig mye av diskusjonene her på forumet går på hvordan man kan lage "fake" kaker og godteri. Det er sikkert vel og bra for å holde vekten når du er ferdigslanket, men jeg anbefaler deg å holde deg unna alt slikt mens du er på vei ned. Etter en uke eller to er søtsuget borte, mens alle kunstige søtstoffer opprettholder det. Hvorfor kjempe den kampen hele tiden når det er så mye enklere å la være?

Lykke til :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.