Jeg er ganske ny i gamet... er på dag 1 faktisk :) og jg har lest masse i boka allerede, og kommer nok til å lese mye mye mer. Men jg har et par spørsmål:
Regner dere Karber på absoulutt alt? Som feks. Egg, bacon, ost, koteletter, kylling, biff, kjøttdeig...? Eller regner dere bare grønnsaker og meieriprodukter (fløte, melk...) å sånne ting?
Og så lurer jeg på... den første tia (før dere øker m 5 g per uke) er det sånn at dere begynner på 15 gr Karber per dag? skjønte ikke helt den delen når jg leste boka. :p
Jeg tar med alt.
Men rent kjøtt/kylling har ikke karber. Men derimot fett og proteiner. de tas med. :)
Jeg har holdt på i 2 mnd nå, og holder meg fortsatt på max 15g karber.
Om det er rett/feil vet jeg ikke, men går jeg over, så stopper nedgangen min iallefall.
Jeg telte bare karber.
Regnet at ett egg var 1 gram, det stemmer jo ikke helt, men så er det ikke en pinlig nøyaktig kur heller... Du skal ha i deg minst 15 g karber om dagen, noe mindre er det ikke noe poeng i å spise (man er ikke "flink" om man klarer mindre ;))
Ellers veide jeg alt unntatt kjøtt, reker, fisk og ost ol. som er 0 gram.
Så fant jeg ut at det lureste var å finne ut hvor mye jeg spiste vanligvis, og så regne ut fra det. Eks hvor mye karber er det i 2 ss rømme og en neve med f.eks sjampinjong osv.
mn dere....jg leste i en annen tråd at en kan spise nesten ubegrenset med salat på ketolyse. Men hvis en må regne det i karbene - å veie, så kan en jo ikke det? forvirra
Er du klar over hvor mye 100 eller 200 gram salat er??
Ellers er det stort sett ikke mye karber i de forskjellige salattypene. Mener det var en liste i boka (du har vel lest den??).
Uansett er det flere lister her på nett (eks: matportalen.no) og det står på de fleste innpakningene hva som er karbeinnholdet.
"Ubegrenset" er et merkelig uttrykk når det gjelder mat.
Du skal ikke spise mer enn at du er mett - og så skal du spise når du er sulten. De følelsene kommer tilbake etterhvert.
Mange ganger er man bare tørst når man tror man er sulten, så det kan være lurt å drikke et par glass vann hvis man er fysen på ett eller annet.
Ketolyse er ikke en diett hvor man kan spise ubegrenset av noe, hverken fett eller salat ;).
Ja, jeg har lest boka. Mn jg ble veldig forvirra over d noen skrev i en annen tråd.. var vel derfor jeg begynte å spekulere... åsså måtte jg spørre. Høres sikkert teit ut, men.
Det jeg mener med salat er blandet salat m salatblad, agurk, tomat, paprika osv. Og jeg er veldig glad i store fat med sånt på. Til gjengjeld bruker jeg lite dressing å sånn. Meeen jeg tenkte bare spørre om det egentlig innregnes i kostholdet (De femten karbene) vanligvis - og om det er feil å kalle det ubegrenset. og når andre skriver ubegrenser tenker jeg som du skrev, spise til en blir mett.
Ellers.. takk for vanntipset :) er nok ikke flink nok til å skille mellom sult og tørst. Men det kommer vel når rutinene er mer på plass får vi tro...
Kjør på med oljedressing! En god (kaldpresset) olivenolje blandet med en eller annen eddik (eller sitronsaft) er kjempegodt på salat.
Jeg har begynt å legge ut bilder og oppskrift på profilen min. Der er det to oppskrifter hvor jeg bare heller masse olje over salaten. Holder på med å få tømt en flaske hvitvinseddik, så det går mye i den for tiden!
Det finnes vel heller ikke teite spørsmål ;), man lærer ikke noe hvis man ikke spør.
Hvis jeg leser noe "rart" i en tråd, så sjekker jeg om det er noe som samsvarer med min filosofi, etterpå hvor lenge vedkommende har vært med på forumet. Ikke alle nybegynnere gir råd som stemmer helt (håper jeg ikke fornærmer noen nå, de fleste her inne har mye kunnskap om det de driver med!).
Dernest leser jeg HELE tråden, det kan være at en påstand blir grundig behandlet og bekreftet eller demantert.
Kaldpresset olivenolje ja.. d smakte jeg i dag for første gang da jeg var ute å spiste kyllingsalat på en restaurant idag. Det var egentlig ganske godt det. innbiller meg bare at jg ikke får det til å smake så godt hjemme som ute. Olivenolje forbinder jeg lissom med en ekkel bismak vanligvis. men jeg skal prøve tipset ditt :)
Ja, jeg har for vane å spørre og grave til jg skjønner sammenhengen :p men det er litt greit, for da vet jeg at jeg gjør det rett :rolleyes:
Man lærer aldri noe om man ikke trø spørre til man faktisk har skjønt poenget!;)
Når det gjelder bismak på olivenolje fikk jeg en aha- opplevelse da jeg var med en venninne i en spesialforretning. Jo dyrer olje, jo bedre er den!:D
Må jo ikke kjøpe den dyreste, men det kan være verdt å legge litt penger i den oljen man skal ha "bar" over salaten! Da slipper man bismak, i hvert fall!:sikle:
Akkurat nå står Iliada Golden Selection kalamata Extra Virgin Olive Oil i vårt skap.
Den er ikke spes dyr og smaker helt greit. Kjøper ikke mer enn 500 ml i slengen.
Et lite sidespor ang olivenolje. Det er en gammel post og en gammel test, men slik jeg ser det er det fremdeles det samme som gjelder. Det gir iallefall en god ide om hva man skal ligge unna !
Hei
Jeg fortsetter litt på spørsmålene som startet tråden her.... Er også ny på ketolysekuren og en venninnne som har gått på den i et år ( av og på) sa at du kan trekke fra noe når du leser karbo innholdet på matvarer, noe med noen gode sukkeralkoholer...? Er det noen som kan forklare for meg?
Sukkeralkoholer er søtstoff som ikke tas opp i tarmen og dermed ikke regnes inn i regnskapet!
De teller ikke som karber, men kan gi stopp i vektnedgang for noen.
Mange får magesmerter og mange do- turer av sukkeralkoholer!:eek:
Takk! Men er varedeklarasjonen sukkeralkoholer? Eller er det det som står under karbohydrater x g, herav xg sukkerarter? Eller har det en egen betegnelse?
Det står antall karbohydrater hvor av xg sukkeralkoholer! Evnt navnet på sukkeralkoholen, som malitol, polyoler etc!
Så utregningen må man gjøre selv!;)
Ikke vankelig, bare litt mye å tenke på i starten!
Om man ønsker å spise litt sukkerfri sjokolade feks, kan man jo ikke det om man regner med sukkeralkoholene. I Anthon Bergs (som desverre er tatt av markedet, men det var den jeg hadde i skapet)) er det 46 karber pr 100g, men 43 av dem er sukkeralkoholen malitol. Altså bare 3 karber som skal inn i regnskapet. En sjokkis veier bare 45g, så.......
Jeg følger ikke noen av filosofiene helt etter boka, men mitt utgangspunkt er Ketolyse. Har lest boka og en del her på nett. Jeg er imidlertid "allergisk" mot å veie mat, telle detaljert osv. Jeg leser på varedeklarasjonene, så jeg vet at det ikke er mye karber i det jeg spiser. Og sørger for å ha riktig mat i hus (i hovedsak, jeg har også litt annet pga sønnen min, men klarer å styre unna det for meg selv).
Det er mulig jeg er "flink" til å ta det på "feelingen" eller at jeg er heldig med litt høyere toleranse for karber. Uansett så funker dette for meg. Jeg har gått ned 12 kg siden begynnelsen av juni, med en pause på 3,5 uker og en litt kortere pause (4-5 dager?) underveis. Vekttapet kunne kanskje gått raskere om jeg fulgte kuren slavisk, men da hadde det også vært større risiko for at jeg fikk nok av det hele og bare ga opp. Dette er for meg en livsstils-endring, jeg skal fortsette å spise mindre karbohydrater enn hva som er normalen også etter at vekten er normalisert. (Dog med litt større frihet i utvalget av matvarer enn per i dag, bl.a. frukt etc.)
Jeg sier ikke at dette er et eksempel til etterfølgelse, bare at det KAN fungere å sette seg inn i ulike prinsipper rundt lavkarbo, og følge disse i hovedtrekk, men se bort fra det mest detaljerte, og allikevel oppnå vekttap. :)
Når du ikke følger noen filosofi etter boka, hva spiser du da? Nyskjerrig jeg for jeg har lyst til å prøve det slik jeg også, men er redd jeg ikke klarer å holde meg nok i skinnet og ikke gå ned i vekt :p
Jeg spiser i all hovedsak slik det anbefales i Ketolyseboka (derav "Ketolyse-inspirert" i min kostholdsfilosofi). Men veier ikke maten, og regner ikke ut karbene. Bruke ketostix innimellom for å følge med på at jeg ikke faller ut av ketose. Og selvsagt vekta for å se at det går rette veien. (Kremt, ikke akkurat nå, har vært syk et par uker, og ikke klart å følge lavkarbo-kostholdet, men skal absolutt tilbake nå som jeg begynner å bli frisk og få igjen noenlunde normal energi).
Jeg leser som sagt på ingrediensoversikten på maten jeg kjøper, sånn at jeg vet hva jeg får i meg. Som regel under 5 g karbohydrater per 100 g matvare.
Generelt spiser jeg mye egg, kylling, bacon, annet kjøtt, ost, smør, fløte, creme fraiche, cottage cheese og en del grønnsaker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.