< Tilbake til oversikten

Carbonara med squash-tagliatelle

#1

Snehvit sa for siden:

Fant en smart måte å lage seg pasta her inne på forumet! En genial sjel kom på at man kunne bruke squash! :D Og det fikk meg til å tenke hardt... Har leeeeeeeeenge hatt lyst på pastaretter, og da spesielt pasta carbonara. Så i dag bestemte jeg meg for å teste, og det var bare den BESTE carbonaraen jeg har smakt!!! :hungry:

Squash-tagliatelle:

1 squash
litt salt

  • skjær squashen i to på langs
  • bruk ostehøvel eller potetskreller for å få lange remser
  • legg de over i et dørslag med litt salt, og la fuktigheten trekke ut
  • kok squashen ca 1 min i fosskokende vann
    Carbonara saus:

1/2 finhakket løk
1 fedd finhakket hvitløk
1 pakke bacon
1/2 kyllingfilet
1 1/2 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 ss Norvegia
ca 50 g parmesan
litt salt
litt nykvernet pepper
fersk basilikum

  • skjær baconet i små biter, stek det og legg det så på tørkepapir for å fjerne litt fett
  • skjær kyllingfileten i små biter og brun den i stekepanna
  • brun løk og hvitløk på svak varme
  • bland kremfløte, eggeplommer, hvitost, parmesan og basilikum i en bolle, og krydre lett med salt og pepper hell fløteblandingen i en kjele sammen med løk, bacon og kylling
  • la koke på svak varme ett par minutter
  • putt squash-tagliatellen i kjelen
  • kok ett par minutter
    Serveres med det samme, pyntet med revet parmesan, nykvernet pepper og litt fersk basilikum.

BON APETIT!!!


#2

LilleMill sa for siden:

Nam! Den skal vi prøve :)


#3

Jabba sa for siden:

Høres deilig ut!


#4

Carisma sa for siden:

:eek:

;)


#5

sirimor sa for siden:

Jeg skriver ut denne jeg. Det hørtes fristenende og spennende ut:D

Takk-takk.


#6

Snehvit sa for siden:

:D

Anbefales! Den var bare RÅgod! Har spist mye carbonara i mitt liv, og denne var DEFINITIVT den beste! Savnet ikke pasta i det hele tatt!!! Var faktisk bedre uten!!!

Kos dere masse!!!


#7

Liv sa for siden:

Denne skal jeg lage i dag!!:sikle:


#8

scartz sa for siden:

Bilde?? :D


#9

Inger85 sa for siden:

oh, niiiiiiiiice ;)


#10

Mellon sa for siden:

Jeg legger også bacon på papir, ikke nødvendigvis for å fjerne fettet, men for å gjøre det sprøere :D Denne må forøvrig testes.


#11

Snehvit sa for siden:

Ja! jeg tar alltid bilde av maten jeg lager og legger ut sammen med oppskrift på blogen min! :p Men skjønner ikke helt hvordan jeg gjør det her... :confused:


#12

Liv sa for siden:

Lagde dette i går til middag, og hele greia fosvant på et øyeblikk!!:p
Supergodt var det.:D


#13

Sirius sa for siden:

kan noen si noe om hvordan squashen holdt seg som "tagliatelle"? gikk den i oppløsning? går det an å "surre" den rundt gaffelen? :p

Jeg eelsker smaken på squash, så dette må jeg teste en gang!


#14

Inger85 sa for siden:

oh, gleder meg, står og putrer på komfyren nå..klarer snart ikke vente på at samboeren skal komme hjem så vi får smakt på herligheten :)


#15

Inger85 sa for siden:

YUMMY!!! denne retten bør være obligatorisk å teste ;)


#16

Snehvit sa for siden:

Så lenge du ikke koker den for lenge så kan du snurre den rundt gaffelen!!! HERLIG!!!!!!


#17

Snehvit sa for siden:

Er så glad for at dere likte denne retten! Gir ny lyst til å teste ut flere oppskrifter!!!!


#18

Skippy sa for siden:

Hmmmm. Glemte å trekke ut fuktigheten med salt+kokte for lenge=mystisk grønn gugge som smakte ok. Lese oppskrifta neste gang:o

#19

luringen sa for siden:

laget idag med tomat/kjøttsaus. brukte potetskreller til å lage strimler, kokte i 90 sekunder...så utrolig godt..mmmm


#20

aldrimerjollycola sa for siden:

jeg har erfart at man egentlig ikke trenger å trekke ut fuktigheta med salt og dørslag!
etter at jeg leste om squashtagiatelle i en lav GI kokebok, har jeg brukt dette masse de siste to mnd, og det går like greit å koke strimlene som de er!
pleier å ta et minutt, eller halvannet.


#21

scartz sa for siden:

hva er et dørslag?? :S


#22

Carisma sa for siden:

Sånn stor sil til å helle vann av grønnsaker med :)


#23

scartz sa for siden:

ååja, hvorfor ikke bare si sil da ? :p


#24

Nannah sa for siden:

Du trenger ikke å trekke ut fuktigheten når den skal koke...bare om du skal bruke skivene til lasagneplater fex. :)


#25

tulla sa for siden:

Det heter jo dørslag :):)


#26

Mrs. Big sa for siden:

Denne var veldig god! Takk for fin oppskrift!


#27

Yonah sa for siden:

Å, dette ser godt ut!
Man kan vel skjære strimlene litt smalere og?

Noen som har regnet ut karboinnholdet i denne?


#28

Yonah sa for siden:

ÅÅÅÅÅ; dettte var godt!!! Nam! Dette må prøves!


#29

brud09 sa for siden:

Denne retten er helt fantastisk!! NAM!! Takk for at du delte oppskriften med oss!!!


#30

Bollemina sa for siden:

Hvor mange er oppskriften beregnet til?


#31

Iset sa for siden:

Hadde du en blogg sa du, Snehvit? Ble nysgjerrig på de matbildene, hehe. Oj så mange lovord, denne må jo prøves ut.

Jeg har jo sett at folk lager spaghetti med spaghetti-squash, det ser ut som ordentlig spaghetti. Men tagliatelle av vanlig squash var nytt. :D


#32

Mistral sa for siden:

Denne prøvde vi i dag, og det var utrolig godt! Til og med mannen som vanligvis ikke er glad i squash var begeistret, og spiste til det var tomt. Raskt å lage var det også. Dette blir en klassiker på vårt middagsbord, nå vet jeg endelig hva jeg skal bruke all squashen vi får med vårt ukentlige grønnsaksabonnement til!


#33

saxpia sa for siden:

Lurer jeg også på.

Og er det noen som har regna karbene? Litt lat :flau:



#35

saxpia sa for siden:

Denne var kjempegod :sikle: Hadde den til middag i går og spiste rester til frokost i dag. Fortsatt like god. Vår ble litt for salt, da, så neste gang må vi gjøre noe med det.

Har ennå ikke fått regna karbene, for det var mannen som lagde den mens jeg var borte, så jeg fikk ikke veid og skrevet opp samtidig. Derfor står det bare spørsmålstegn på skjemaet mitt. Men sååååå ille kan det vel ikke være?


#36

Ivory sa for siden:

Helt nydelig rett!!! :hungry: Alt ble borte....og ALLE likte det!! Helt utrolig..:D Takk for at du delte oppskriften :)


#37

Iset sa for siden:

Ingen som har bilder av retten? Blir ikke tagliatellen veldig bred?


#38

Yonah sa for siden:

Jeg høvlet den så den ikke ble alt for bred, tok ut midten og høvlet i vei... Jeg har bare gjort dette en gang, skal snart prøve igjen, for det var fantastisk godt!


#39

Tidl. medlem sa for siden:

Laga squash-tagliatelle som tilbehør i helga, utrolig digg!


#40

Mistral sa for siden:

Jeg deler squashen på langs i tre eller fire passe brede biter (tagliatelle-bredde!), som jeg så høvler.

#41

Carisma sa for siden:

Wow! Endelig carbonara uten å måtte bruke resten av kvelden på do pga pastaen! :D Dette var mye bedre enn forventet (og jeg hadde store forventinger)! Squash er forøvrig i ferd med å seile opp som en av mine favorittgønnsaker, og dette trakk ikke akkurat ned inntrykket :ja:


#42

Mistral sa for siden:

Vi har også spist denne igjen i dag. :)


#43

SusieBlues sa for siden:

Denne var veldig fin som erstatning for tagliatelle. Ikke noen vits i spise vanlig pasta, når man har squash!


#44

Tonemi sa for siden:

Denne var kjempe god.....Kan anbefales på det varmeste:)


#45

Kanutten sa for siden:

Hvordan blir denne tagliatellen når den er kald??? Går det an å ha den ala pasta i salater???


#46

Mistral sa for siden:

Ja, det går an. Jeg har servert kald (rettere sagt lunken) squash-tagliatelle med vinaigrettedressing som forrett, og det var veldig vellykket.

Til salat bruker jeg imidlertid squashen rå.


#47

nomma sa for siden:

Gjett hva jeg skal ha til middag i morgen :lol:


#48

moyfafa sa for siden:

Åh, tusen takk for denne! NOM :sikle:

Jeg hadde ikke kylling og parmesan, men rikelig med Jarlsbergost og alt det andre (eller lagde mye mindre porsjon enn det som står da, var bare til meg). Klarte selvfølgelig å overkoke det hele så det ble mer som en mos, men var jo bare jeg som sku spise det, så tok det ikke så nøye, og NAM! Det ble faktisk veldig godt :D Men squash blir vel ikke ekkel overkokt sånn som pasta...:rolleyes: Digger dette ja :cool:


#49

gamlasnyeliv sa for siden:

Et sikkert teit spørsmål :o
Skreller dere squashen , og fjerner dere noe fra midten ?


#50

Snehvit sa for siden:

Her kommer bildet!!!


#51

gamlasnyeliv sa for siden:

Laget denne for etpar dager siden, og skrelte ikke squashen.
Det var rett og slett FANTASTISK godt ! :p


#52

Cornelia sa for siden:

Denne lagde jeg til middag igår, KJEMPEGOD!!!!
Savnet ikke pastaen i det hele tatt, utrolig godt.
Brukte stekt flesk og skinke som kjøtt.

Tusen takk for super oppskrift!!


#53

galbi sa for siden:

dette så godt ut :) må bli middagen i morgen


#54

Snehvit sa for siden:

Er så koselig å høre at folk liker oppskriften min! Varmer :D


#55

Ketotilhenger sa for siden:

Ser utrolig godt ut! Noen som vet hvor mange karber dette inneholder? Hvor mange personer er oppskriften beregnet til?


#56

Furine sa for siden:

Hadde i dag restar igjen av squash etter å ha laga lasagne med squash, så eg heiv saman ein slags carbonarasaus og blanda inn squashen. Kjempegodt! Berre håper det smakar like godt i morgon til lunsj ;)


#57

Furine sa for siden:

Den var like god i dag! :D Folk på spiserommet på jobb lurte på kva godt eg hadde med ;) Dei kan gjerne ha dei tørre baguettane sine for seg sjølv!


#58

Serenio sa for siden:

Denne oppskriften har vi brukt et par ganger allerede. VELDIG nammenamm! Jeg brukte ikke bare eggeplomme, dog, jeg glemte meg og tok oppi hele egget og det gikk fint det. Tusen takk for oppskrift.


#59

sma sa for siden:

Kan ikke du legge ut bloggadressen din da? :D


#60

Supera sa for siden:

:sikle: Denne hørtes god ut! Så snart jeg får kjøpt squash igjen, så blir det dette til middag!


#61

Yonah sa for siden:

Må bare dytte 0pp denne,det er så g0dt!

Idag rev jeg squashen på rivjern 0g det gikk så fint.0g brukte en rest juleskinke 0g vårløk 0g ikke hvitløk 0g vanlig gul løk.


#62

anette76 sa for siden:

Denne høres bare fantastisk ut..
Må kanskje bytte ut følten med matfløte jeg da men det går nok bra :)


#63

Elizabethcita sa for siden:

Denne skal vi prøve til middag i dag:)


#64

Elizabethcita sa for siden:

NAM!!!! Dette var virkelig digg!!! Og jeg har definitivt fått fjernet squash-avskyen min (forårsaket av squash i alle mulige dårlige varianter da jeg prøvde meg som veggis på folkehøgskole...:p )

Mannen er mett, men klarer ikke å stoppe... Hehehe :D


#65

if_else(carbo&lt;good) sa for siden:

Lagde denne i går og var en suksess. Jeg blandet inn en spiseskje oregano og 1/2 strøken teskje spisscumming for ekstra smak. Ble veldig godt og anbefales. :cool:


#66

Fumle sa for siden:

Dette var fantastisk godt!!!!! Jeg hadde oppi broccoli og sopp i tillegg jeg og YUM!!!! :D Anbefales virkelig!!!! :)

Her er bilde av min:


#67

nomma sa for siden:

takk for at dere minte meg på denne, den er knall god.

Sist jeg laget syntes dattra mi at pastaen var litt rar, men hun spiste i god tro om at det var pasta hun fikk servert ;)


#68

if_else(carbo&lt;good) sa for siden:

Tenkte jeg skulle dele KH tellingen min.

Jeg lagde ganske mye så alle ingredienser er x2 i oppskriften jeg har brukt.

2 Squash (700gr) [100gr = 2,2= 2,2] = 15,4 grKH
1 Løk medium (150gr) [100gr = 5,7 grKH= 5,7 grKH] = 8,6 grKH
2 Pakker bacon (300gr) [100gr = 0= 0] = 0 grKH
1 Kyllingfilet (150gr) [100gr = 0= 0] = 0 grKH
Matfløte [3dl] [1dl = 3,9= 3,9] = 11,7 grKH
4 eggeplommer [100gr = 0= 0] = 0 grKH
2 SS Ost (Jarlsberg) [100gr = 0= 0] = 0 grKH
Parmesan, revet (100gr) [100gr = 3,7= 3,7] = 3,7 grKH
Basilikum [100gr = 0= 0] = 0 grKH -> Vet ikkje om dette stemmer, fant ikke basilikum på noen tabell, men man bruker i grunn veldig lite så jeg sier grKH = 0
Oregano, spisscumming, salt og pepper = 0

Total grKH = 39,4

Jeg lagde middag til 4 som tilsvarer ca. 10grKH per porsjon. Det var ganske store porsjoner så delt i 6 porsjoner vil det være 6,5grKH. Kan spises med en lett spinat, brokoli, isberg, paprika salat som tilbehør hvis flere porsjoner utover 4.

Maten er VELDIG god :)


#69

TanteMø sa for siden:

Nam nam blir middagen i morra:D
Takker:ku:


#70

Nellen sa for siden:

Dette må være noe av det aller beste jeg noen gang har smakt!!! :suss:


#71

Plastku sa for siden:

Skal lages nuh! Jeg er spent! :D


#72

Life_Tone sa for siden:

Altså nå har jeg laget denne 3 ganger; Carbonarasausen er god den, ikke no med den.. Men den der squashen!!!! D bli jo bare ei mölje uansett hva jeg gjör!!! Skjönner ikke hva jeg gjör feil jeg altså..


#73

nomma sa for siden:

koker du den for lenge? Jeg gir den bare ett oppkok.


#74

Life_Tone sa for siden:

Jeg slenger den bare oppi og tar den nesten ut med en gang igjen.. Uansett er d bare gögge! SYnd, for jeg liker virkelig sausen.. Kanskje jeg skal bruke noe annet istedet? Kål i strimler eller aubergine kanskje?


#75

Furine sa for siden:

Har berre latt min squash koke i sausen, eg. Synes det fungerer greit.


#76

Life_Tone sa for siden:

Prövde nå med strimlet vitkål og d ble MEGA bra!! Den kunne man virkelig snurre på gaffelen :D


#77

Charl8 sa for siden:

hvordan type squash bruker dere?
grønn vanlig eller sånn oransje?


#78

Elizabethcita sa for siden:

Det hørtes også veldig fristende ut... :) Hadde du den rett i sausen, eller koka du den litt først?


#79

Tojne sa for siden:

Vår nye favoritt, fantastisk godt:D


#80

Namba sa for siden:

Denne var kjempegod. En av favorittrettene mine, helt klart. Denne har jeg laget mange ganger.:) Tusen takk for oppskriften.


#81

Fofa sa for siden:

Dette blir middag i morgen!! Men, jeg har to spørsmål..ser jo at et par av dere har hatt problemer med squashen..at det blir mer mos-aktig.
Derfor lurer jeg på: Skal man ha den strimla squashen i vannet når det begynner å koke? Eller før?
Og, skal Squashen koke 2 minutter til i sausen, etter det minuttet det allerede har kokt?
Det er en stund siden noen har skrevet på denne, men håper dere kan hjelpe meg


#82

MarensLille... sa for siden:

Denne var fantastisk!!! :D Hadde ikke parmesan i hus, men det funket fint med 50 g vanlig ost også... ;) T.o.m sambo, som er svæææært skeptisk til hele lavkarbo-greia, synes dette var kjempedigg! "Har du laga detta fra scratch lissom???" :D:D:D


#83

MarensLille... sa for siden:

Jeg la den i litt salt i dørslag og så rett oppi sausen i et par minutter bare ;) Funket som bare det! Ble litt "al dente" liksom ;) Værste jeg vet er "mooshy" grønnsaker! :P


#84

swimzy sa for siden:

Åhh hørest utrolig godt ut! Skal absolutt prøves ut. Har nettopp fått 2 digre squasje fra min venninne som har dyrket det i sommer:)


#85

NIK sa for siden:

Prøvde denne i går, og det smakte helt himmelsk - må prøves! Et tips er imidlertid å ikke bruke for salt bacon, da det lett blir veldig salt ;)


#86

swimzy sa for siden:

kan jeg forreseten spise dette når jeg går på fedon lindberg?


#87

Timiane sa for siden:

Dette er en gammel favoritt jeg hadde til middag idag. Super godt som alltid.


#88

Egwene sa for siden:

Hvordan er konsistensen på den?:P
Jeg har lagt meg spaggethi med squash en gang før, og da ble jeg dårlig av konsistensen på squashen, det var det ekleste jeg har smakt.
Og jeg savner litt pasta, så leter etter en god erstatning.


#89

Supera sa for siden:

Jeg synes squashen var sågodt som lik tagliatelle da jeg lagdedet. Men jeg kokte den ikke da, jeg hadde den bare litt mikroen.


#90

Medicus sa for siden:

Hvordan blir squash-tagliatellen dagen etter? Altså, fungerer den som restemat? :)


#91

anette90 sa for siden:

Helt NYDELIG!!!!!!!:)


#92

Rikkem0r sa for siden:

Dytter litt her, for denne skal jeg prøve i veldig nær fremtid :D


#93

Sprettball sa for siden:

Denne skal jeg lage i dag igjen, og gleder meg allerede til å se fjeset på ungene. De ELSKER dette.
Hvis noen spør guttungen hva som er det beste han vet så svarer han "squash carbonara"...

Vi deler forøvrig oppfatningen. Dette er DIGG mat!

Klem, Sprettball.


#94

Jabba sa for siden:

Denne må jeg virkelig prøve for dette er en av de rettene som til stadighet dukker opp.....det må jo bety KVALITET!!!


#95

Bjella sa for siden:

Ikke lest hele tråden, men hvor mange er oppskriften til?
Gleder meg til å prøve.


#96

maysa sa for siden:

denne skal jeg a med elsklingen min ikveld


#97

maysa sa for siden:

namme namm


#98

Sanney sa for siden:

lager den nok uten parmesan neste gang, for dette lukter ille. smaken er heldigvis bedre. uten squash for min del, men mere kylling og fløte. ble kylling og bacon ostegryte :p


#99

maysa sa for siden:

Brukte ikke parmesan hadde oppi champingjong og ikke bacon stekte med kylling kjøttdeig. og hadde oppi 1 dl fløte ekstra.


#100

Yonah sa for siden:

Dette skal jeg ha til middag i dag. De andre i familien skal ha pizza, så da er det fritt til meg å velge noe kjempegodt. Så derfor går jeg og lager squash carbonara.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.