< Tilbake til oversikten

Sjokolademousse

Huldr sa for siden:

Her er resultatet av eksperimentering for å komme opp med noe lovlig (?) å spise under mine verste karbo-abstinenser... ;):

Scillas Sjokolademousse:

tre egg
         18 ss fløte (mesteparten av en kartong)(grunnen til at jeg målte sånn kommer snart)
         3-4 ss kakao (lurer på om jeg tok hele fem - ville ha den litt sterk og mektig)
         6-8 måleskjeer stevia (husker ikke helt - smak til!)
         2 plater gelatin

Bløtlegg gelatinen og smelt den i litt kokende vann, la avkjøles. Pisk eggedosis av eggene. Pisk fløten til krem og rør inn stevia og kakao. Bland eggedosis og krem og tilsett gelatinoppløsningen i en tynn stråle under omrøring.

Den ferdige blandingen fordeles på seks glass eller skåler - dermed inneholder hver porsjon halvparten av den fløtemengden som er tillatt pr dag på induksjon! :)

Veldig godt - synes at kakao harmonerer godt med den litt bitre smaken av stevia. Men man kan selvsagt bruke andre søtningsmidler i stedet, og kanskje litt mindre kakao enn jeg gjorde. Smak og behag. Nyt! :D

OBS: Kakao inneholder karbohydrater - 45 g pr 100 g (3.6 g pr ss). Men det er mye antioksydanter i kakao, så det er sunt! Anbefaler dog ikke mer enn en pr dag... :rolleyes:

expresso91 sa for siden:

Heisann Scilla :)

Gjett om jeg ble glad når jeg fant denne oppskriften i dag da :D

Nå veit jeg ikke hvilken kakao du brukte, men jeg kjøpte en Ica kakao på Ica spar mat, og den hadde bare 13 g karber, pr 100 gram :D :D Kan de virkelig være så forskjellige??

Uansett..gleder meg til dessert i dag :p

Huldr sa for siden:

Den må kanskje flyttes, den her? Eller slettes, jeg kan skrive den om og legge den under vedvarende. Det er vel egentlig ikke lov med kakao på induksjon... :o(står ikke noe om kakao eller sjokolade noe sted i boka, så det er jo litt vanskelig å vite om det er direkte forbudt også...)

Men hvor mange karber er det EGENTLIG i kakao?? Det er så forskjellig hva som oppgis. Og på esken min med kakao Regia står det null og niks om karboinnhold! :confused:

PS: Sjekket på Atkins.com, og der var det flere oppskrifter med sjokolade/ kakao som var tillatt på induksjon. Så da går det vel bra da... :p

Nille sa for siden:

Sukkerfri kakao er lovlig under induksjonen !! :D

Tenker vi lar oppskriften stå der den står - namnam :sikle:

Huldr sa for siden:

Tusen takk, Nille! :_punk:

Anne sa for siden:

Denne har jeg lovet å lage til sambo.....nam...gleder meg jeg og:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.